شرایط یمن با وضعیت بحرین بسیار متفاوت است/ تجاوز به یمن برای عربستان هزینه های سنگینی رابه همراه خواهد داشت

  • شناسه خبر: 10719
شرایط یمن با وضعیت بحرین بسیار متفاوت است/ تجاوز به یمن برای عربستان هزینه های سنگینی رابه همراه خواهد داشت

سعدالله زارعی بیان نمود: موضع انقلاب اسلامی ایران در خصوص حرکت های انقلابی در منطقه که در برابر قدرت های ارتجاعی و قدرت های وابسته در منطقه قرار گرفتند

سعدالله زارعی بیان نمود: موضع انقلاب اسلامی ایران در خصوص حرکت های انقلابی در منطقه که در برابر قدرت های ارتجاعی و قدرت های وابسته در منطقه قرار گرفتند این است که دولت های انقلابی به خواست مردم خود برسند و پیروز شوند و قدرت را دست بگیرند.
به گزارش روراستی، دکتر سعدالله زارعی کارشناس حوزه سیاست خارجی و جهان عرب در گفتگو باخبرنگار سیاسی پایگاه 598 در تشریح ابعاد حقوقی تجاوز عربستان و برخی از کشورهای عربی به یمن اظهار داشت: با خیانتی که رئیس جمهور مستعفی یمن با حمایت دولت های خارجی  در حق آرمان انقلاب مردم یمن انجام داد قاعدتا دیگر جایگاهی به لحاظ محبوبیت و مشروعیت سیاسی در نزد حکومت و مردم ندارد و درخواست مداخله نظامی از سوی وی در امور یمن هم یک امر غیر قابل قبول بوده و مداخله نظامی در کشور یمن به لحاظ حقوقی غیر قانونی می باشد هیچگونه مشروعیتی ندارد و اقدامی بوده برعلیه ملت انقلابی یمن در جهت حمایت از رییس جمهور فراری و مستعفی که قاعدتا این اقدام  به لحاظ حقوقی قابل پیگرد می باشد. ولی متاسفانه چون سازمان ملل نهادی مستقل نبوده و تحت سلطه قدرت های  بزرگ جهان است از محکوم نمودن تجاوز و حمله ی نظامی عربستان به یمن خودداری می کند.

وی افزود: دولت عربستان در حال ارزیابی ستاد نیروهای خود و توان نظامی نیروهای انقلابی یمن می باشد و اعضای شورای همکاری به عنوان همکاران و همراهان دولت عربستان در این تجاوز سهیم هستند و اطلاعات لجستیک را هم ایالات متحده امریکا با توجه به دسترسی های ماهواره و اطلاعات منطقه ای اش در اختیار عربستان قرار میدهد لذا با توجه به این شرایط احتمال مداخله زمینی عربستان هم وجود دارد. تجاوز و حمله نظامی به یمن از طرف برخی از کشورهای منطقه مثل دولت کودتایی چی مصر هم مورد حمایت واقع شده و اعلام کرده که از طریق دریا می توانند کمک هایی  را به دولت عربستان در صورت نیاز انجام دهد.

سعدالله زارعی در خصوص شرایط متفاوت یمن اظهار نمود: شرایط یمن با شرایط بحرین بسیار متفاوت است عربستان با اعزام بخشی از نیروهای خودش در بحرین سعی نمود انقلاب مقدماتی مردم را مدیریت و سرکوب کند ولی در یمن چون انقلاب و عموم  توده های مردم نسبت به سرنوشت دارای وحدت کلمه هستند و  خیانت های منصور هادی و دولت را مشاهده کرده اند شرایط در یمن بسیار سخت است. توده های انقلابی یمن به راحتی توانستند شهرهای مختلف یمن را که تا حدودی در کنترل نیروهای طرفدار منصورهادی بود و همینطور نیروهای القاعده و افراطی گر که در منطقه مستقر بودند را با کمک های نیروهای مردمی درهم بشکنند و تسلط خودشان را دراکثر نقاط یمن از سعده تا جنوبی ترین نقطه گسترش دهند.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه بیان داشت: همانطور که رهبرانصار الله تاکید کرده که عربستان و نیروهای مداخله گر یمن شرایط بسیار دشواری را پیشرو خواهند داشت و به سهولت نمیتوانند انقلاب مردم یمن را سرکوب کنند و هزینه های بسیار سنگینی برای آن ها در پی خواهد داشت. سیاست های عربستان اساسا سیاست های مستقلی نیست و کلا عربستان به عنوان جنگ نیابتی و به عنوان  پاسدار منابع امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه حضور دارد که این وظیفه را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شورای رژیم ستمشاهی دولت وقت  ایران و دولت عربستان برعهده داشتند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آل سعود به تنهایی خصوصا در سال های اخیر با همسویی که با رژیم جعلی صهیونیست پیدا کردن و حمایت های گسترده ای که از ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا از عربستان صورت گرفته نقش ژاندارمی منطقه را با همکاری اعضای شورای همکاری خلیج فارس در منطقه دنبال می کند و سیاست های کلان عربستان با تغییر شاه های عربستان تغییر چندانی نخواهد کرد و ملک سلمان هم نمیتواند خیلی سیاست های مستقل و غیر وابسته ای را نسبت به سیاست هایی که امریکا در منطقه دنبال میکند از خودش نمایش دهد. خصوصا وزیر خارجه عربستان که پیرترین وزیر خارجه در کشورهای منطق است و سال ها در این پست بوده و کاملا تابع سیاست های امریکا در منطقه است و کاملا جهت منافع دولت امریکا حرکت میکند.

وی افزود: فکر می کنم که شورای همکاری خلیج فارس به رهبری عربستان با حمایت کامل امریکا وظیفه خطرناکی را به عهده گرفته است تا از روی کار آمدن دولت هایی که تابع سیاست هایی غرب نبوده و ماهیت ضد امریکایی را منطقه پیشگیری می گیرند با اقدام های بازدارنده جلوگیری کند. این ماموریتی است که امروز شورای همکاری خلیج فارس خصوصا عربستان صعودی با همکاری قطر و امارات و کویت بر عهده گرفته است.

کارشناس جهان عرب در ادامه تصریح نمود: ما باید منتظر مداخله های دیگر عربستان هم در منطقه باشیم چنانچه دیدیم در سوریه، عراق و بحرین اتفاق افتاد و امروز در یمن مشاهده می شود که بسیار نگران کننده می باشد.

سعدالله زارعی بیان نمود: موضع انقلاب اسلامی ایران در خصوص حرکت های انقلابی در منطقه  که در برابر قدرت های ارتجاعی و قدرت های وابسته در منطقه  قرار گرفتند این است که دولت های انقلابی به خواست مردم خود برسند و پیروز شوند و قدرت را دست بگیرند.

منبع:598
برچسب ها:
جنگ رفسنجان روراستی یمن
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :