تولید کودهای سبز برای نجات طلای سبز+ عکس

  • شناسه خبر: 11229
تولید کودهای سبز برای نجات طلای سبز+ عکس

80درصد مشکل باغهای پسته کشور ریشه در تغذیه نامتوازن دارد و پسته کاران سالهاست چشم انتظار راه حل مناسبی برای نجات طلاهای سبز خود هستند.

80درصد مشکل باغهای پسته کشور ریشه در تغذیه نامتوازن دارد و پسته کاران سالهاست چشم انتظار راه حل مناسبی برای نجات طلاهای سبز خود هستند.
به گزارش خبرنگار روراستی حالا تلاش های دو پژوهشگر از رفسنجان به منظور دستیابی به راهکارهای موثر برای کاهش آثار منفیِ شوریِ آب و خاک نتیجه داده و در زمینه تغذیه و به همت شرکت دانش بنیان کودهایی برای نجات این درختان در دست تولید است.
رئیس پارک علم و فنآوری کرمان در گفتگو با خبرنگار روراستی تولیدات این دو محقق را از بهترین کودها برای نجات درختان پسته بیان می کند و می افزاید : با در نظر گرفتن همه جوانبِ مدیریت باغ، دستاوردهای جدید بسته کامل غذایی برای باغهای پسته معرفی شده است.

photo4

IMGL0970

IMGL0950

فرشید کِی نیا می گوید: کودهای سبز پیستاک، سون پیستاک و انواع هیومیک به دست این دو محقق در رفسنجان تولید می شود که شرکت دانش بنیان آنها را تأیید کرده است.
علی حیدری یکی از این پژوهشگران است که 25 سال کار تحقیقاتی را بر روی مشکلات و عارضه های مختلف درختان پسته انجام داده و مشکلات پسته را با همکاری دکتر امان الله جوانشاه ( دکترای تخصصی میوه کاری ) و استاد دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان شناسایی کرده است.
وی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار روراستی می گوید : بنا به تحقیقاتی که بر روی مشکلات و مسائل مربوط به پسته انجام داده بودیم ، بر اساس مقرارت جاری کشور، شرکت دانش بنیان برافزا کشاورز پارس، تولید چند نوع کود را به صورت تجاری برای عرضه به بازار آغاز کرد.
علی حیدری می افزاید : به علت پایین آمدن کیفیت آب در منطقه رفسنجان و درنهایت شوری آب و تأثیر منفی بر روی پسته رقمِ کله قوچی ، یکی از این تولیدات کود سبز پیستاک است که رشد دوباره رویشی را به درخت باز می گرداند.
این پژوهشگر می افزاید:کود سبزپیستاک کودی است که با تحقیقات بر روی درختان پسته جواب مثبت داده است و شرکت دانش بنیان با تولید این محصول کاربردی با کیفیت ، موافقت کرده و نخستین بار به مرحله تولید در رفسنجان رسیده است.
حیدری می گوید: با استفاده از کود سبز پیستاک می توان با جان دادن به این درخت، پیوند زدن را برای درخت انجام داد ، بدون اینکه درخت خشک شود.
وی استفاده از کود سبز پیستاک را معجزه ای برای رشدِ رویشیِ درختان پسته بیان می کند و می افزاید: با استفاده ازکود سبزپیستاک غلظت شیره درشاخه ها رقیق شده است و به راحتی درشاخه جریان یافته و رشد رویشی سرشاخه ها به میزان پنجاه سانتیمتر را در پی دارد.
این پژوهشگر به باغداران توصیه می کند: پودر سبز پیستاک را 200 گرم در هزار لیتر ، اواخر فروردین، زمانی که درخت به اندازه کافی برگ دارد و هوا هم خیلی سرد نیست، برای درختانی که کوچک و ضعیف شده اند استفاده کنند.
حیدری ازکاربرد کود سون پیستاک به صورت عمومی برای همه ارقام پسته خبر می دهد و توصیه می کند : این کود را دو تا سه نوبت در اردیبهشت استفاده کنید که شاخه ها و جوانه ها را ضخیم کرده موجب شادابی درختان می شود.
وی به آثار معجزه آسای این نوع کود مانند افزایش مقاومت در برابر استرس ، افزایش رشد سرشاخه ها ، افزایش فتوسنتز ، افزایش محصول، افزایش سطح برگ ، افزایش صفات کیفی میو(پسته) و حفظ جوانه های گل سال بعد اشاره می کند و می افزاید: سون پیستاک کود جامد محلول در آب بهترین گزینه برای محلول پاشی درختان پسته است.
علی حیدری می گوید: گرین هیومیک یک کود ترکیبی زمستانه ( برای هر قصب حدود 5-6 کیلوگرم ) که برای استفاده درختان ریز برگ و قرمز است واگر عارضه در سطح وسیعی باشد همه سطح باغ استفاده می شود.
وی می افزاید : بیس هیومیک نیز اصلاح کننده خاکهای شور و قلیا ،کاهش قلیائیت خاک، افزایش باروری خاک، کاهش شوری و باعث بهبود ساختمان خاک شده که موجب کاهش حرکت نمک ها به سطح خاک می شود.
این پژوهشگر با بیان اینکه کود بیس هیومیک نخستین بار در رفسنجان تولید شده است و قابلیت از بین بردن شوری خاک را دارد می افزاید : هیومیک پلاس کود ترکیبی زمستانه حاوی عناصر هیومیک اسید ، ازت، فسفر، آهن، مس و کلسیم و برای اصلاح خاک، توسعه ریشه، جذب و مدیریت آب موثر است و می توان در هکتار بعد از آبیاری سنگین هزار و 500 تا 2 هزار کیلوگرم به صورت ایجاد شیاری به عمق 20-15 سانتیمتر استفاده کرد.
علی حیدری می گوید: در سه سال گذشته روی موضوع ریزش جوانه های گل کله قوچی که سالانه چند صد میلیارد تومان خسارت وارد می کند، تحقیق کردیم.
این پژوهشگر، آمینو کلاتها شامل آهن، مس، منگنز و روی را از دیگر تولیدات می داند و می افزاید: آمینوکلاتها به صورت کود خاکی و هم محلول پاشی همراه با آمینو اسید بسیار مفید است.
وی توصیه می کند: در هر هکتار به صورت 50 گیلوگرم خاکی یا 2 تا 3 کیلوگرم (یک تا یک ونیم در هزار) به صورت محلول پاشی در هکتار می توان استفاده کرد.
حیدری تاکید می کند : آمینو کلاته ها موجب افزایش چند برابری بازده عمل فتوسنتز و رشد عالی گیاهان می‌شود.
امان الله جوانشاه، استاد دانشگاه ولیعصر رفسنجان هم در گفتگو با خبرنگار روراستی از فعالیت نمایندگیهای این تولیدات در استانهای فارس، چهار محال و بختیاری و خراسان جنوبی خبر می دهد و می گوید : 26 نوع تولید کود کشاورزی داریم که نیمی از این نوع اختصاصی برای پسته و بقیه برای گیاهان و باغهای مرکبات و گیاهان گلخانه ای است.
وی می افزاید: شماره تلفن34255305 ویژه پاسخگویی به باغداران و کشاورزانی است که مایل به استفاده از این نوع کودها یا خواهان اطلاعات بیشتر هستند.
گزارش از: مریم رضایی

 

 

برچسب ها:
کودهای سبز، روراستی، رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :