جمهوریخواهان گزینه‌های جدید مقابله با برجام را بررسی می‌کنند

  • شناسه خبر: 15370
جمهوریخواهان گزینه‌های جدید مقابله با برجام را بررسی می‌کنند

با حمایت تعداد کافی سناتورهای دموکرات از برجام و حفظ حق وتو اوباما،

با حمایت تعداد کافی سناتورهای دموکرات از برجام و حفظ حق وتو اوباما، جمهوری‌خواهان کنگره به دنبال راههای جدیدی از جمله تحمیل مجدد تحریم‌ها علیه ایران است به امید آنکه بتوانند توافق ایران و ۱+۵ را از بین ببرند.

به گزارش روراستی، با حمایت سی و چهارمین سناتور دموکرات از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) و در نتیجه حفظ حق وتو اوباما در این زمینه، جمهوری‌خواهان به دنبال راههای جدیدی برای برهم زدن برجام هستند.

بنا به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، جمهوری‌خواهان که تمایلی به تصویب برجام در کنگره ندارند، در تلاش هستند راههای جدیدی را برای از بین بردن توافق ایران و ۱+۵ بررسی کنند که می‌توان از این راهها به تحمیل مجدد تحریم‌هایی علیه ایران اشاره کرد که این تحریم‌ها قرار بود طبق توافق وین برداشته شود.

سناتور «میچ مک کونل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنا آمریکا از ایالت «کنتاکی» در اینباره می گوید: «در حالیکه رئیس‌جمهور احتمالاً می‌تواند حق وتو خود را با حمایت محدود و اندک و حزبی یک سوم از یکی از مجالس کنگره به دست آورد، هر دو حزب کنگره می‌بایست دفاع خود را در خلیج‌فارس تقویت کند و مقابل نقض حتمی توافق توسط ایران بایستد.»

نیویورک‌تایمز گزارش کرد، چندین نفر از مشاوران نمایندگان کنگره اعلام کردند که تصویب تحریم‌های جدید، حتی با اینکه بسیاری از آنها بعنوان بخشی از توافق هسته‌ای قرار است لغو شود، یک مسیر احتمالی است زیرا به تهران و کاخ پیامی را ابلاغ می‌کند و دموکرات‌ها را در جایگاه دشواری قرار می‌دهد.

کاخ سفید به طور دائم اعلام کرده است که تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران می‌تواند مشروعیت آمریکا را در نزد شرکای مذاکره‌کننده خود تضعیف کند.

سناتور «باب کورکر» جمهوری‌خواه ایالت «تنسی» و رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا قبل از تعطیلات آگوست کنگره و بعد از یک جلسه توجیهی با «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا گفت: «یکی از اولین چیزهایی که کنگره بعد از پایان این بحث صورت خواهد داد، تصویب تمدید تحریم‌ها (علیه ایران) است.»

با اینحال گزینه‌های دیگری نیز ممکن است توسط جمهوری‌خواهان مورد بررسی قرار گیرد. این گزینه‌ها شامل حمایت بیشتر از اسرائیل نیز می‌شود. این شرط احتمالاً استفاده از نیروی نظامی در منطقه و شاید یک قطعنامه‌ای برای تأیید توافق ایران را تصویب می‌کند. مجلس نمایندگان و سنا آمریکا تلاش می‌کنند تا بر روی لایحه دفاعی هر دو مجلس نمایندگان و سنا آمریکا مصالحه کنند.

«سناتور کریس کونز» دموکرات ایالت «دیلاور» در نامه‌ای به اوباما در مشورت با چندین دموکرات دیگر در خصوص امنیت اسرائیل، نقش اروپا در حفظ تحریم‌هایی که باید باقی بماند و تضمین اینکه ایران پولهای آزاد شده خود را صرف حمایت از تروریسم نمی‌کند و نظارت بر انرژی هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود.

اوباما در پاسخ به این سناتور ایالت دیلاور گفته بود که اطمینان دارد ترتیبات آژانس برای بازرسی از پارچین «از نظر فنی کاملاً صریح و روشن و سازگار با اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است است و اطلاعات لازم برای مشخص کردن موضوعات برجسته گذشته و کنونی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را ارائه می‌کند».

حمایت خانم «باربارا میکولسکی» سناتور ایالت مریلند از برجام یک روز بعد از آن صورت گرفت که کونز و سناتور «باب کیسی» از ایالت پنسیلوانیا و چندین دموکرات دیگر مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند که از توافق ایران حمایت می‌کنند.

با این حال، سناتور «مار کرک» جمهوری خواه ایالت «ایلینوی» و «رابرت منندز» دموکرات ایالت «نیوجرسی» که هر دو از مخالفان برجام هستند، در سال جاری میلادی، لایحه‌ای را ارائه کردند که قانون تحریم‌های ایران که پایان ۲۰۱۶ منقضی می‌شود را برای یک دهه دیگر تمدید می‌‌کند.

منبع:۵۹۸

برچسب ها:
رفسنجان،برجام،دموکرات روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :