معرفی روستاهای کوهستانی رفسنجان – دره در + عکس

  • شناسه خبر: 1876
معرفی روستاهای کوهستانی رفسنجان – دره در + عکس

روراستی : در رفسنجان روستاهای کوهستانی زیادی وجود دارد که مردم آنها را آن گونه که باید وشاید نمی شناسند ، بنابراین بر آن شدیم که جاذبه ها و اماکن مقدس آنها را شناسایی و به شما مخاطبین عزیز معرفی نمایم . عکس های  بالا متعلق به سقاخانه ابوالفضل العباس دره در واقع در  دوازده […]

روراستی : در رفسنجان روستاهای کوهستانی زیادی وجود دارد که مردم آنها را آن گونه که باید وشاید نمی شناسند ، بنابراین بر آن شدیم که جاذبه ها و اماکن مقدس آنها را شناسایی و به شما مخاطبین عزیز معرفی نمایم .

97

98

816

عکس های  بالا متعلق به سقاخانه ابوالفضل العباس دره در واقع در  دوازده کیلومتری این روستا می باشد، با کربلای عباس امینی متولی این مکان مقدس صحبت کردیم ایشان کلی حرف در مورد چگونگی ساخت این مکان و نیت خیرش داشت ، ایشان فرمودند که کار ساخت را از سال شصت و دو شروع کردند و در ابتدا با ساخت یک سایه بان و خم آب کار خود را در این بیابان آغاز نمودند و در حال حاضر زیر بنای این ساختمان حدود دو هزارو پانصد متر می باشد با تمام امکانات ، ایشان می گوید که در طول سال مراسم های (عزاداری و جشن عیاد) در آن برگزار می شود از جمله مراسم روز اربعین حسینی که پنج شش هزار نفر شرکت و نهار نیز میهمان آقا می باشند .

804

805

806

ورودی روستای دره در دو امامزاده وجود دارد از نوادگان امام موسی بن جعفر به نام شاه زاده علی اصغر و بی بی صفیه که متولی آنها فردی به نام مصیب عرب زاده می باشد، متاسفانه ما موفق نشدیم ایشان را ببینیم و از چهره این بزرگوار نیز عکسی داشته باشیم .

829

قابل به ذکر است این روستا به دلیل طول زیادش به دو قصمت تقسیم شده که داری دو مسجد و مکان اصلی می باشد یکی در روستای پائین و دیگری بالا در روستای پائین که عکس آن را در بالا مشاهده می کنید به همراه عکس متولی آن که به تازگی فوت شده شامل سقاخانه ، مسجد ، عباسیه ، آشپزخانه ، سالن غذاخوری، و پارکینگ است . قدری در مورد متولی آن تحقیق کردیم و شنیدیم که متولی این مکان حاج محمود جعفری به همراه پدرش علی اکبرجعفری از کودکی در این سقاخانه کار کرده و تا به حال که خود ایشان را در این مکان  دفن کردند  کارش ادامه داشته است . در این مکان مراسمهای زیادی از قبیل تعزیه خوانی بر گزار می گردد ، و مسجد این مکان به عنوان مسجد جامع روستای پائین محسوب می شود .« گفتنی ایست در این روستا ده مسجد وجود دارد »

807

820

823

 عکسهای فوق متعلق به قسمتی از نمای روستا و ورودی روستای بالا می باشند

 

826

815

امام زاده عبدا… ؛ بله عکسهای  بالا متعلق به امامزاده عبدا… و متولیان آن است ، این امامزاده از نوادگان موسی بن جعفر و برادر دو امامزاده پائین می باشد ، این مکان نیز تشکیل شده از مسجد، حسینیه ، آشپز خانه ، پارکینک و… مسجد این مکان نیز مسجد جامع بالا محسوب می شود در این مکان مراسم های زیادی از قبیل تعزیه خوانی ، روضه خوانی و… برپا می گردد، قابل ذکر است در این روستا تمام مراسم ها به صورت جداگانه در پائین و بالا انجام می گیرد ، در این روستا دو گروه تعزیه خوانی وجود دارد؛ که قدمت تعزیه خوانی این روستا به سالهای بسیار دور بر مگردد . حاج علی ابوالهادی که سنی از عمرش گذشته و اکثر عمر خود را در متولی گری این مکان مقدس می گذراند خاطرات زیادی از اتفاقات  و همچنین حاجت گرفتن بسیاری از مردم را در این مکان مقدس به خاطر دارد و حاج مهدی خدادادی نیز حدود دوازده سال  در این مکان مشغول به کاراست   .

817

818

منطقه گردشگری روستا در بالا ترین نقطه با حدود هفتصد درخت چنار که گذر آب از کنار این درختان حال و هوای دیگری به این مکان بخشیده است وجود دارد و مکانی بی نظیر در بین روستاه های کوهستانی رفسنجان می باشد، گفتنی است که این مکان متعلق به  حاج علی اکبر نیک نفس و ملک شخصی بوده  که دهیاری روستا نمی تواند برای آبادانی هر چه بیشتر این مکان کاری انجام دهد .

801

کوه های سر به فلک کشیده و زیبا برای کوهنوردی ، که جانی دوباره به آدمی می بخشد در این جا خود نمایی می کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها:
روراستی،رفسنجان، دره در ، امامزادگان ، گردشگری
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :