گزارشی از نمایشگاه تخصصی گردشگری و صنایع دستی استان کرمان

  • شناسه خبر: 22790
گزارشی از نمایشگاه تخصصی گردشگری و صنایع دستی استان کرمان

نخستین نمایشگاه تخصصی گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نمادی از هنر فاخر و منحصر به‌ فرد مردم این دیار است که در آن هنرهایی نظیر شال‌بافی، فرش‌ دست‌بافت و سنگ‌تراشی برای بازدیدکنندگان به تصویر کشیده شده است.

نخستین نمایشگاه تخصصی گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نمادی از هنر فاخر و منحصر به‌ فرد مردم این دیار است که در آن هنرهایی نظیر شال‌بافی، فرش‌ دست‌بافت و سنگ‌تراشی برای بازدیدکنندگان به تصویر کشیده شده است.

به گزارش”روراستی” نخستین نمایشگاه تخصصی گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از ۲۰ اردیبهشت در محل نمایشگاه بین‌المللی جنوب‌شرق کرمان برپا شده است.

این نمایشگاه در دو سالن و تعداد زیادی غرفه ایجاد شده که چشم علاقه‌مندان به هنرهای دستی شهرهای مختلف استان کرمان را به خود خیره کرده است.

نمایشگاه بازدیدکنندگان زیادی دارد و با توجه به اینکه عصرها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ دایر است، زمان مناسبی برای خانواده‌هاست که از آن بازدید کنند.

وارد نمایشگاه که می‌شویم از همه نوع هنری به چشم می‌خورد، غرفه‌هایی هم برای معرفی اماکن گردشگری استان کرمان از جمله دره راگه رفسنجان، هفت‌باغ، جاذبه‌های دیدنی جوادیه فلاح نوق رفسنجان و دیگر اماکنی که معروف و مشهور هستند و در این نمایشگاه به معرفی آنها پرداخته شده است به چشم می‌خورد.

غرفه‌های اماکن اقامتی، هتل‌ها و رستوران‌های استان و شیرینی‌های کرمانی هم در این نمایشگاه برپاست و علاقه‌مندان و مخاطبان خاص خود را دارد.

خبرنگار فارس برای آشنایی بهتر با این غرفه‌ها با چند نفر از هنرمندان استان کرمان گفت‌وگویی انجام داده است.

غرفه‌ کرمون گردون که توری یک‌ روزه جمعه هر هفته برپا می‌کند و علاقه‌مندان را برای دیدن از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر کرمان می‌برد، یکی از غرفه‌هایی بود که عالیه سروستانی آن را معرفی کرد.

فرش‌های دستبافی که روی مبل‌ها خودنمایی می‌کرد و البته مبل‌ها نیز کار هنرمندان کرمانی بود، ظرافتی که در بافت این فرش‌ها به‌کار رفته بود، نشان از هنر اصیلی داشت که در سرپنجه‌های هنرمندان کرمان، راور و زرند وجود دارد.

IMG_2799 (Copy)

و اما در این نمایشگاه غرفه‌های زیادی است که مزین به هنر پته‌دوزی بودند و هر یک از آنها متعلق به یکی از شهرستان‌های استان است و این نشان می‌داد که هنر پته‌دوزی در جای‌جای استان پهناور کرمان وجود دارد.

* هنر شال‌بافی با قدمت ۱۰۰۰ ساله

کمی جلوتر که رفتم در سالن مقابل مردی را در حال بافتن شال دیدم و با او گفت‌وگو کردم.

محسن محمدی هنرمند شال‌بافی بود که از اهالی هوتک بخش چترود بود و همسرش نیز او را در این هنر همراهی می‌کرد.

او مواد اولیه نخ شال‌بافی را پشم عنوان کرد و گفت: معمولاً نخ این کار با رنگ‌های گیاهی و بعضاً شیمیایی رنگ می‌شود.

محمدی با بیان اینکه در گذشته شال منبع درآمدی بود، افزود: اما امروز این هنر مغفول مانده است، همچنین قدمت این هنر بالای یک هزار سال است و از ۴۰۰ سال پیش در روستای هوتک تولید می‌شود.

این هنرمند شال‌باف ادامه داد: این هنر به‌ خوبی معرفی نشده و برای همین بازاری ندارد، اما هنری اصیل است و در گذشته از محصولات آن به‌ عنوان زیرانداز، روانداز، رومیزی، پرده و … به‌‌کار برده می‌شد.

اما هر چه بود، حتی اگر بازاری هم به دلیل غفلت از این هنر وجود نداشته باشد، چیزی از ارزش کار این هنرمند و دیگر هنرمندان این رشته کم نخواهد کرد.

* سنگ‌تراشی هنری در حال گسترش در استان کرمان

در این نمایشگاه غرفه‌های زیادی بود که هنر سنگ‌تراشی را نمایش می‌داد، مریم قدیری هنرمندی بود که برای سومین بار کارهای خود را در نمایشگاه‌ها به معرض دید گذاشته بود و از حمایت میراث فرهنگی در زمینه این هنر سخن به میان آورد.

او مواد اولیه کارش را از تهران و کرمان تهیه می‌کند و فیروزه شهربابک را به‌ طور خاص در هنر خود به‌ کار می‌برد.

گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان هنر نام‌‌آشنای دیگری بود که از خطه سیرجان در این نمایشگاه خودنمایی می‌کرد.

هنرمندی که شاگردان زیادی زیر دست او استادکار شده بودند در این غرفه با ما به گفت‌وگو نشست.

وی عنوان کرد: ۲۲ سال در این صنعت کار می‌کنم و باوجود اینکه بازار این فرش رو به پیشرفت است، اما نیاز به حمایت داریم.

این هنرمند افزود: این فرش‌ها در خارج از کشور بازار خوبی دارند و صادرات آن انجام می‌شود، اما در داخل کسی قدر آن را نمی‌داند.

* نمایش مدرنی خاص از صنعت پته‌دوزی

غرفه‌ای بود که صنعت پته‌دوزی را متفاوت به نمایش گذاشته بود و این غرفه متعلق به شمال‌غرب استان کرمان بود.

IMG_2819 (Copy)

مژده سرچشمه‌پور مسؤول کارگروه قالی و صنایع‌دستی شمال‌غرب کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: دستاوردهای شمال‌غرب استان کرمان به این غرفه اختصاص دارد.

وی بیان داشت: در این غرفه پته با طرح‌ها و نمادهای مختلف نوین و خاص با دوخت هنرمندان رفسنجانی به نمایش گذاشته شده است.

   وی دیگر صنایع‌دستی این غرفه را قالیچه، تابلوفرش کار ریزبافت بانوان رفسنجان و دیگر تابلوفرش‌های ریزبافت را نام برد و مس و گیاهان دارویی خاص کرمان را از دیگر اجزای تشکیل دهنده این غرفه برشمرد.

غرفه‌ای از جاذبه‌های گردشگری جوادیه فلاح نوق رفسنجان نیز در این نمایشگاه وجود داشت که به معرفی جاذبه‌های این منطقه می‌پرداخت.

IMG_2817 (Copy)

جوادیه فلاح منطقه‌ای است که بزرگترین مرکز پرورش آرتمیا خاورمیانه را در خود جای داده و اماکن تاریخی همچون حمام قدیم، مسجد و خانه‌های قدیمی با سقف‌های خشت‌وگلی را دارد که می‌تواند برای گردشگران جذابیت بالایی داشته باشد.

 نخستین نمایشگاه تخصصی گردشگری استان کرمان تا ۲۴ اردیبهشت از ساعت ۱۶ تا ۲۱ دایر است.

IMG_2803 (Copy)

…………………………………………..

گزارش و تصاویر از زهرا بمی‌نژاد

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، نمایشگاه، تخصصی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محمدی

    سلام. از اینکه خبر مربوط به نمایشگاه را منتشر نمودیدممنونم .از هموطنان میخوام حتما از جاذبه های گردشگری جوادیه فلاح بازدید کنند. جهت آشنایی با جوادیه فلاح حتما به سایت جوادیه فلاح با نشانی www.javadiyefallah.ir سری بزنین. از مدیر سایت روراستی نیز بی نهایت سپاسگزارم.