وقتی که عدالت برای رانندگان پایانه بارها اجرا نمی شود

  • شناسه خبر: 23157
وقتی که عدالت برای رانندگان پایانه بارها اجرا نمی شود

بی عدالتی در پایانه بارها سبب اعتراض رانندگان عدالتخواه شده و این رانندگان خواستار رسیدگی و رفع این بی عدالتی ها هستند.

به گزارش”روراستی” پیرامون اعتراضاتی که از حدود هفت، هشت سال پیش تا به الان رانندگان و کامیونداران عدالتخواه داشتند و اعتراضاتی که نسبت به مسائل و مشکلات صنفی و همچنین فسادهایی که در سیستم حمل و نقل کشور وجود دارد، نامه نگاری هایی شده که بی نتیجه مانده است، اما در حال حاضر این مسئله دوباره شدت گرفته و این علَم را سید میثم صفاییان که لیدر این جریان است، دوباره بلند کرده است.

لازم به ذکر است که سید میثم صفاییان چند روز قبل در سیرجان هنگام دعای توسل بازداشت شد.

در اینجا به شرح وقایع از سوی افراد مطلع می پردازیم؛
اسماعیلی نژاد،  راننده؛
تعریف  حمل و نقل در اقصی نقاط کشور یکی است و طبعا مسائل و مشکلات حاکم در این صنف هم در همه جای کشور یکی است. این مشکلات اکثرا ریشه ای هستند و این چیزی نیست که بگوییم الان اتفاق یا سال گذشته و یا هشت سال پیش اتفاق افتاده است. مشکلات از ابتدا بوده ولی رسیدگی نشده است. آن چیزی که باعث عدم رسیدگی به مشکلات می شود، عدم اتحاد و یکپارچگی است. مشکلات صنفی از رانت خواری هایی که حلال می شوند و کسی نیست جلویشان را بگیرد، حق الناس هایی که حلال می شوند و کسی نیست که جلویشان را بگیرد و افرادی که به واسطه رانت به این عرصه وارد می شوند، افراد سودجویی که  باعث فساد در سیستم می شوند از مدیران تا کارکنان خرد، تجمعی که در سیرجان بود یک تجمع خود جوش بود، و کسی دخل و تصرفی در تجمع نداشت و خود کامیونداران به دلیل مشکلات عدیده ای که با آن مواجه بودند و عدم وجود کسی که پیگیری کند، دست به این اقدام زدند و در حال حاضر به اوج رسیده  و علیرغم مشکلاتی که داشتند تصمیم گرفتند که این حرکت را انجام دهند.
حمل و نقل یک قشر عظیمی از جمعیت کشور را شامل می شود. جلساتی از طرف مسئولین شهری سیرجان گرفته شد و بررسی هایی هم کردند اما نتیجه نداد. چرا این موضوع نتیجه نداد؟ ما پاسخی نداشتیم. خواسته های اصلی رانندگان سیرجان  بدین شرح بود؛
مسائل صنفی مثل جلوگیری از دلال بازی و رانت خواری، کمیسیون هایی که بعضا پایانه های باربری از رانندگان می گیرند که این رو سازمان پایانه ها باید رسیدگی کند اما متاسفانه نظارتی بر آن نیست. انجمن صنفی رانندگان شهرستان سیرجان ۲۳ سال است که یک شخصی بر مسند آن تکیه کرده بی آنکه کوچکترین حرکتی در جهت احقاق حقوق و مطالبات  رانندگان داشته باشد. و در دوره گذشته با ۵هزار و ۸۰۰ نفر عضو انجمن صنفی رانندگان شهرستان سیرجان را منحل اعلام کردند بی آن که حساب و کتاب  های ۲۰ ساله خود را پس بدهند.
سوال،  آیا در اعتراضات و تجمع رانندگان در سیرجان خشونت، درگیری و یا شعار ساختار شکنانه ای بود یا خیر؟ جواب؛ دلیلی ندارد در یک چنین تجمعاتی  که اعتراض به احقاق حقوق خود از ظالم است و به دنبال عدالت هستند، چنین اتفاقاتی رخ دهد. فریاد، یک فریاد عدالتخواهانه در کمال آرامش بود  و در شروع و اتمام این حرکت اعتراضی کسی  ورود نکرده.انجمن های صنفی به جای آنکه دادرس رانندگان باشند و فریاد حق رانندگان را بزنند و در پی احقاق حقوق آنان باشند ولی این کار را نمیکنند؛ که یا به وظایف خود آگاه نیستند و یا در پشت پرده اتفاقاتی در حال رخ دادن است که انجام نمی دهند.

علیزاده، راننده ؛
در مورد اعتراضات بندر روز دوم آنجا بودم. کسی نمی رفت بار بگیرد با این حال که می توانستند. در این بین بوده ماشینی که  در  ماه  هشت بار می برد ولی از آن طرف ماشینی هم بود که در ماه به زور یک بار گیرش می آمد. رانندگان به طور خودجوش حرکت اعتراضی را شروع کردند. سید را روز چهارم شبانه بردند.خواسته های اصلی رانندگان معترض  مشکل انجمن صنفی رانندگان بندر عباس از رئیس تا کارمند خردش بود و دیگر اینکه مسئولین پایانه بندر عباس به خودشان زحمت ندادند در این چند روز بیایند و به پنج هزار  راننده بگویند مشکلتان چیست؟ تجمع مسالمت آمیز بود و هیچ مشکلی بوجود نیامد. ما از حقمان خواستیم دفاع کنیم نزدیک به سه هزار نفر رفتیم نماز جمعه، امام جمعه ابتدا تحویلمان نگرفت. سید میثم پیش امام جمعه رفت و مشکلات و درخواست های رانندگان را مطرح کرد و امام جمعه گفت شب، نماینده مجلس را می فرستم پایانه. شب نماینده مجلس آمد داخل پایانه و مستقیم رفت پیش  مسئولین و پیش ما نیامد که مشکلمان را جویا شود. سید هم پیش آنها نرفت و گفت اگر میخواهی بیا پیش رانندگان و در مقابل جمع حرف  می زنیم که نیامد. بعد رفتیم استانداری. درخواستمان آزادی سید میثم بود که بعد از چهار روز آزاد شد. روز ششم آقای مجرب آمد و گفت تو پایانه اگر بار نگیرید اینها را می دهیم به باربری ها خودشان ماشین بگیرند که دیگر احتیاجی به شما نباشد که در نهایت رانندگان از ترس واماندن از همین میزان هم اعتصاب  را شکستند و بار گرفتند.

سید منصور صفائیان برادر سید میثم؛
علت اعتراض راننده ها :۱٫باردزدی و بی نوبتی ۲٫ارتباط باربری ها با مسئولین  ۳٫ سوء استفاده باربری ها از طولانی شدن مدت خواب و بیگاری کشیدن از راننده ها .بدین گونه که چون راننده ها مدت خواب زیاد می شود و میخواهند بار گیرشان بیاید، باربری ها بار را با نصف قیمت میدهند. چرا این اعتراضات طول می کشد؟؟ چون کسی نیست که پیگیری کند. امام و رهبری میفرمایند مسئول باید خادم  مردم باشد. حال چه شده که مسئولی میگوید در شأن من نیست بیایم وسط راننده ها. حال انکه اگر این راننده ها نباشند تو شأنیتی نداری برای خودت. وقتی مسئول جوابگو نیست و پیگیری  نمیکند، راننده ها هم اعتراضات را طولانی میکنند تا شاید مشکلاتشان حل بشود. دلیل دیگر، زندانی کردن سید میثم صفائیان نماینده این رانندگان معترض بوده است. خواسته های معترضین در کل این موارد بوده است : ۱٫آزاد شدن سید میثم صفاییان. ۲٫ عزل مدیر کل پایانه حمل ونقل بندر عباس آقای مجرب. ۳٫ پیگیری اعتراضات حقه رانندگان اعم از رشوه ها و رانت خواری ها و غیره.

معتمدی نژاد نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان؛
متاسفانه یک نفر اعتراضی کرده و چنین برخورد امنیتی با ایشان می شود و آن هم در جامعه اسلامی که اساس انقلاب حمایت از مستضعفین و محرومین است، اینها باهم همخوانی ندارد. اینها را نباید تهدید انگارانه نگاه کنیم. هوش امنیتی کشور باید معارضین را تبدیل به مخالف، مخالفین را تبدیل به منتقد و منتقدین را تبدیل به طرفدار کند و نه بر عکس. نه اینکه یک نفر تا اعتراضی کرد هولش بدهی و بگویی این ضد نظام و ضد انقلاب است. لزوما هر کسی که اعتراضی کرد سلطنت طلب و بر انداز نظام نیست. شاید کاملا در نقطه مقابل آن باشد شاید واقعا کسی باشد که دوستدار نظام است. خواهش بنده از دستگاه های امنیتی و قضایی این است  که به این حرکت ها به چشم تهدید نگاه نکنند و  به چشم فرصت نگاه کنند.آیه قرآن « لاَّ یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا »  اینکه خداوند می فرماید بلند کردن صدا را به بد گویی دوست ندارد مگر آنکس که به او ستمی شده باشد؛ این یک اصل است و باید ساز و کار برای اجرای آن در سیستم جمهوری اسلامی بوجود آید. یکی از وجوه این مسئله ، امر به معروف و نهی از منکر است. حضرت امام (ره)در جلد ۱۳ صحیفه نور می فرمایند: « ما همه امروز وظیفه داریم امر به معروف و نهی منکر بر همۀ مسلمین واجب است”. جلوگیری از منکرات بر همۀ مسلمین واجب است. سفارش به حق که امر به معروف است و نهی از منکر است بر همۀ مسلمین واجب است. شما و ما موظفیم که هم در تمام اموری که مربوط به دستگاههای اجرایی است امر به معروف کنیم. و اگر اشخاصی پیدا می‏شوند که خلاف می‏کنند معرفی کنیم به مقاماتی که برای جلوگیری مهیا هستند. شما که امروز کشور، دولت،رئیس جمهور، ارتش را از خود می دانید  و همۀ مصالح کشور را مصلحت خودتان می‏دانید و هر فسادی که در کشور واقع بشود نقص برای خودتان می‏دانید، موظف هستید و موظف هستیم که هر چیزی که بر خلاف حق است سفارش کنیم که انجام نگیرد، و حق در ایران انجام بگیرد» این دستورات امام راحل بعنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی است. برخی اشخاصی که در  مدیریت حمل و نقل هستند اشخاصی هستند که هیچ نسبیتی با مردم و انقلاب ندارند. امام (ره) می فرمایند : « اینها چون از طبقۀ مرفه بودند و اسکلت حکومت را به اصطلاح اشراف و اعیان تشکیل می‏دادند از این جهت، اطلاع از اینکه به قشر مستمند چه می‏گذرد نداشتند، نمی‏توانستند بفهمند که مستمند یعنی چه؛ فکرشان اصلاً در این قضیه هیچ وقت وارد نمی‏شد».
با این حال چرا باید به این مسئله کم اهمیت باشیم و چرا دستگاه های حکومتی ورود نمی کنند؟ ما بعنوان جنبش عدالتخواه از این دست حرکت های عدالتخواهانه که در جهت احقاق حقی باشد حمایت میکنیم و این را وظیفه خود میدانیم که حامی مستضعفین و محرومین باشیم و هر کاری که از دستمان برآید انجام می دهیم.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، عدالت، پایانه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :