رکود در بازار پسته و بلاتکلیفی مردم/دولت کمک کند

  • شناسه خبر: 26743
رکود در بازار پسته و بلاتکلیفی مردم/دولت کمک کند

وضعیت بد بازار پسته رفسنجان نگاه چاره اندیش دولت را می طلبد.

وضعیت بد بازار پسته رفسنجان نگاه چاره اندیش دولت را می طلبد.

به گزارش”روراستی” بازار کساد خرید و فروش پسته حاکی از رکودی نفس گیر در بازار بزرگترین کالای اقتصادی رفسنجان است که حاصل دسترنج کشاورزانی است که تمام امیدشان برای ارتزاق و گذران زندگی همین کالای خندان و خوشمزه است.

اما این پسته خندان هر سال به جای  آوردن لبخند بر لبان کشاورزان اخمی در پیشانی آنها حک می کند که دلیلش افت قیمت هرساله نسبت به سال قبل است، از طرفی باتوجه به تورمی که وجود دارد قدرت خریدی هم برای کشاورز نمی ماند چراکه بخش عمده ای از درآمد حاصل از تولیدش صرف هزینه های تولید می شود.

برای بررسی وضعیت بازار پسته با چند عضو صنف پسته فروشان مصاحبه کردیم که به اتفاق از عدم وجود نقدینگی در بازار پسته و در نتیجه رکود این بازار گفتند.

احمد جوادی رئیس صنف پسته فروشان رفسنجان نیز عواملی ازجمله اوضاع اقتصادی جهانی، تحریم ها، فاصله بین تاجر ایرانی و اروپایی و … را در بازار پسته  تأثیرگذار دانست و افزود: همچنین اوضاع اقتصاد داخل کشور نیز بر رکود بازار پسته تأثیر گذار است.

وی با بیان اینکه مشکل نقدینگی در بازار پسته وجود دارد، تصریح کرد: سال گذشته قیمت پسته ۲۸ و ۲۹ هزار تومان بود اما امسال حدود ۲۵ هزار تومان و البته در حال حاضر خریدی در بازار صورت نمی گیرد چون پول نیست.

رئیس صنف پسته فروشان رفسنجان خاطر نشان کرد: این موقع از سال باید پول به بازار تزریق شود، در ادوار گذشته  به طور مثال از شهرهایی همچون تبریز و اردکان به رفسنجان می آمدند و پسته زیادی خریداری می کردند، اما امروز باتوجه به اینکه بازار پسته کشور از انحصار رفسنجان و بازار پسته دنیا از انحصار ایران درآمده این مشکلات به وجود آمده است.

وی ابراز داشت: اگر چه عمده پسته ایران در رفسنجان کاشت می شود و بیشترین سطح زیر کشت ایران در رفسنجان است و طعم و کیفیت مطلوب این پسته زبان زد است اما در شهرهای قزوین، تهران، قم، ورامین، ساوه، دامغان و…پسته کاری شده است و خریداران این محصول از رفسنجان کاهش یافتند.

جوادی با اشاره به اینکه تنها جایی که می توانستیم به آن تکیه کنیم شرکت تعاونی پسته رفسنجان بود که آن هم با مشکل مالی مواجه شده است، گفت: تزریق نقدینگی به این شرکت می تواند پشتوانه ای باشد.

وی با تأکید بر اینکه مشکل پسته مربوط به دولت یا شرکت و …نیست، خاطر نشان کرد: اما دولت تنها نهادی است که می تواند کمک کند و با تزریق پول به بازار چاره ساز مشکل پسته داران باشد.

جوادی توضیح داد: ارائه وام برای صادرات چاره بازار پسته نیست چراکه صادرکنندگان بدهی دارند و بیشترین ورشکسته های بازار پسته تاجران و بازرگانان هستند، لذا این پولها را برای تسویه حساب قبلی خود صرف می کنند.

وی ادامه داد: اما اگر پسته ها در انبار اشخاص معتبر جمع آوری شود قیمت مناسبی خواهد گرفت و دولت اگر پول را به صنف تزریق کند بهتر است چراکه در صنف افراد معتبری داریم که می توانند به دولت کمک کنند.

 

برچسب ها:
رفسنجان، روراستیف بازار، پسته
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :