شناسایی ۱۲۳ نفر بیمار مبتلا به ایدز در رفسنجان

  • شناسه خبر: 28785
شناسایی ۱۲۳ نفر بیمار مبتلا به ایدز در رفسنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه ۱۲۳ مورد مبتلا به ایدز در این شهرستان کشف شده که ۵۴ نفر در قید حیات هستند، از این تعداد ۲۰ زن و ۳۴ نفر مرد هستند و ۵۷ نفر فوت شده‌اند.

به گزارش”روراستی” احمد جمالی‌زاده صبح امروز در همایش ایدز در سالن شهید ذکریا این شهر افزود: پیشگیری از بیماری ایدز امری مهم است و جامعه در معرض این خطر بزرگ قرار دارد.

وی بیان داشت: در جهان بیش از ۳۶ میلیون نفر مبتلا به ایدز هستند که ۱۸ میلیون نفر تحت درمان هستند و مابقی یا ناشناخته‌اند یا فوت کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه  ۹ هزار نفر در کشورما به دلیل ایدز فوت کردند، ادامه داد: سال ۶۵ نخستین مورد ایدز در ایران کشف شد و در حال حاضر ۸ هزار نفر در ایران تحت درمان هستند و درمان این بیماری کاملاً رایگان است.

جمالی‌زاده با اشاره به اینکه تا چند سال پیش ۸۴ درصد مبتلایان به ایدز مردان بودند، افزود: اما در چند سال اخیر آمار عمده از بین زنان کشف شده است به طوری که سال گذشته ۴۰ درصد موارد مثبت در زنان بوده او این زنگ خطر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات در کشورهای در حال توسعه ۹۵ درصد بیماری کشف شده ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری این بیماری باید رفتارهای پرخطر را کاهش داد، افزود: رفتارها در جامعه باید اصلاح شود و اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به جامعه از ضرورت‌هاست.

جمالی‌زاده ابراز داشت: بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز بین ۲۵ سال تا ۴۵ سال است و گروه‌های میان‌سال، جوان و فعال جامعه درگیر این بیماری شده‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به بیماری ایدز در کشورمان جوانان هستند، عنوان کرد: در بین نوجوانان هم بیماری ایدز مشاهده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اذعان کرد: زنگ خطر دیگر انتقال از طریق تزریق است که بیشترین علت ابتلا بوده به سمت انتقال از طریق تماس جنسی رفته است، قبلاً انتقال از طریق تماس جنسی ۱۸ درصد بوده، اما امروز به ۴۰ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما تا خرداد سال ۹۵ آمار ابتلایان به ایدز ۳۲ هزار و ۶۷۰ نفر اعلام شده که ۸۴ درصد مردان و ۱۶ درصد زنان هستند و در مجموع بیشترین علل از طریق تزریق از سرنگ مشترک در بین معتادان، رابطه جنسی، انتقال مادر به جنین و … گزارش شده و تاکنون ۱۳۲ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان شناسایی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با نگاهی به وضعیت این بیماری در شهرستان رفسنجان تصریح کرد: سال گذشته یک مورد مبتلا در رفسنجان کشف شد، اما سال جاری با برنامه‌های پیشگیری و درمانی که انجام دادیم و در اولویت قرار دادن بیماری ایدز ۹ نفر شناسایی شد.

جمالی زاده بیان داشت: از هر ۹ نفر شش نفرشان از طریق تماس جنسی مبتلا شدند و یک نفر نوزاد که از مادر به او منتقل شده است و ما رفتارهای پرخطر اعتیاد را کاهش دادیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تاکید کرد: آسیب‌های اجتماعی در جامعه و مصرف روان‌گردان‌ها و مشروبات الکلی رفتارهای پرخطر جنسی را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه از ۱۲۳ مورد کشف شده در رفسنجان ۵۴ نفر در قید حیات هستند، عنوان کرد: از این تعداد ۲۰ زن و ۳۴ نفر مرد هستند و ۵۷ نفر فوت شده‌اند.

جمالی‌زاده افزود: مسؤولیت سنگینی بر دوش همه افراد جامعه است و مجموعه بهداشت و درمان به تنهایی نمی‌تواند این بیماری را کنترل کند، اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان کرد و راه‌های انتقال را مسدود کرد.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، ایدز، کشف
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • علیپور

    سلام در خصوص باید به فکر ارتقائ معنوی در سطح جوانان وحتی از کودکی فرهنگ سازی شود بویژه در مدارس به طور مستمر

    محمد

    بایددر این خصوص به مردم بصورت دائم اطلاع رسانی شود و مختص یک روز خاص نباشه

    سجاد

    برخی از اینها اعتیاد دارن این عامل اصلی ایجاد مشکل براشون است

    علی

    سلام باس فرهنگ سازی شود