حاشیه رودخانه‌ رفسنجان زباله‌دان اتباع افغانستانی

  • شناسه خبر: 29073
حاشیه رودخانه‌ رفسنجان زباله‌دان اتباع افغانستانی

حاشیه رودخانه در مسیر مهدی‌آباد واحد رفسنجان به زباله‌دان اتباع افغانستانی تبدیل شده است.

 به گزارش”روراستی” وجود بیش از ۶۰ هزار تبعه بیگانه که فرهنگ‌شان با فرهنگ مردم رفسنجان تفاوت‌هایی دارد، به معضلی بزرگ برای شهروندان بدل شده و با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

این اتباع عمده مرکز و حاشیه‌های شهر را در تسخیر خود قرار داده و مدارسی متعلق به خود گرفته‌اند و دیگر مشکلی در این شهرستان ندارند.

میهمان‌شهر هم امکاناتی برایشان فراهم است که مجبور نیستند به کشورشان برگردند و با دشمنانشان مبارزه کنند و کشورشان را از چنگال بیگانگان نجات دهند، پس همین جا امن‌ترین و بهترین جا و مکانی است که بمانند و بخورند و بیاشامند و کم‌کم تعدادشان از جمعیت شهرستان رفسنجان هم بیشتر شود و ما باید میهمان آنها باشیم.

اما ماندنشان به کنار، رفتارهایی که در شهر انجام می‌دهند، ناراحتی‌هایی در پی دارد و گویا این رفتارهای افراد به فراموشی سپرده شده و تنها خبرنگاران هستند که پیگیری می‌کنند تا معضلات بزرگی که از سوی این اتباع در شهر پدیدار می‌شود و مردم را بسیار دلخور و ناراحت می‌کند را به گوش مسؤولان برسانند.

البته مسؤولانی که پیگیر باشند و در عمل به این معضلات و مشکلات رسیدگی کنند، لازم به ذکر است، تعداد گزارشاتی که با این موضوع کار کرده‌ام از تعداد انگشتان دو دست هم فراتر رفته است، اما مشکل به قوت خود باقی است.

مسیری که منتهی می‌شود به بزرگترین خانه خشتی جهان در شأن این نام نیست، چراکه دوطرف پل معروف به پل مهدی‌آباد در اختیار اتباع بیگانه قرار گرفته و سکنی گزیده‌اند، برخی در خانه به قول خودشان ارباب‌ها و برخی هم در آلونک‌هایی که خود ایجاد کرده‌اند و چهره بسیار زشتی را به‌ وجود آورده‌اند، زندگی می‌کنند.

آن‌هایی که در حاشیه رودخانه به سر می‌برند، رودخانه را به زباله‌دان تبدیل کرده‌اند که محل تجمع سگ‌های ولگرد شده و محیط‌زیست را آلوده کرده است.

تعدادی بیش از ۲۰ نفر در یک منزل با یک سرویس بهداشتی هم جای درنگ دارد، گویا اطراف این رودخانه و اطراف خانه آنها هم به سرویس بهداشتی برای این اتباع تبدیل شده است و از آلودگی‌هایی که ایجاد کرده‌اند، هرچه بگوییم کم است.

و اما آنهایی که در آلونک‌ها هم زندگی می‌کنند، آلودگی‌هایی بیش از حاشیه‌نشینان ایجاد کردند، آن‌ها که برای سرویس بهداشتی چاه حفر نمی‌کنند و در این باره نیاز به توضیح نیست، بلکه با کمی تأمل می‌توان فهمید که چگونه مسائل بهداشتی از سوی این افراد رعایت می‌شود.

اما آن طرف جاده را که نگاه می‌کنیم، نخاله‌های ساختمانی هر روز بیشتر از روز گذشته زیاد می‌شوند و تلی از زشتی را ایجاد کرده‌‌اند، این معضل هم برازنده مسیر بزرگترین خانه خشتی جهان نیست و بارها جلساتی پیرامون این نخاله‌های ساختمانی برگزار شده و در عمل نتیجه نداده است.

مشکل را با معاون سیاسی اجتماعی فرماندار رفسنجان در میان گذاشتم تا این بار این معاون تازه‌نفس پیگیر آن باشد.

محمدرضا باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: ۶۰ هزار تبعه بیگانه در این شهرستان حضور دارد که عده زیادی از آنها غیرمجاز هستند و همواره نسبت به طرد آنها اقدام می‌شود.

وی نسبت به رفع مشکلات ذکر شده قول مساعد داد که با مشورت با فرماندار نسبت به برطرف شدن آن اقدام شود.

باید فرهنگ‌سازی شود

مجید رنجبر کاظمی مسؤول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان هم به خبرنگار ما توضیح داد: تاکنون نسبت به این معضل در این محله و همچنین دیگر مشکلات بهداشتی که از سوی اتباع بیگانه در شهر ایجاد می‌شود، شکایاتی شده و ما این شکایات را به ارگان‌های مجری ارجاع دادیم.

وی ادامه داد: نامه‌ای به شهرداری پیرامون مسأله مذکور نوشتیم تا در کمیسیون بند ۲۰ مطرح شود.

مسؤول بهداشتی محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان تصریح کرد: نمایندگان ادارات مربوطه از محل بازدیدهایی داشتند و پیرو آن قرار است، پیگیری شود هر دو سمت پل و جاده توسط مسؤولان بازدید و تصمیم نهایی گرفته شود.

رنجبرکاظمی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی اصل کار است، افزود: تاکنون هرگونه شکایتی از طرف ما به شهرداری ارجاع داده شده از سوی این ارگان رسیدگی و اجرا شده است.

اما امیدواریم این‌بار گزارش ما نتیجه دهد و مسؤولان در عمل اینگونه معضلات را برطرف کنند و نتیجه آن در روزهای آینده در گزارش بعدی اعلام می‌شود.

از قبیل این مشکلات در سایر محلات هم وجود دارد و این وضعیت در خور شأن نام این شهرستان دانشگاهی و دارای ظرفیت‌های بالای نیروی انسانی، منابع طبیعی، معدنی، گردشگری و قطب تولید پسته دنیا نیست و مشکلاتی که با حداقل رسیدگی رفع می‌شوند را نباید به باد فراموشی سپرد.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، زباله دان، رودخانه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • علی

    انگار افغانستانها به زور در شهر زنگی میکنن اگه در این کشور زندگی میکنن دارن پولی ویزا واقامتشون میدن بعد عاشیه رودخانه ها فقط مهاجر اشغال میریزن اون تراکتورهای روزانه از سط شهر زباله های جم میکنن اونا رو نمیبین اونوقت گیر دادن به مهاجرین

    محمد

    خوب یه هزینه ای بگیرین از خانواده هایی که خونه می دن دست افاغنه بعد می شه درست . پولشم خرج ساخت اردوگاه کنین

    محسن

    باید اردوگاه رو هر چه زودتر از شهر خارج کنن

    محمد

    پارسال فرماندار قول سازماندهی افاغنه رو دادن پس چی شد ؟؟؟ تمام خونه های سمت پارک لاله رو دارن می گیرن بهترین جاها رو پیدا می کنن وضعیت مالیشون هم که هر روز داره بهتر می شه.

    محمد

    هیچ کاری برا ساماندهی اینها نمیشه

    مهرشاد

    افاغنه اونجا تنها که نیستند معلومه جاده سرچشمه.جاده کرمان -جاده داورون -لاهیجان -هرمز اباد-کشکوئیه -نوق -مرکز شهر نرفتی

    غریبه

    خوب بگید جای دیگه زباله بریزن بنده های خدا

    محسن

    این همه زباله رو از کجا میارن این افغانی ها

    کشاورز خانه بدوش

    اونجا نریزن میخاهی بیان داخل شهر زباله هاشونو بریزن

    علیرضا

    الودگی هوای رفسنجان اب رفسنجان رو چاره اندیشی نمی کنن شما رفتی دنبال زباله کنا ر رودخانه -

    نسیم

    نصف ناامنی ها شهر از افاغنه است

    محمد حسین

    در ادامه هم مشکل باقی خواهد بود خبرنگار عزیز .یه گزارش دیگه هم بزن ببینیم چی میشه شاید بترون بیاد زباله ها رو ببره

    محمدی

    سلام مشکلات الودگی کود و سم اب وهوا دود مس سرچشمه کم بود حالا عدم رعایت مسائل بهداشتی در خصوص افاغنه و انتقال مواد سمی زباله ها در بستر رودخانه ها به اب زیر زمینی و وجود سگهای ولگرد و انتقال بیماریها هم اضافه شده کی جوابگو هست .

    محمدی نسب

    سلام ای کاش فکری برای اینها می کردین هرروز معضل جدید ایجاد می کنن