پشت پرده تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان

  • شناسه خبر: 29506
پشت پرده تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان به جزئیاتی از پشت پرده تخلفات این صندوق پرداخت و گفت: در این صندوق به صورت خانوادگی کار می‌کردند تا موضوعات به صورت سری باشد.

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان به جزئیاتی از پشت پرده تخلفات این صندوق پرداخت و گفت: در این صندوق به صورت خانوادگی کار می‌کردند تا موضوعات به صورت سری باشد.

به گزارش”روراستی” محمدرضا محدث خراسانی قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، به ارائه جزئیات جدید از پرونده تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت و اظهار داشت: ۱۳۰۰ میلیارد تومان به شخصی به نام «ر . ا» داده شد تا در جلسات دستورات شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل وقت صندوق ذخیره فرهنگیان را اجرا کند، فردی که ۱۰ درصد از سهام را از شهرداری خریده است.

وی ادامه داد: محمد امامی تهیه‌کننده مجموعه شهرزاد بیش از هزار میلیارد تومان از بانک سرمایه گرفته که با دستور آقای غندالی انجام شده است و همچنین رقم ۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیز مطرح است.

ساختمان ۲ میلیارد تومانی را ۹۰ میلیارد تومان به بانک سرمایه فروختند

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان، افزود: این موضوعات را به مقام‌های امنیتی اعلام کردم که «آقای غندالی به بانک سرمایه دستور داده است و قسمت ارزیابی آن به آقای غندالی گفته است که اینکه گفته‌اید ۹۰ میلیارد تومان به این آقا بدهیم، این فرد که مستنداتی ندارد اما وی اعلام کرده است با دریافت یک چک به وی پرداخت شود».

محدث خراسانی یادآور شد: در خیابان جمهوری اسلامی ساختمان خرابه‌ای به مبلغ ۲ میلیارد تومان به بانک سرمایه داده شده و به جای آن، ۹۰ میلیارد تومان گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۲۸ شرکت زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است، گفت: اینها مورد غفلت هستند؛ سال ۹۲ که آقای غندالی صندوق ذخیره را تحویل گرفت، سود صندوق ۱۱۵۰ میلیارد تومان بود آن هم در بدترین شرایط اقتصادی؛ در آن زمان بنده قائم‌مقام صندوق بودم و آقای «امیدعلی» مدیرعامل بود که در جلسه هیأت مدیره صندوق، آقای غندالی را به عنوان مدیرعامل انتخاب کردند.

سال ۹۴ سود صندوق را به ۴۰۰ میلیارد تومان رساندند

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان، اضافه کرد: بنده به علی‌اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش گفتم «این کار را نکنید، بنده معاون آقای غندالی نیز بودم در زمانی که وی مدیرکل آموزش و پرورش کرمان بود» اما آقای فانی گفت «غندالی باید مدیرعامل شود» و البته اعلام کردیم که حسابرسی می‌گوید سود ۱۱۵۰ میلیارد تومان است.

محدث خراسانی یادآور شد: آقای امیدعلی در آن جلسه اعلام کرد «برنامه‌ریزی کردم که فقط شرکت پتروشیمی ما که در حال ساخت و ساز است سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و حداقل بالای ۶۰۰ میلیارد تومان سود می‌دهد و اگر سال آینده در اینجا باشم بالای ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد تومان سود این صندوق است».

وی بیان داشت: غندالی سال بعد سود صندوق را به ۹۰۰ میلیارد تومان رساند و سال ۹۴ سود صندوق را به ۴۰۰ میلیارد تومان رساند و این کاهش سود، به خاطر سوءمدیریت وی است.

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان، تأکید کرد: این خیانتی است که به معلمان شده است؛ اینکه صندوق ذخیره بیش از ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان افت سود داشته است در حالی که باید بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان سود می‌داد. حال این را چه کسی پیگیری می‌کند؟

محدث خراسانی عنوان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری که باید کار سرمایه‌گذاری می‌کرد را به فردی که ورزشکار بوده و زمانی در تیم ملی بود، دادند و چنین کارهایی در شرکت‌ها انجام شده است.

وی در خصوص واگذاری مجتمع کامپیوتر پایتخت و اینکه ‌آیا مجموعه سرمایه‌ها همین مبالغی که اعلام شده است، متذکر شد: زمانی که ما صندوق ذخیره را تحویل دادیم نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان ملک را به آقای غندالی تحویل دادیم و صورت‌جلسه آن وجود دارد و در حال حاضر نیز سرمایه ملکی صندوق ذخیره ۸ هزار میلیارد تومان است و این در حالیست که زمانی که ما صندوق را تحویل گرفتیم این مقدار ۳ هزار میلیارد تومان بود ضمن اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان ساختمان مرحوم علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش نیز قیمت دارد که است برای فرهنگیان بوده اما دست آموزش و پرورش است.

زمان تسویه با صندوق، ۴ وزیر در جلسه بودند

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اعطای خودروهای لوکس به مدیران آموزش و پرورش، افزود: خود آنها اعلام کردند که ۳۵۰ خودرو بوده است که افراد متعددی گرفتند.

محدث خراسانی در پاسخ به این پرسش که آیا اسناد متقنی در این خصوص وجود دارد، گفت: از نماینده‌های مجلس می‌خواهیم به صندوق ذخیره بروند؛ بنده ۶ سال قائم‌مقام صندوق ذخیره بودم و کارمندان این مجموعه نیز می‌گویند این موضوعات وجود دارد اما اگر ما سندی بدهیم اخراجمان می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید مجلس و سازمان بازرسی به این موضوعات رسیدگی کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی این موضوع را سیاسی می‌کنند.

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص اینکه می‌گویند تخلفات به زمان گذشته ارتباط دارد، اضافه کرد: قطعاً این طور نیست؛ چرا که اگر تخلفی صورت گرفته بود الان بنده نباید معلمی می‌کردم. بنده قائم‌مقام صندوق ذخیره بودم.

محدث خراسانی تأکید کرد: زمانی که کار ما در صندوق ذخیره فرهنگیان تسویه شد، ۴ وزیر در جلسه نشسته بودند که این افراد رئیس هیأت امنای وقت صندوق بودند و صورت‌جلسه را امضا کردند. حال اگر ما تخلفی داشتیم چرا آن زمان این طور نگفته‌اند.

ماجرای ۱۳۰۰ میلیارد تومان وام به تهیه کننده شهرزاد

وی در پاسخ به این پرسش که نقش محمد امامی در تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان چه بوده است، تصریح کرد: آقای امامی برای اینکه فیلمی تهیه کند با آقای غندالی رابطه ایجاد کرد و از وی بین هزار تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان وام با چک گرفته است که بعد نتوانست این مبلغ را برگرداند و الان در زندان به سر می‌برد.

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان، خاطرنشان کرد: بانک‌ها چنین وامی را نمی‌دادند و اگر پرداخت می‌کردند برای هر فرد معادل ۱۵۰ درصد ملک می‌خواستند؛ پس این افراد به جاهایی می‌روند که می‌توانند نفوذ کنند؛ به عنوان مثال آنها اعلام می‌کنند که اگر این فیلم در آینده تولید شد برای نمونه ۲۰ درصد به شما سود می‌دهیم و در قرارداد این طور امضا می‌کنند و وثیقه‌ای نیز ندارند که البته باید بدانیم فیلم جزو وثیقه نیست.

محدث خراسانی متذکر شد: آقای غندالی با چک به آقای امامی وام داده است و بعد آقای امامی نتوانسته است مبلغ را به صندوق برگرداند؛ الان مشکل این است که بانک‌ها وام نمی‌دهند و شرکت‌های دیگر نیز چنین وامی پرداخت نمی‌کنند اما پول ۹۰۰ هزار معلم را به راحتی بذل و بخشش می‌کنند و هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده است.

وی ادامه داد: اما اگر این مبلغ برای صندوق «شستا» کارگران بود و با  یک هشتم مبلغ یاد شده ، این اقدام انجام می‌شدف افراد جمع شده و اعتراض می‌کردند.

خانوادگی عمل می‌کردند تا موضوع به صورت سری بماند

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که آقای خجسته نماینده مجلس گفته بود که غندالی با زد و بند به اقوام خود وام داده است حال آیا این موضوع صحت دارد،‌ ابراز داشت: اگر صحت نداشت که همسر و پسر  غندالی را دستگیر نمی‌کردند.

محدث خراسانی در واکنش به این پرسش که نقش خانواده غندالی در تخلفات صندوق ذخیره چه بوده است، تصریح کرد: اینها به صورت خانوادگی کار می‌کردند یعنی غالباً خانوادگی عمل می‌کردند برای اینکه موضوع به صورت سری باشد؛ البته منابع قضایی و نظارتی متوجه این موضوع شدند.

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه ۶۳ درصد سهام بانک سرمایه به طور مستقیم و غیرمستقیم متعلق به معلمان است، گفت: ۴۳ درصد مستقیم از این طریق و حدود ۲۰ درصد نیز بین معلمان چه از طریق فروش و یا خرید آن تقسیم شده است.

سانتافه برای ۳۵۸ نفر

محدث خراسانی با اشاره به اینکه بحث اصلی بنده این است که به صندوق ذخیره فرهنگیان خیانت شده است، تصریح کرد: باید شرکت‌های آن را بررسی کنند؛ باید شرکت لیزینگ را بررسی کنند که در این مدت چه کرده است و خودروهای سانتافه را از کجا داده است.

وی در پاسخ به اینکه به چند نفر خودروی سانتافه داده شده است،  افزود: آقایان خود قبول کردند که به ۳۵۸ نفر سانتافه داده‌اند و این خودروها بیش از ۸۰ میلیون تومان وام داشته است؛ در حالی که این وام ۸۰ میلیونی برای تک تک معلمان است.

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان، یادآور شد: در دوره ما این مبلغ را ۸ میلیون تومان می‌کردیم و به ۱۰ نفر وام داده و به آنها پراید می‌دادیم حالا اینها اشرافی‌گری کردند و این مبلغ وام را به یک نفر دادند.

محدث خراسانی تأکید کرد: این خودروها بیش از ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان قیمت داشته است و یک معلم هرگز نمی‌توانسته است آن را خود بخرد ضمن اینکه قسط آن ۲٫۵ میلیون تومان بوده است و معلم که نمی‌تواند این مبلغ قسط بدهد در نتیجه این خودروها را به افراد خاص و مدیران داده‌اند که حقوق‌های زیاد و بالای ۵ یا ۶ میلیون می‌گرفتند تا بتوانند ۲٫۵ میلیون تومان قسط بدهد.

وی گفت: الان هیچ کدام از این موضوعات بررسی نمی‌شود؛ الان بحث‌هایی است که در معاملات شرکت‌های وابسته به صندوق کارهایی انجام می‌شود و توقع ما این است ببینند که چه کارهایی در این شرکت‌ها صورت گرفته است.

حقوق نجومی در صندوق ذخیره فرهنگیان

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به حقوق‌های نجومی، افزود: در قانون خدمات کشوری اعلام می‌شود که حداکثر حقوق ۷ برابر حقوق حداقل باشد و رئیس سازمان مدیریت نیز گفت باید حداکثر حقوق ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد. حال ۲۰ میلیون تومان را از کجا آورده‌اند.

محدث ادامه داد: بنابراین اول باید تعیین کنند حقوق بالای ۶ میلیون تومان را چه کسانی گرفتند و ثانیاً بحث این است که آقای غندالی در سال ۹۴ حکم خود را اعلام کرد نه فیش حقوقی خود را که البته ۱۳ میلیون تومان بود که سروصداها بلند شد؛ سوال این است که این مقدار برای کسی که در صندوق ذخیره ضرر داده، صحیح است؟ فردی که سود صندوق را از ۱۱۵۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش داده است.

وی گفت: قانون تجارت می‌گوید باید به کسی پاداش داد که سود داشته باشد؛ نه کسی که کاهش سود داشته است.

وی تأکید کرد: معلمان از ۴ وزیر آقایان مظفر عضو هیأت مدیره صندوق،‌ اکرمی حاجی و فانی که در جلسات حضور داشته و تماشا کردند، انتظار دارند که چرا از سال ۹۳ به چنین فردی چیزی نگفتند و او را از هیأت مدیره صندوق بیرون نکردند و چرا چیزی نگفتند که سود صندوق را پایین آورده است؟

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان یادآور شد: امنای صندوق یعنی امین مردم؛ هر شرکتی مجمعی دارد و اعضای مجمع صاحب آن سهام هستند و چون ۹۰۰ هزار نفر عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند به افراد انتخاب شده اجازه دادند تا از طرف این تعداد عضو فعالیت کرده و کارها را انجام دهند اما آیا آنها امانتدار بودند؟

وی عنوان کرد: همین اداره کردن صندوق ذخیره و اینکه چرا سود کم بوده است و یا افرادی که در هیأت مدیره‌ها قرار دارند و آنها بدون تخصص هستند، موضوع مهمی است.

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: فردی را به عنوان مدیرعامل شرکت بزرگ صنعتی در اراک به کار گماشتند که فارغ‌التحصیل هنرستان است. «از آقای غندالی سؤال کردند که سابقه این فرد چیست که پاسخ داد این فرد معلم فنی هنرستان بوده است»؛ آیا معلم هنرستان اقتصاد می‌داند و باید کارخانه عظیمی را دست چنین فردی بدهند.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، پشت، پرده
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • شهروند

    الان همه جا خانوادگی کار میکنن باس چشم بصیرت داشت دور و ورت رو نگاه کن -مدیر و پسرش و خانومشو -برادر زادشو و خواهر خانمشو -مادر خانمشو .............................................................................................................. ...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................کجای کارید حالا این بنده خدا یه چی گفت از ترسش