گورخوابی برای دولت قابل تحمل نیست/بزرگترین قدرت برای مقابله با فساد نظارت عمومی است

  • شناسه خبر: 29606
گورخوابی برای دولت قابل تحمل نیست/بزرگترین قدرت برای مقابله با فساد نظارت عمومی است

رییس جمهور گفت: اگر نواقص رفع نشوند، نمی‌توانیم سلامت سیستمی را در جامعه تضمین کنیم.

به گزارش”روراستی” حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت که صبح امروز چهارشنبه ۸ دی ماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: اگر نواقص رفع نشود نمی‌توانیم سلامت سیستمی را در جامعه تضمین کنیم.

وی افزود: اگر قصورها و تخلفات مورد رسیدگی قرار نگیرد، انسان نیکوکار و بی‌توجه، به یک چشم دیده می‌شود لذا نیازمندیم تا فرد متخلف را شناسایی و پس از شناسایی، از ایجاد تخلف‌های بعدی پیشگیری کنیم.

روحانی ادامه داد: زمانی که قاضی به پرونده‌ای رسیدگی می‌کند، در بسیاری از موارد باید روشن شود که ریشه تخلف‌ها کجا بوده است؟ قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضاییه را اقدام مناسب برای پیشگیری جرم و اصلاح مجرمین قرار داده است.

رئیس جمهور، با اشاره به اینکه دستگاه قضایی تنها وظیفه ندارد مجرم را شناسایی و حکم صادر کند، تصریح کرد: یکی از وظایف دستگاه قضایی، اصلاح مجرم است به طوری که مجرم باید سالم شود و به جامعه بازگردد. اقدام مناسب برای پیشگیری از تخلف از دیگر وظایف دستگاه قضایی است نه اینکه دستگاه پیشگیری تهیه یا دولتی به نام پیشگیری تشکیل شود.

رئیس قوه مجریه گفت: مطابق قانون اساسی، عملکرد قوه قضاییه باید پیشگیری‌کننده باشد و اگر پرونده‌ای در دستگاه قضایی سال‌ها معطل باشد، از روند پیشگیری جلوگیری می‌شود و این ذهنیت برای فرد متخلف پیش می‌آید که اگر جرمی مرتکب شود، سال‌ها طول می‌کشد که به آن رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل پیشگیری آن است که مردم به دستگاه قضایی اطمینان داشته باشند، خاطرنشان کرد: نباید در ارزیابی‌های دستگاه‌های قضایی و نظارتی، پیشداوری کنیم زیرا پیشداوری ما را به خطا وامی‌دارد. متأسفانه در بسیاری از موارد، به دلیل مسائل حزبی و جناحی نسبت به چهره افراد هم پیش داوری می‌شود.

روحانی با طرح این سوال که چرا عده‌ای در کشور حاشیه امنیتی دارند، اظهار داشت: برخی خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها حاشیه امنیتی دارند لذا هر چه بگویند، بنویسند تهمت بزنند و فحاشی کنند، حتی به دستگاه‌های اجرایی و دولت، گاهی مورد تشویق قرار می‌گیرند.

رئیس جمهور افزود: برخی رسانه‌ها و روزنامه‌ها جرأت ندارند برای برخی دستگاه‌ها حاشیه امنیتی ایجاد و علیه آن‌ها مطالبی منتشر کنند اما بنده با بیان این مطالب، قصد حمایت از دولت ندارم.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه از همه مهم‌تر، آن است که نباید از وقوع گناه خوشحال شویم، تصریح کرد: برخی به دلیل مسائل جناحی و خطی، زمانی که روزنامه یا سایت را مطالعه می‌کنند، با فحاشی مواجه می‌شوند که این موضوع به معنی به گناه و تخلف فرمان خداوند است.

وی یادآور شد: سقوط اخلاقی در جامعه زمانی است که کسی از گناه، منکر و دروغ خوشحال شود. گاهی برخی افراد افراطی در جناح‌ها به صورتی عمل و اعلام می‌کنند که دروغ،‌ تهمت و افترا ناپسند است اما علیه جناح مقابل پسندیده است.

روحانی تصریح کرد: اسلام آمد تا ما را از ضلالت و گمراهی نجات دهد. نباید با وجود دشمنی، اختلافات و دعواها از عدالت دور شویم چراکه عدالت مافوق قومیت، مذهب و جناح‌بندی‌های سیاسی است.

رئیس قوه مجریه، با تأکید بر اینکه نباید پیشداوری کرد متذکر شد: مسائل جناحی و سیاسی نباید در امور بازرسی و نظارت مداخله کند.
متأسفانه شنیدم که معلمی در نمره دادن به دانش‌آموز جناح را در نظر گرفته است اما امیدوارم به روزی نرسیم که معلم به قوم و خویش دانش‌آموز توجه کند.

رئیس جمهور ادامه داد: در بازرسی‌ها که به نوعی قضاوت اولیه در پایان بازرسی صورت می‌گیرد ولو اینکه این نوع قضاوت، قضاوت دادگاهی نیست اما به نوعی داوری قلمداد می‌شود. اگر محور عدالت در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: در تمام بازرسی‌ها باید اشکال ریشه‌ای را شناسایی کنیم لذا اگر در هر بازرسی این اشکال ریشه‌ای منعکس و برای حل آن مقررات اصلاح شود، در امور مختلف به موفقیت می‌رسیم.

روحانی ادامه داد: باید در بازرسی ها و بررسی‌ها حریم خصوصی افراد محفوظ بماند و افشا نشود. ممکن است در امری، بازرسی نامه خصوصی، شنودی یا در بازرسی محل کار به نقطه‌ای برسیم که احتمال دارد گناه باشد اما جزء زندگی شخصی و خصوصی آن فرد به شمار می‌آید.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه ما حق نداریم اسرار مردم را افشا کنیم، گفت: نباید اسرار مردم پیگیری شود اما آنچه که مربوط به مصالح کشور است و اگر تخلفی در آن صورت گرفته است، عادلانه باید بررسی شود.

روحانی تصریح کرد: تمامی افراد از لحاظ قانون و مقررات برای ما مساوی‌اند و برای ما فرقی نمی‌کند. هر که می‌خواهد باشد، ما با تخلف مقابله می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید در مقابله با فساد کمربندها را محکم ببندیم، گفت: اگر اقتصاد مقاومتی، رشد و توسعه کشور را می‌خواهیم، یکی از شرایطش نبود فساد است چراکه با فساد، اخلاق و انسجام اجتماعی حاکم نمی‌شود و سرمایه اجتماعی آسیب می‌بیند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: یکی از بزرگترین وظایف ما مبارزه با فساد است. برای بازرسی، نظارت و مبارزه با فساد، بازرسی‌های ویژه دستگاه‌های خاصی از جمله قوای سه‌گانه لازم است اما کافی نیست. ما نیازمند بازرسی کامل و عمومی هستیم و آن نظارت مردم است.

رئیس جمهور کشورمان، با تأکید بر اینکه مردم باید به مرحله نظارت بیایند، گفت: مبارزه با فساد بدون حمایت مردم حل نمی‌شود. اخیراً یکی از هنرمندان برای بنده نامه‌ای فرستاده بود که من از خواندن آن بسیار متأثر شده و بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم نمایان شد.

روحانی افزود: در طول سالیان، درباره مسائل فقیران و نیازمندان بسیار شنیده بودم که در زیر پل‌ها و یا در کارتن‌ها می‌خوابند اما قبرخواب را کمتر شنیده بودم. در شرایط فقر، برخی در گورها زندگی می‌کنند تا از سرما نجات پیدا کنند. چه کسی می‌تواند در یک جامعه بزرگی مانند ایران که فرهنگی غنی دارد، این موضوع را باور کند؟

وی با اشاره به حماسه ۹ دی ماه تصریح کرد: مردم ایران با فرهنگ عظیم و عشق به خاندان رسالت، در روز ۹ دی وقتی احساس کردند به امام حسین(ع) توهین شده است، حماسه‌ای بزرگ آفریدند و این حماسه به علت عشق مردم کشورمان به امام حسین بود و نباید از این موضوع استفاده جناحی کرد.

رئیس قوه مجریه، با تأکید بر اینکه حماسه ۹ دی، مربوط به این جناح و آن دستگاه نیست، گفت: توهین به روز عاشورا را کسی تحمل نمی‌کند. ملت ایران همواره عشق به رسالت دارند و حاضر است جانش را فدای خاندان پیامبر کند. چطور این ملت بزرگ می‌تواند ببیند که هم نوعان، خواهران و برادرانش آسیب اجتماعی دیدند و شب‌ها به علت بی‌پناهی به قبر پناه می‌برند و در گور می‌خوابند؟

رئیس جمهور کشورمان، در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه این اتفاق قابل تحمل برای دولت و مردم نیست، اظهار کرد: باید همگی با هم یکپارچه شده و دست از مسائل جناحی و اختلافات برداریم و برای حل مشکلات کشور، دست در دست هم دهیم تا به موفقیت برسیم.

روحانی اضافه کرد: دولت در قبال فقر و فساد مسئول است و بزرگترین قدرت برای مقابله با فساد، نظارت عمومی است. باید خوبی‌ها را ترویج کرد و احزاب، گروه‌ها، سمن‌ها، تشکل‌ها، روزنامه‌ها، مجلات، سایت‌ها و رسانه‌ها باید یکی از وظایف مهمشان مقابله با فساد باشد.

وی تأکید کرد: بازرسی عمومی زیر سایه اسلام و در راستای دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر در راستای پیگیری عدل الهی است و در این راستا قدرت مردم بالاتر از دادگاه‌ها، بازرسی‌ها و دیوان‌ها و ارزیابی‌هاست. بنابراین باید همه مردم برای مقابله با فساد مطالبه‌گر باشند.

رئیس قوه مجریه، با اشاره به روز ۲۹ آذر که منشور حقوق شهروندی رونمایی شد، گفت: یکی از اهداف ما برای تدوین این سند حقوقی، مطالبه‌گر ساختن مردم بود تا بتوانند از قوای سه‌گانه و نیروهای امنیتی مطالبه‌گر شوند و به دنبال حق‌مداری و حق‌خواه بودن حرکت کنند.

رئیس جمهور کشورمان، ضمن خرسندی از رونمایی از منشور حقوق شهروندی اظهار کرد: برخی به بنده گفتند چرا این حقوق را دیر منتشر کردید که در جواب بهشان گفتم منشور حقوق شهروندی در ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری بنده منتشر شد و بعد از مصاحبه زنده من با مردم بر روی سایت گذاشته شد و ظرف ۲۴ ساعت پس از آن بیش از ۱ میلیون نفر بازدیدکننده داشت و در روز ۲۹ آذر نسخه نهایی آن را در اختیار مردم قرار دادیم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به معضل مهم فساد در کشور باید ۳ قوه دست به دست هم دهند و با فساد و انحراف و تخلفات مبارزه کنند و معیار برای همه آن‌ها باید اسلام و قانون اساسی باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، دولت، گورخوابی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • روحانی واقعا مچاکریم

    درسته مشکلات در کشور خیلی زیاده ولی یه جا رو آدرس بدید که مشکل نداشته باشه. اون از برجامش.اون از وضع آلودگی هوا.اون از تورم. اون از فیش های نجومی. اون از ماجرای کرسنت. اون از ماجرای کنسرت ها . اون از رکود و تورم. اون از قدرت خرید مردم. اینم از گور خواب ها و طرح عقیم کردن .روحانی رو همه رو سیاه کردی

    مهديار

    برای ما هم قابل تحمل نیست گور خوابی

    همشهری

    وعدهای تو خالی هم برای ملت قابل تحمل نیست

    صالحی

    نه از این متن ونه از این عکس

    سعید

    مگه چیه اتفاقا متنش وله عکسشه که دو کلام حرف حساب داره

    شاهد

    دلشو نداری کامنت منو بزاری

    میر حسین

    منظور از این که مردم سر کارند یعنی مشکل بیکاری حل شده حتما یا معنی دیگری داره از اون سرکاریها (عکس)

    شاهد

    زنده باد روحانی