جشنواره مردمی فیلم عمار در سینما گلستان امین رفسنجان

  • شناسه خبر: 2998
جشنواره مردمی فیلم عمار در سینما گلستان امین رفسنجان

جشنواره ها در واقع، ویترین آثار هنری و سمعی و بصری هر کشوری هستند که به مثابه یک حوزه فرهنگی از ابتدای پیدایش سینما عمل کرده اند. این موضوع در کشور ما که انقلاب اسلامی، ساختار زیربنایی آن را تشکیل می دهد از زبان حضرت امام (ره) در بدو ورود به میهن اسلامی در سال […]

جشنواره ها در واقع، ویترین آثار هنری و سمعی و بصری هر کشوری هستند که به مثابه یک حوزه فرهنگی از ابتدای پیدایش سینما عمل کرده اند. این موضوع در کشور ما که انقلاب اسلامی، ساختار زیربنایی آن را تشکیل می دهد از زبان حضرت امام (ره) در بدو ورود به میهن اسلامی در سال ۵۷ مفهوم ملموس تری پیدا کرد، آن هم زمانی که امام راحل(ره) فرمودند:« ما با سینما مخالف نیستیم، با تمدن مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم»  و مفهوم کلام امام این بود که فحشا، ضد مردم و سینما و تمدن برای مردم است و اگر ما سینما را مردمی کنیم حتماً تمدن ساز خواهد بود.

به گزارش “روراستی”،در همین راستا « جشنواره مردمی فیلم عمار» از سال ۱۳۸۹ با هدف حمایت از تولیدات سینمایی دارای درون مایه ارزشی و انقلابی، اعلام وجود نمود. این جشنواره که در سال اول برگزاری آن، تنها ۲۰ اثر را دریافت نموده بود در سال چهارم یعنی یعنی سال ۱۳۹۲ دریافت کننده ۲۲۰۰ اثر بود که ۷۰۰ اثر آن از کشورهای خارجی ارسال شده بود.جشنواره مردمی فیلم عمار- رفسنجان

جشنواره عمار به دنبال شخصیت ها و کاراکترهایی بود که غالباً در جشنواره های رسمی دیگر دیده نمی شد، قهرمانانی که در جامعه و در کنار ما زندگی می کنند، این جشنواره به سمت موضوعاتی رفته است که کمتر کسی جرأت ورود به آنها را دارد، موضوعاتی همچون فتنه ۸۸، فرار مغزها، اقتصاد اسلامی، مبارزه با فقر، استکبار ستیزی و …، سوژه هایی که با خلاقیت ناشی از دغدغه های انقلابی و جوان بودن اکثر مستند سازان جشنواره عمار تلفیق شده است. به عنوان مثال، مستند« آخوند چینی» داستان یک روحانی است که خودش به تنهایی رفته و پس از این که زبان چینی را یاد گرفته به کشور چین سفر کرده است و بدون این که کاری به رایزن فرهنگی و سفارت و … داشته باشد به تبلیغ اسلام و تشیع در این کشور پرداخته است.

هدف دیگر این جشنواره، دیده شدن مستندها و فیلم ها توسط مردم است و این دیده شدن می تواند با اکران در مساجد و مدارس و حتی جمع های خانوادگی باشد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. جشنواره عمار می خواهد سینما را از درون مردم شروع کند، یعنی نمایش خود مردم به خود مردم. از طرفی، گزارش های مغرضانه ای که شبکه انگلیسی بی بی سی فارسی در راستای به چالش کشیدن این جشنواره و اهداف و برگزار کنندگان  آن پخش کرده است نشان از بازخوردهای بین المللی این جشنواره می باشد.

با توجه به اکران مستندهای این جشنواره از تاریخ سه شنبه اول بهمن ماه تا سه شنبه ۸ بهمن ماه در سینما گلستان امین در سانس اختصاصی ساعت ۱۹ تا ۲۱ توجه شما خوانندگان محترم را به معرفی اجمالی برخی از مستندها و فیلم های این دوره از جشنواره جلب می نماییم.

لکه:

یکی از جنجالی ترین آثار جشنواره عمار در این دوره است. فیلمی با داستانی جذاب و مضمونی به شدت سیاسی که به مسائل روز و همچنین ماجرای فتنه ۸۸ می پردازد. در این فیلم ۳۰ دقیقه ای بازیگران سرشناسی همچون فرخ نعمتی، فریبا کوثری، رهام تدریسی و … به ایفای نقش پرداخته اند.

تولدت مبارک:

مستندی بسیار زیبا که با فرمی خاص به زندگی دانشمند هسته ای، شهید « مصطفی احمدی روشن»  از تولد تا زمان شهادت پرداخته است و حاوی صحنه هایی بسیار بدیع و تأثیرگذار می باشد.

پیمان های پنهان:

این مستند به بحران های سوریه و وقایع دردناک آن پرداخته است. دفاع مردم عادی سوریه از کشورشان در مقابل تروریست های تکفیری و دیدن صحنه های جنگ در خیابانها و کوچه ها و ویرانی های ناشی از حضور تروریست های خارجی، مایه اصلی این فیلم حدوداً سی دقیقه ای است.

بحرین:

این مستند، یادآور جدا کردن بحرین به عنوان گوشه ای از خاک کشورمان در دهه ۷۰ میلادی( ۱۳۴۹ هجری شمسی)  با طراحی انگلیسی ها و نقش آفرینی مزدوران داخلی آنها در وزارت خارجه و مجلس شورای ملی می باشد. شاید تأسف بارترین صحنه این مستند جذاب، استقبال محمد رضا شاه معدوم از امیر بحرین، ۶ سال پس از جدا شدنش از ایران در تخت جمشید و جشن های ۲۵۰۰ ساله می باشد.

مسافر ایران:

گروهی مستند ساز، مادر یک شهید لبنانی را که در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیده در لبنان ملاقات می کنند و سه ماه بعد او را به ایران و بهشت زهرا و سر قبر فرزندش می آورند. این مستند از آنجا که به وجه مرز ناشناسی آرمانهای انقلاب ایران و تأثیرات کلام و هدف امام خمینی در بین مسلمانان و شیعیان سایر کشورها می گذارد بسیار حائز اهمیت است.

نبرد خاموش:

این مستند، موضوع حساس « تحریم ها» را سوژه خود قرار داده است. « نبرد خاموش» با محوریت قرار دادن یک فعال رسانه ای به عنوان راوی، که به علت تحریم های یکی دو سال اخیر و بالا رفتن قیمت کاغذ، تعطیلی نشریه اش را تجربه کرده است، در پی پاسخ به آثار و پیامدهای پدیده تحریمی بر می آید…

ملی بدون کارت :

این مستند در مورد « امیر سینک» جانباز ۵۰ درصد جنگ می باشد که هندی الاصل و ساکن رفسنجان است. جانبازی که این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند و با وجودی که دو پا و یک کلیه خود را در دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده مسوولان مربوطه حاضر نیستند به او حتی کارت ملی بدهند…

و کلام آخر این که چنانچه شما خوانندگان محترم قصد دارید از جزئیات بیشتر این جشنواره در خصوص مستندها و فیلم های جشنواره که در طی این یک هفته اکران می شود کلمه « عمار» را به شماره ۱۰۰۰۳۹۱۵۲۳۵۹۱۹ ارسال نمایید. ضمناً یادآور می گردد مراسم اختتامیه این جشنواره روز سه شنبه ۸ بهمن با برنامه های ویژه ای در ساعت یاد شده برگزار می گردد.

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار- رفسنجان

برچسب ها:
جشنواره رفسنجان روراستی عمار فیلم
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :