ایجاد صنایع جانبی مس کمک به رونق تولید و اشتغال در رفسنجان

  • شناسه خبر: 32470
ایجاد صنایع جانبی مس کمک به رونق تولید و اشتغال در رفسنجان

مشکل خام‌فروشی در کشور ما بیداد می‌کند و شرکت مس هم از این قاعده مستثنی نیست و عدم خام‌فروشی مس و حمایت از تولیدکنندگان با ایجاد صنایع جنبی مس در رفسنجان اشتغالزایی بالایی به‌دنبال دارد.

مشکل خام‌فروشی در کشور ما بیداد می‌کند و شرکت مس هم از این قاعده مستثنی نیست و عدم خام‌فروشی مس و حمایت از تولیدکنندگان با ایجاد صنایع جنبی مس در رفسنجان اشتغالزایی بالایی به‌دنبال دارد.

به گزارش”روراستی” ملانوری فرماندار رفسنجان  به همراه شاهین حریری رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان پیش از ظهر امروز از تعدادی واحد تولیدی مس با عیار بالا بازدید کردند و در جریان تولید و مشکلات آن قرار گرفتند.

در کارگاهی با نام «شرکت دایره طلایی رفسنجان» که زمین آن استیجاری بود و در جاده رفسنجان – یزد واقع شده است، هفت کوره شعله‌ور بود، موادی در این کارگاه بود که تاکنون از نزدیک ندیده بودیم، آنها مس‌باره‌های شرکت مس بودند که به مس با عیار ۹۹ درصد تبدیل می‌شدند، حرارت به قدری زیاد بود که از چند متر آن طرف‌تر داغی آن حس می‌شد و این کارگران با تلاش فراوان و عرق‌ریزان مشغول کار بودند.

حسین طاهری مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در این کارگاه ۳۰ نفر مشغول به کار هستند و در سه شیفت هشت ساعته کار می‌کنند.

وی ادامه داد: مسی که با عیار ۹۹ درصد تولید می‌شود برای صنایع جنبی مس از جمله ظروف مسی و دیگر وسایل آن که عمده مصرف داخل است، استفاده می‌شود.

طاهری عنوان کرد: سرمایه به کار رفته برای این کارگاه ۶۰۰ میلیون‌ تومان است و عمده مشکل ما سوخت است.

در ادامه شرکتی دیگر مشابه شرکت قبلی و نامی متفاوت بازدید شد، «شرکت شایان‌مس رفسنجان» هم به تولید مس با عیار ۹۸ درصد می‌پردازد و ۴۰ نفر مشغول به کار هستند.

احمد پورنجفی مدیرعامل این شرکت به خبرنگار ما گفت: کارگران در این شرکت در دو شیفت کاری ۱۲ ساعته کار می‌کنند و ظرفیت ما در حال حاضر ماهیانه ۲ هزار تن است که با افزایش کوره‌ها ظرفیت تولیدمان افزایش خواهد یافت.

رفع مشکل تهیه مواد اولیه تولید مس خالص در ستاد مثلث توسعه اقتصادی

حمید ملانوری فرماندار رفسنجان در حاشیه بازدید از این شرکت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این واحدهای تولیدی در ستاد مثلث توسعه اقتصادی شهرستان مشکلات خود را که تهیه مواد اولیه بود مطرح کردند و نسبت به برطرف‌کردن آن پیگیری شد.
وی ادامه داد: کارهایی که شرکت مس نمی‌تواند، انجام دهد توسط این تولیدکنندگان انجام و مس خالص تولید می‌شود.

اشتغالزایی بالا در واحدهای تولید مس خالص در رفسنجان

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که از طریق ستاد مثلث توسعه اقتصادی شهرستان شد، توانستند مواد اولیه خود را از شرکت مس تهیه کنند و اشتغالزایی خوبی داشته باشند.

وی افزود: در رفسنجان پنج واحد تولیدی از این قبیل وجود دارد که عمده مشکل آنها سوخت است.

ملانوری ابراز داشت: دغدغه مردم شهرستان این است که چرا شرکت مس کارهای جنبی را به این شهرستان نمی‌سپارد و ما مدیران مس را متقاعد کردیم که در این زمینه ورود کنند و تولیدکنندگان را حمایت کنند چراکه هر واحد تولیدی بالای ۴۰ نفر اشتغالزایی دارد و با افزایش ظرفیت به ۱۰۰ نفر اشتغالزایی می‌رسد.

مشکل آب معادن شن و ماسه و واحدهای تولیدی منطقه برطرف شد

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این منطقه معادن شن و ماسه هم هستند که به همراه این واحدهای تولیدی مشکل آب داشتند و با پیگیری‌هایی که انجام شد در جلسه ستاد مثلث توسعه اقتصادی موفق به تخصیص آب شدند و چاه آب هفته آینده حفر می‌شود.

ملانوری تصریح کرد: معادن شن و ماسه برای تولید مصالح استاندارد نیاز به آب دارند که با حفر چاه در این منطقه مشکلات برطرف می‌شود.

وی متذکر شد: سایر مشکلات این واحدهای تولیدی در کمیته رفع موانع تولید شهرستان پیگیری خواهد شد.

در ادامه کارگاه ریخته‌گری نجفی بازدید شد، در این کارگاه که با ۲۰۰ میلیون‌ تومان سرمایه راه‌اندازی شده است، قطعات چدنی و ماشین‌آلات ضبط پسته تولید می‌شود و چهار نفر مشغول به کار هستند.

شرکت بازیافت فلزات غیرآهنی در شهرک صنعتی هم در آخرین برنامه امروز گنجانده شده بود، هوا بسیار گرم بود و در تمام بازدیدهایی که انجام دادیم کوره و حرارت و تف گرما غوغا می‌کرد و در این شرکت هم از حرارت بی‌نصیب نبودیم.

علی باقری مدیرعامل این شرکت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر در این شرکت ۶۵ نیرو مشغول به کار هستند که با افزایش ظرفیت به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر خواهند رسید.

وی عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری به کار رفته برای راه‌اندازی این شرکت ۱۱ میلیارد تومان است و امیدواریم شرکت مس روی قرارداد خود پابرجا بماند تا ضمن حفظ نیروی کار بتوانیم تولیدات خود را افزایش دهیم.

باقری عنوان کرد: در این شرکت مس با خلوص ۹۹ درصد تولید می‌شود.

آنچه در این بازدیدها مهم به نظر می‌رسد، مشکل خام‌فروشی است که در کشور ما بیداد می‌کند و شرکت مس هم از این قاعده مستثنی نیست، نباید ما توان نیروهای خود را در زمینه تولید نادیده بگیریم و بگذاریم کشورهای دیگر سرمایه‌های این ملت را به چنگ بیاورند و همان را با چندبرابر قیمت به خودمان بفروشند.
با بازدیدهایی که از این واحدهای تولیدی انجام شد اشتغال خوبی ایجاد شده بود و عمده دغدغه کارفرمایان این شرکت‌ها این بود که روزی شرکت مس دیگر مواد اولیه را به آنها واگذار نکند و همچنان به خام‌فروشی بپردازد.

امیدواریم باتوجه به این همه نیروی بیکار و جویای کار که در این شهرستان داریم، اینگونه موارد مدنظر قرار گیرد، از طرفی کارگرانی که با این سختی در دمای بالای ۳۰ درجه پای این کوره‌ها تلاش می‌کنند حقوقشان پایمال نشود و گرمای محل کار را با میزان دریافتی که می‌گیرند خنکا ببخشند.

انتهای پیام/ بمی‌نژاد

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، صنایع، مس
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • شهروند رفسنجان

    فقط حرف حرف حرف.....