فساد چند هزار میلیاردی دو مدیر در اتاق اصناف

  • شناسه خبر: 34658
فساد چند هزار میلیاردی دو مدیر در اتاق اصناف

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با افکار از احضار دو مقام عالیرتبه در اتاق اصناف ایران و تودیع وثیقه چند صد میلیارد تومانی برای آزادی آنها بر سر پروژه «صندوق‌های فروشگاهی» خبر داد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با افکار از احضار دو مقام عالیرتبه در اتاق اصناف ایران و تودیع وثیقه چند صد میلیارد تومانی برای آزادی آنها بر سر پروژه «صندوق‌های فروشگاهی» خبر داد.

به گزارش “روراستی” به نقل از روزنامه افکار، این منبع آگاه، رقم فساد ایجاد شده در پرونده «صندوق های فروشگاهی» را چند هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: پرونده فوق در مجتمع قضایی کارکنان دولت تشکیل شده و هنوز مشخص نیست چه کسی این وثیقه سنگین را تامین کرده است.

این منبع آگاه همچنین با بیان اینکه پرونده فوق از سوی نیروهای اطلاعات پیگیری میشود خاطرنشان کرد: شاکیان پرونده، سهامداران عمده شرکت کنتورسازی ایران هستند.

* ماجرا از چه قرار است؟

پاییز ۱۳۹۴ بنا بر اعلام اتاق اصناف ایران یک شرکت تازه تأسیس با نام «هوشمند سامانه باران» که تنها چند ماه از عمرش می گذشت، مجری تجهیز اصناف کشور به صندوق مکانیزه فروش شد. البته هیچگاه مکانیسم انتخاب مجری طرح از سوی اتاق اصناف اعلام نشد.

شرکت «هوشمند سامانه باران» که از سوی اتاق اصناف ایران وظیفه خطیر اجرای قانون بر زمین مانده برنامه پنجم توسعه بر دوشش گذاشته شده، دست به کار می‌شود و مناقصه‌ای را در این خصوص برگزار می‌کند.

بر اساس اسناد مناقصه، شرکت منتخب می‌بایست تا پایان سال که تنها چند ماه از آن باقی مانده بود، ۲۰۱ هزار دستگاه را تولید و نصب و برای سال آینده نیز ۵۰۰ هزار دستگاه را تأمین کند.

با توجه به زمان اندک باقیمانده تا پایان سال ۹۴ تولید و نصب این تعداد دستگاه بسیار دور از ذهن بود اما نتیجه مناقصه و انتخاب شرکت کنتورسازی ایران نشان داد برنده مناقصه توانایی ایفای چنین تعهدی را در خود می بیند.

* شیطنت کنتورسازی برای افزایش صددرصدی سهام

در ادامه شرکت کنتورسازی با اتکا بر اجرای این طرح و فروش ۲۰۱ هزار دستگاه صندوق فروشگاهی در نامه‌ای به سازمان بورس پیش بینی میکند که درآمدش طی سال ۹۴ با افزایش ۴۰۰ درصدی از محل فروش این دستگاه‌ها همراه است.

در همین تب‌وتاب، سهام کنتورسازی افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه می‌کند تا اینکه سازمان بورس هرچند دیرهنگام پا به میدان میگذارد و خواستار ارائه توضیحات در مورد نحوه تأمین مالی تولید صندوق های فروشگاهی و ارائه مدارک در خصوص شروع تولید و امکان سنجی تولید این تعداد صندوق تا پایان سال میشود.

در همین اثنا و در حالی که فضا حکایت از عملیاتی شدن طرح داشت، خبر شوک آوری به گوش رسید. نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که اتاق اصناف، مسئولیت شرکت باران در تجهیز واحدهای صنفی کشور به صندوق مکانیزه فروش را باطل کرده است.

شرکت کنتورسازی که در چند سال گذشته با مشکل مالی نظیر عدم توانایی بازپرداخت تسهیلات بانکی دریافتی و عدم پرداخت سود سالهای گذشته سهامداران مواجه بوده، در واپسین روزهای باقی مانده در سال ۱۳۹۴ با اعلام پیش بینی افزایش سود ۳۰۰۰ میلیارد ریالی از محل انعقاد قرارداد صندوق‌های فروشگاهی در بودجه ۹۴ همه معامله گران بازار سهام را شگفت زده کرد.

فضا مبهمتر از گذشته شده و آینده اجرای طرح تجهیز اصناف به صندوق فروشگاهی در هالهای از ابهام فرو رفت؛ اما سازمان بورس پس از بررسی مستندات و ادعاهای کنتور سازی، از توضیحات کنتورسازی قانع شده و در اقدامی عجیب ۲۵ اسفند ۹۴ نماد معاملاتی «آکنتو» را بازگشایی می‌کند؛ گشایشی که با تعدیل مثبت ۴۰۰ درصدی همراه بود!

* از بین رفتن سرمایه سهامداران کنتورسازی در بورس

سیزدهم شهریور ۱۳۹۵ نماد معاملاتی آکنتور به دلیل وجود شبهات زیاد در رابطه با قرارداد تولید صندوق فروشگاهی مجدداً متوقف می شود و پس از آن اخباری منتشر می شود که نشانگر عمق فاجعه است! آبان ۱۳۹۵ پای اداره حقوقی سازمان بورس نیز به پرونده کنتورسازی باز می شود.

سرمایه هزاران نفر از سهامداران خرد از بین می رود و برخی رسانه ها از ماجرای این شرکت به عنوان بزرگترین رسوایی تاریخ بورس یاد می کنند! سازمان بورس، حسابرس کنتورسازی را از فهرست حسابرسان معتمد بورس حذف می کند و اتاق اصناف نیز با ارسال نامهای به سازمان بورس و تکذیب انعقاد قرارداد با کنتورسازی تیر خلاص را می زند!

حجم مطالبات سنگین با وزارت نیرو و از سویی کسادی بازار مصرف باعث شده تا شرکت کنتورسازی در هر دوره زمانی با رونمایی از قراردادهای عجیب و غریب از قبیل صادرات کنتور به سوریه، از طریق بورس اندکی از نقدینگی مورد نیاز خود را جمع آوری یا دستکم از فشار بار بدهی‌های بانکی خود با مدل وثیقه کردن سهام بکاهد. شرکت هوشمندسامانه باران که اعضای هیأت مدیره آن افراد نزدیک به اتاق اصناف ایران هستند، مورداتهام اند و باید قوه محترم قضائیه و دولت محترم به ویژه وزارت صنعت معدن و تجارت نسبت به روشنگری موضوع به ویژه برای اصناف سراسر کشور اقدام نمایند. متأسفانه پیگیری های خبرنگار ما برای گفتگو با رئیس اتاق اصناف ایران و مشاورپارلمانی وی نتیجه ای در بر نداشت.

برچسب ها:
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • دلسوز

    متاسفانه این فسادها اینقدر عادی شده که دیگه نه رسانه ها دبهشون می پردازند نه مسئولین عکس العملی نشان می دهند مردم بیچاره هم از همه جا بی خبر.... باز در دولت نهم و دهم بخاطر مسائل سیاسی و... خوب این فسادها رسانه ای میشد و همه هم عکس العمل نشان می دادند. ممنون از روراستی که با فسادها کنار نیومده و انشاالله در آینده هم کنار نیاید. رسانه باید خبر و سخن حق و حقیقتها را به مردم برساند.یاعلی.

    شهروند

    بخور بخوره ای ول