اجرای فاز دوم برنامه خدمات نوین سلامت در رفسنجان

  • شناسه خبر: 34901
اجرای فاز دوم برنامه خدمات نوین سلامت در رفسنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: فاز دوم خدمات نوین سلامت شامل خطرسنجی ۱۰ ساله سکته‌های قلبی، مغزی و غربالگری سرطان‌ها برای همه افراد بالای ۳۰ سال اجرا می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: فاز دوم خدمات نوین سلامت شامل خطرسنجی ۱۰ ساله سکته‌های قلبی، مغزی و غربالگری سرطان‌ها برای همه افراد بالای ۳۰ سال اجرا می‌شود.

به گزارش ” روراستی” احمد جمالی‌زاده با اشاره به آمار طلاق در این شهرستان اظهار داشت: عملکرد همه نهادها از جمله دادگستری، معاونت بهداشتی در راستای کاهش آمار طلاق و افزایش آمار ازدواج موثر بوده و قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: تشکیل کلاس‌های تکمیلی مشاوره ازدواج، برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی متعدد در راستای توانمندسازی مشاوران، جوانان و … از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان در امر کاهش طلاق و افزایش ازدواج مفید بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان تصریح کرد: هیأت کربلای رفسنجان نیز هرساله با اعزام تعدادی طلبه آموزش‌دیده و مجرب به مکان‌های مختلف این شهرستان به این امر کمک کردند که جای تقدیر دارد.

جمالی‌زاده افزود: بر اساس دستورالعمل جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد در کلاس‌های مشاوره ازدواج از مدرسان سازمان تبلیغات اسلامی برای تدریس احکام ازدواج به همراه اهدای کتاب مربوطه به زوجین استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: جلساتی با وکلای شهرستان برگزار می‌شود تا در زمینه مسائل مربوط به پرونده‌های طلاق و دریافت مهریه بحث و تبادل‌نظر صورت گیرد.

جمالی‌زاده  به اجرای فاز دوم برنامه خدمات نوین سلامت اشاره و اظهار کرد: این طرح برای هشت عامل خطر و چهار بیماری است که بیش از ۷۰ درصد علت مرگ و میر مردم کشور را تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: امروز سلامت مردم از ناحیه بیماری‌های غیرواگیر به خطر افتاده و چهار عامل خطر رفتاری شامل تغذیه نامناسب، تحرک کم، استعمال دخانیات و مصرف الکل و  چهار عامل بیولوژیک شامل فشار خون، قند خون، چربی خون بالا و چاقی است که منجر به بروز بیماری‌های قلبی، آسم، سرطان و دیابت می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان عنوان کرد: این عوامل ۷۶ درصد از مرگ و میرها در کشور را شامل می‌شود که به همین منظور برای پیشگیری و کنترل این موارد برای هر شهروند یک پرونده سلامت تشکیل شده تا   دمات نوین سلامت  به واسطه وجود این پرونده به مردم ارائه شود.

وی اظهار کرد: این برنامه شامل خطرسنجی ۱۰ ساله سکته‌های قلبی، مغزی و غربالگری سرطان‌های پستان، کولورکتال و دهانه رحم است که برای همه افراد بالای ۳۰ سال اجرا می‌شود.

جمالی‌زاد یادآور شد: طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۵ درصد این مرگ ومیرها کاهش یابد به همین منظور برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در قالب این برنامه ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از این در فاز اول،  خدمات نوین سلامت در شش مرکز بهداشتی رفسنجان از جمله قاسم‌آباد، حمیدآباد  و عرب‌آباد و سه مرکز شهری ارائه می‌شد، تصریح کرد: در فاز دوم در ۱۰ مرکز جامع سلامت در رفسنجان و انار از جمله کبوترخان، لاهیجان، هرمزآباد، کریم‌آباد محقق، عباس‌آباد آقاغفور، اسماعیل‌آباد نوق، صفائیه، بهرمان، امین‌شهر و لطف‌آباد انار این طرح آغاز شده و تمام افراد بالای ۳۰ سال زیر پوشش این مراکز خدمات فوق را دریافت می‌کنند.

جمالی‌زاده متذکر شد: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان جمعیت بیش از ۳۱۱ نفری شهرستان رفسنجان و ۳۷ هزار نفری شهرستان انار را زیر پوشش دارد.

 

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، آغاز، فاز
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :