تمام مؤسسات قرآنی در دولت نهم و دهم حمایت می‌شدند/ حتی یک مورد مخالفت با فعالیت قرآنی مؤسسه‌ای صورت نگرفت

  • شناسه خبر: 35871
تمام مؤسسات قرآنی در دولت نهم و دهم حمایت می‌شدند/ حتی یک مورد مخالفت با فعالیت قرآنی مؤسسه‌ای صورت نگرفت

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت نهم و دهم توجه خاصی به فعالیت‌های قرآنی و برنامه‌هاى دینى و مسجدمحور وجود داشت و مؤسسات قرآنی به جد حمایت می‌شدند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت نهم و دهم توجه خاصی به فعالیت‌های قرآنی و برنامه‌هاى دینى و مسجدمحور وجود داشت و مؤسسات قرآنی به جد حمایت می‌شدند.

به گزارش” روراستی ” سیدمحمد حسینی با اشاره به اهمیت ‌دادن دولت نهم و دهم به فعالیت‌های قرآنی اظهار داشت: در دولت نهم و دهم به فضل الهى توجه خاصی به فعالیت‌های دینی و مذهبی وجود داشت.

وی بیان داشت: معاونت امور قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم شکل گرفت، علیرغم اینکه تاسیس معاونت جدید با مشکلات جدی مواجه بود، اما در هیأت دولت مطرح کردیم و موافقت شد که مرکز به معاونت قرآنی ارتقا یابد.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: معاونت که ایجاد شد بودجه و اعتبارات بیشتری اختصاص یافت و بنیه کارشناسی و کادر اجرایی تقویت شد و بر همین مبنا حرکت گسترده‌ای را در حوزه‌های قرآنی ساماندهی کردیم.

حسینی بیان داشت: هر ساله نمایشگاه‌های قرآنی با رونق و شکوه بیشتر برگزار و جشنواره‌های قرآنی متعددی پایه‌گذاری کردیم که هنرمندان از قرآن الهام بگیرند و آثار هنری فاخر و ارزشمند تولید کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم با بیان اینکه رویکرد ما صرفا آموزش روخوانی و حفظ و تجوید قرآن نبود، افزود: سعی و اولویت این بود که زمینه‌ای فراهم شود تا هنرمندان با الهام و بهره‌گیری از مضامین والای قرآن به آفرینش هنری در حوزه فیلم، سریال، مستند، پویانمایی، تئاتر، شعر، قصه و رمان و هنرهای تجسمى اهتمام ورزند و جشنواره‌هاى قرآنى را شروع مناسبى براى ترغیب اهل فرهنگ و هنر می‌دانستیم.

وی تصریح کرد: در همان محدوده زمانى نتایج ارزشمندی به همراه داشت که اگر در دولت بعد تداوم می‌یافت امروز تولیدات فاخری داشتیم که هم پاسخگوی نیازهای داخل و هم قابل ارائه در کشورهای دیگر بود.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامى ادامه داد: این فعالیت‌ها علاوه بر اقدامات قرانى سازمان اوقاف بود که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همچنین حمایت جدى از مؤسسات قرآنی مورد توجه بود و اعتبار ویژه‌ای برای آنها درنظر گرفته بودیم و فعالان قرآنی را عضو صندوق هنرمندان کردیم که مورد حمایت باشند از جمله نسبت به بیمه آنان اقدام شد که متاسفانه در دولت یازدهم عضویت حدود ۴ هزار نفر از این افراد را لغو کردند.
حسینی خاطرنشان کرد: در حوزه حمایت‌های دینی و کارهای سخت‌افزاری از جمله کمک به ساخت مساجد، مصلاها و حوزه‌های علمیه که پایگاه‌های قرآنی هستند، رقم‌های قابل توجهی حمایت شد به طوریکه یک قلم ۲۷۰ میلیارد تومان به مراکز دینی، مصلاها و حوزه‌های سراسر کشور کمک کردیم، این مبلغ علاوه بر بودجه و اعتبارات وزارت ارشاد بود که از سازمان مدیریت برنامه‌ریزی دریافت کردیم.
وی با اذعان بر اینکه بعد از آن دوره این حمایت‌ها بسیار اندک شد و الان از معاونت قرآنی فقط اسمی باقی مانده و فعالیت‌های گسترده و جشنواره ها تعطیل و یا کم‌رونق شده، تصریح کرد: از مراسم معرفى و تجلیل از خادمان قرآنی و صاحبان آثار ارزنده در حوزه قرآن و عترت هم چندان خبری نیست.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در دولت دهم بالغ بر ۱۰ هزار کانون فرهنگی هنری جدید در مساجد راه‌اندازی شد که یکی از مأموریت هاى آنها فعالیت‌‌های قرآنی بود و در مجموع اقدامات آن دوره با وضعیت کنونی قابل مقایسه نیست.

حسینی گفت: برای نمونه نمایشگاه‌های قرآنی که در ماه رمضان برگزار می‌شد، شور و نشاط ویژه‌ و بازتاب گسترده در سطح کشور و خارج از ایران داشت و هفته‌هاى فرهنگى که در کشورهاى اسلامى برگزار مى‌شد، برنامه‌هاى جذاب قرآنى جایگاه حائزاهمیتى داشت.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه تاکید ما بر اعطای هرچه سریعتر مجوز به مؤسسات و حمایت از مؤسسات قرآنی بود، ابراز داشت: با این مؤسسات در تعامل بودیم و هر کس یک مورد کوتاهی در انجام فعالیت‌هاى قرآنى سراغ دارد، مستند و مستدل بیان کند.

وی افزود: در سفرهاى استانی در جلسه اهالی فرهنگ و هنر تاکید داشتیم که فعالان قرآنی حضور داشته باشند و در غالب استان‌ها جلسات مختص عزیزان قرآنی داشتی.

حسینی متذکر شد: حتی برخی مؤسساتی که از جهت گرایش‌های فکرى شائبه‌هایى در مورد آنها مطرح بود به حرمت و قداست قرآن آن مراکز هم حمایت می‌شدند.

گفت و گو از زهرا بمی نژاد

 

 

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، تمام، حمایت
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :