راه‌اندازی «کوهورت» کارکنان مس منطقه کرمان از آذر ماه امسال در رفسنجان

  • شناسه خبر: 36011
راه‌اندازی «کوهورت» کارکنان مس منطقه کرمان از آذر ماه امسال در رفسنجان

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم ‌پزشکی رفسنجان گفت: با توافق مس منطقه کرمان، مطالعه هم‌گروهی کارکنان مس منطقه کرمان در حال برنامه‌ریزی است و فاز اجرایی این مطالعه آذرماه سال جاری آغاز می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم ‌پزشکی رفسنجان گفت: با توافق مس منطقه کرمان، مطالعه هم‌گروهی کارکنان مس منطقه کرمان در حال برنامه‌ریزی است و فاز اجرایی این مطالعه آذرماه سال جاری آغاز می‌شود.

به گزارش “روراستی” علی شمسی‌زاده با اشاره به اهم فعالیت‌های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان اظهار داشت: راه‌اندازی چهار مرکز مطالعات هم‌گروهی «کوهورت» ۱۰ ساله با نام‌های کوهورت بالغان با جمعیت ۱۰ هزار نفر، کوهورت چشم‌پزشکی، کوهورت دندانپزشکی و کوهورت جوانان از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه با توافق با مس منطقه کرمان مطالعه کوهورت کارکنان مس منطقه کرمان در حال برنامه‌ریزی است، تصریح کرد: فاز اجرایی این مطالعه آذرماه سال جاری آغاز می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان عنوان کرد: برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مطالعه کوهورت پناه‌جویان افغانستانی با هماهنگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و معاونت بهداشتی وزارتخانه انجام شده و برای راه‌اندازی کوهورت مادران و نوزادان برنامه‌ریزی شده است.

شمسی‌زاده هدف مطالعات کوهورت را بررسی عوامل موثر بر سلامت و بهداشت و درمان دانست که نتایج و اطلاعات دقیق آن در اختیار برنامه‌ریزان حوزه بهداشت قرار می‌گیرد تا بتوانند بهتر در این حوزه برای سلامت جامعه و پیشگیری و درمان برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به اخذ مجوز راه‌اندازی یک مرکز تحقیقاتی با عنوان «مرکز تحقیقات پسته و سلامت» از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با توجه به اینکه رفسنجان یکی از مراکز اصلی تولید پسته در جهان است در این مرکز مطالعاتی در مورد اثرات پسته بر سلامتی و روش‌های تولید و فراوری پسته سالم انجام می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: ازجمله اقدامات دیگر این معاونت راه‌اندازی مجله انگلیسی زبان« پسته و سلامت» برای نخستین مرتبه در دنیاست، افزود: نتایج  مطالعات علمی در مورد اثرات پسته در سلامت در این مجله به چاپ رسیده و راه‌های تولید پسته سالم ارائه شده است.

شمسی‌زاده ابراز داشت: راه‌اندازی مرکز تحقیقات علمی با نام «مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر» با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و راه‌های پیشگیری از آن دیگر اقدامات چهار سال اخیر این معاونت بوده است.

وی از راه‌اندازی پژوهشکده علوم پایه پزشکی در این دانشگاه یاد کرد و هدف این پژوهشکده را ایجاد زیرساخت‌های لازم از نظر نیروی انسانی برای تقویت مطالعات علوم پایه پزشکی عنوان کرد که مطالعات علوم پایه سعی می‌کند راجع به اختلالات و بیماری‌های انسان و علل ایجاد این بیماری‌ها مطالعه و تحقیق کند.

 

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، راه اندازی، کوهورت
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :