میزان آمادگی مردم رفسنجان در برابر بلایای طبیعی ۲۰٫۲ درصد است

  • شناسه خبر: 36588
میزان آمادگی مردم رفسنجان در برابر بلایای طبیعی ۲۰٫۲ درصد است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: مخاطرات طبیعی و انسان ساخت ازجمله زلزله، سیل، طوفان ، آلودگی هوا ، خشکسالی ، مخاطرات معدنی و صنعتی و حوادث ترافیکی در ابعاد وسیع می تواند برای شهرستان تهدید کننده باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: مخاطرات طبیعی و انسان ساخت ازجمله زلزله، سیل، طوفان ، آلودگی هوا ، خشکسالی ، مخاطرات معدنی و صنعتی و حوادث ترافیکی در ابعاد وسیع میتواند برای شهرستان تهدید کننده باشد.

به گزارش”روراستی“دکتر جمالی زاده به مناسبت ۱۳ اکتبر (۲۱ مهرماه) ، روز جهانی کاهش بلایای طبیعی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: بلایای طبیعی قابل پیشگیری نیست اما ما باید خود را در مقابل آنها ایمن کنیم تا خسارات این حوادث را به حداقل کاهش دهیم.
وی میزان آمادگی مردم رفسنجان را در برابر خطرات ناشی از بلایای طبیعی در سه سال گذشته ۸٫۳ درصد بیان و اظهار کرد: اکنون با توجه به آموزش های ارائه شده این رقم به ۲۰٫۲درصد رسیده است.
وی در ادامه با بیان اینکه شعار ۲۰۱۷ روز جهانی کاهش بلایای طبیعی “خانه ایمن ، خانه است.”(Home Safe Home) افزود: ایمنی منازل از اهمیت زیادی برخوردار است اما متاسفانه بسیاری منازل در کشور دارای ایمنی ضعیف و سست هستند.
دکتر جمالی زاده با بیان اینکه بیشترین تلفات انسانی در زلزله به خاطر همین ناایمن بودن ساختمان ها است، اظهار کرد: در آیین نامه ۲۸۰۰ خانه استاندار و ایمنی در برابر زلزله تعریف شده است که اگر منازل ما براساس این آیین نامه ساخته شوند خانه ایمن خواهیم داشت.
جمالیزاده افزود: هزینه ساخت یک خانه ایمن از لحاظ فونداسیون و اسکلت بندی فقط پنج درصد بیشتر از ناایمن است پس باید در این زمینه فرهنگ سازی شود که برای خود یک خانه ایمن ساخت.
وی تصریح کرد: باید سازه های ساختمانی چون سقف ، ستون و دیوار مقاوم باشند علاوه بر این عوامل غیر سازه ای ساختمان هم چون کمدها، لوسترها، شیشه ها ، درب ها، تاسیسات و… ایمن باشند تا به اندک لرزش خود خطرآفرین نباشند.
وی با بیان اینکه با مختصر تغییرات در فضای داخل ساختمان می توان ایمنی غیرسازه ای را افزایش داد، اشاره کرد: بعنوان نمونه تمام درب های داخلی منازل و ساختمان ها به سمت داخل باز می شوند که این اشتباه است بلکه درب باید به سمت بیرون باز شود تا در موقع خطر افراد بتوانند خود را نجات دهند و داخل ساختمان محبوس نشوند.
وی یاد آور شد: از سال ۱۳۹۳ در مراکز بهداشتی با اجرای برنامه (DART)، ارزیابی و آموزش های لازم در زمینه آمادگی خانوارها در برابر بلایا آموزش داده می شود.
در سال ۲۰۰۹ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۳ اکتبر را به عنوان تاریخ رسمی و روز جهانی کاهش بلایای طبیعی تعیین کرده است .
این روز فرصتی است تا با افزایش آگاهی عمومی و آمادگی در مواقع بلایای طبیعی، میزان خسارت های وارده را به حداقل رساند.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، میزان، امادگی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :