کشاورزان تمام محصول پسته خود را عرضه نکنند

  • شناسه خبر: 36770
کشاورزان تمام محصول پسته خود را عرضه نکنند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: از تولید سال آینده نگرانی داریم، بنابراین پسته‌کاران محصول خود را به یکباره عرضه نکنند در حال حاضر قیمت پسته نسبتاً بد نیست و فعلاً بازار روی پای خود ایستاده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: از تولید سال آینده نگرانی داریم، بنابراین پسته‌کاران محصول خود را به یکباره عرضه نکنند در حال حاضر قیمت پسته نسبتاً بد نیست و فعلاً بازار روی پای خود ایستاده است.

به گزارش”روراستی“حسین رضایی صبح امروز در جلسه مشترک ستاد پسته و شورای حفاظت از منابع آب در فرمانداری با اشاره به وضعیت پوکی پسته اظهار داشت: امسال تأخیر دو هفته‌ای در سبز شدن درختان داشتیم و از ۲۵ شهریور ماه برداشت همه‌گیر شد که تا پایان این هفته به پایان می‌رسد، آمار گمرک شهرستان از ۲۹ هزار تن تا ۴۶ هزار تن و آمار تولید از ۳۸ هزار تن تا ۸۰ هزار تن در طی ۶ سال گذشته رسیده است.

رضایی با اشاره به اینکه در ۸۵ هزار هکتار سطح زیر کشت از ۲۲ تا ۳۴ درصد محصول کشور در شهرستان رفسنجان تولید شده است، افزود: این آمار نشان می‌دهد، همچنان سهم‌ ما از کشور بیشتر است به‌طوری که بیش از ۵۴ درصد پسته استان در رفسنجان تولید می‌شود، این محصول در دنیا برند شده و آمار تولید خوبی دارد، اما بعضی مواقع صحبت‌هایی مبنی بر اینکه تا ۱۰ سال دیگر پسته نداریم، گفته می‌شود.

وی ابراز داشت: این صحبت‌ها امید را از بین می‌برد در حالی که باید با شرایطی که وجود دارد، بتوانیم، تولید را سر پا نگه داریم و امید را در مردم زنده کنیم، خاموشی چاه‌موتورها هم تأثیر به‌سزایی در سر پا نگه‌ داشتن پسته دارد، تولید امسال ۷۳ هزار تن پیش‌بینی شده بود که پوکی‌ها عدد را تهدید کرد و تا ۶۵ هزار تن رسید به همین دلیل باید فرآوری تر و خشک را از ترمینال‌ها بگیریم و آمار نهایی را اعلام کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان تصریح کرد: تولید امسال نسبت به سال‌های گذشته خوب بوده است، اگر ۱۰ تیر ماه پسته‌ها را مشاهده می‌کردیم، چیزی نبود، اما از ۱۵ تیر ماه امیدواری ایجاد شد و محصول به مغز نشست از تولید سال آینده نگرانی داریم، بنابراین پسته‌کاران محصول خود را به یکباره عرضه نکنند در حال حاضر قیمت پسته نسبتاً بد نیست و فعلاً بازار روی پای خود ایستاده است.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین پوکی در بخش فردوس با ۳۷ درصد و حومه با ۳۳ درصد است، خاطرنشان کرد: بین ارقام اکبری با ۳۵ درصد بیشترین پوکی و احمدآقایی با ۲۹٫۵ درصد کمترین میزان پوکی بوده است که این آمار تا ۲۰ مهر ماه است، شرایط جوی امسال منجر به خسارت رقم اکبری شد که در سطح ۷۰ درصد بر این رقم خسارت وارد شد و جوانه گل سال بعد را تحت‌ تأثیر قرار داد.

وی افزود: در تیر ماه ۹۱ ساعت دمای هوا بالای ۳۷ درجه بود که این دما تأثیر منفی روی مغزگیری می‌گذارد و در مرداد ماه پنج ساعت بالای ۳۷ درجه بود با برگزاری کارگاه آموزشی برای باغداران می‌توان، باغداران را با این مسائل آشنا کرد تا بدانند که گرما آثار منفی روی محصول می‌گذارد و با توجه به شرایط آب و هوایی امسال از اول آبان ماه تا ۱۵ آذر ماه چاه‌موتورها خاموش می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان یادآور شد: برای خاموشی موتورپمپ‌ها امسال در هر یک‌هزار هکتار ۸۵ نمونه می‌گیریم و مسائل کمی و کیفی آن را بررسی می‌کنیم تا آب‌دهی و ec آن‌ها را اندازه‌گیری کنیم تا برای سال‌های بعد جزو تجربیات ما باشد و با اعداد و ارقام بر اساس تجربه صحبت کنیم.

 

 

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، پسته، عرضه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • کشاورز بدبخت

    تا شرکت پسته گند نزده به قیمتها بفروشید...