انجام ۸۲ عمل تعویض مفاصل در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان

  • شناسه خبر: 37685
انجام ۸۲ عمل تعویض مفاصل در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان

استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از انجام ۸۲ عمل تعویض مفصل در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان در یکسال گذشته خبر داد و اشاره کرد: تعداد ۸۲ عمل جراحی تعویض مفصل موفق در رفسنجان انجام شده است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از انجام ۸۲ عمل تعویض مفصل در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان در یکسال گذشته خبر داد و اشاره کرد: تعداد ۸۲ عمل جراحی تعویض مفصل موفق در رفسنجان انجام شده است.
به گزارش “روراستی ” به نقل از روابط عمومی بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان، دکتر محمدثابت جهرمی اظهار کرد: یکسری عمل ها جراحی ارتوپد هستند که به آنها اصطلاحاً «لوکس» گفته می شود. اینگونه اعمال، عمل های جراحی هستند که اورژانسی نیستند اما بسیار زیاد می توانند به بیمار کمک کنند.
وی ادامه داد: برخی مفاصل بدن از جمله مفصل زانو و مفصل لگن که محل تحمل وزن بدن هستند به علت کار زیاد، بد کار کردن یا کهولت سن تغییر شکل داده یا ساییدگی مفصل یا غضروف پیدا می کنند.
وی تصریح کرد: تغییر شکل مفاصل، سبب درد بسیار شدید در این ناحیه می شود و درد به قدری زیاد است که گاهی بیمار را به گریه کردن وادار می کند.
این متخصص ارتوپد در ادامه با بیان اینکه درمان دارویی و تغییر در سبک زندگی روزمره را در ابتدا به اینگونه بیماران توصیه می کنیم، اظهار کرد: وقتی این راهها جوابگو نباشد، عمل جراحی گذاشتن مفصل مصنوعی و تعویض مفاصل برای این بیماران انجام می شود.
دکتر ثابت جهرمی توضیح داد: جنس های قبلی مفصل های مصنوعی تنها ۱۰ تا ۱۲ سال کارایی داشت و این موجب می شد مجبور باشیم فردی را با سن بالا عمل کنیم تا این کارایی با سن فرد متناسب باشد اما مفاصلی که در حال حاضر استفاده می کنیم ۲۵ تا ۳۰ سال کارایی دارد نکته دیگر اینکه مفاصلی را سیستم سایت دانشگاه تایید می کند که در تمام دنیا مورد تایید است.
این متخصص ارتوپد در خصوص تاثیر انجام عمل جراحی تعویض مفصل بر بهبودی بیمار، تأکید کرد: بیماران پس از انجام این عمل به راحتی قادر هستند که امور روزمره زندگی خود را انجام دهند و مشکلی نخواهند داشت.
دکتر ثابت جهرمی با بیان اینکه عمل تعویض مفاصل با هزینه های متفاوتی در بیمارستانهای خصوصی انجام می شود، گفت: هزینه تعویض مفصل در بیمارستانهای خصوصی بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون می باشد که بالطبع هزینه بالایی است اما تعویض مفصل در یک بیمارستان دولتی با بیمه معمولی حدود یک تا ۱٫۵ میلیون تومان هزینه دارد.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به انجام عمل جراحی تعویض مفصل در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان اظهار داشت: در یکسال گذشته ۸۲ عمل جراحی تعویض مفصل توسط اینجانب در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان صورت گرفته که همه آنها رضایت کامل داشتند و به هیچ عنوان عفونتی پس از انجام عمل نداشته اند در حالی که در شهرهای دیگر میزان عفونت بالاتر است.
وی به پذیرش بیمار از شهرهای مختلف کشور اشاره و بیان کرد: نه تنها از شهرستان رفسنجان و استان کرمان، بلکه بیمارانی از شهرهای مختلف کشور از جمله تهران، کرج، بندرعباس و سنندج برای تعویض مفصل به بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) مراجعه می کنند که جای خوشحالی است که اینگونه اعمال در این بیمارستان دولتی و با پوشش بیمه با حداقل هزینه انجام می شود که مزیتی برای شهرستان رفسنجان به شمار می رود.
این متخصص و جراح ارتوپد در بخش دیگری از سخنانش در خصوص پیشگیری از بیماریهای مفاصل، ابراز کرد: وقتی که با زانو زیاد کار انجام می شود تغییرات غضروفی در مفصل ایجاد شده و پس از گذشت زمان، تغییر شکل مفصل ایجاد می شود، از آنجا که سطح مقطع مربع مفصل زانو پایین می باشد لذا وقتی فردی چه خانم و چه آقا زیاد روی زانو می ایستد، زیاد خم و راست می شود و حاضر نیست از توالت فرنگی استفاده کند کم کم باعث ساییدگی مفصل و پس از آن تغییر شکل مفصل گردد.
دکتر ثابت جهرمی مصرف کم شیر و لبنیات را در عدم ابتلا به بیماریهای استخوان و مفاصل موثر دانست و یادآور شد: بر اساس استاندارد جهانی WOافراد بالای ۴۵ سال باید روزانه یک قرص کلسیم مصرف کنند که این شیوه در کشور ما مرسوم نیست و بنده توصیه می کنم افراد مکمل غذایی را جدی بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: بیماران دچار آسیبهای ترومایی و ورزشی نیز بعضاً پیگیر مصدومیت خود در خصوص پارگی رباط صلیبی نیستند و بعدها با مشکل مفصل زانو به پزشک مراجعه و نیاز به تعویض مفصل پیدا می کنند.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از شیوع بالای تعویض مفصل زانو در رفسنجان سخن به میان آورد و گفت: تعویض مفصل زانو در سنین بالای ۵۰ سال بسیار زیاد است به نحوی که ماهانه ۱۰ تا ۱۵ نفر در رفسنجان در نوبت جراحی تعویض مفصل می باشند.
دکتر ثابت جهرمی تأکید کرد: نکته ای که در عمل تعویض مفصل بویژه زانو مهم می باشد این است که افراد در انجام این عمل تاخیر نیاندازند و آن را به عنوان یک عمل جراحی نیمه اورژانس انجام دهند.

وی با بیان اینکه عمل تعویض مفاصل می تواند زندگی یک فرد را دگرگون کند، خاطرنشان کرد: افرادی که در اثر درد مفصل از انجام کارهای روزمره مستاصل شده بودند پس از انجام عمل جراحی، تمام کارهای خود را به راحتی می توانند انجام دهند.
متخصص ارتوپد افزود: در واقع انجام عمل تعویض مفاصل برای کسانی که دچار ناراحتی شدید مفصل بویژه زانو هستند می تواند یک سرمایه انسانی را برای جامعه زنده کرده و او را از وابستگی به افراد نجات دهد.
وی با تأکید بر اینکه افراد دچار عارضه درد مفاصل قبل از سخت تر شدن عمل جراحی و مراقبت های بیشتر به پزشک مراجعه کنند، بیان کرد: درد شدید زانو، محدودیت حرکت زانو و کاهش و محدودیت حرکات روزمره از جمله علائم انجام عمل تعویض مفاصل است.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان همچنین خواستار مساعدت بیمه ها در خرید مفاصل مصنوعی شد و اظهار کرد: مدتی است در خصوص تهیه مفصل مصنوعی برای بیماران با مشکل برخوردیم که امیدوارم این مشکل با رایزنی مسئولین بیمه، رئیس بیمارستان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هر چه سریعتر رفع شود.
دکتر ثابت جهرمی در پایان از همکاری ریاست، پرسنل اتاق عمل، مدیر تدارکات پزشکی، مسئول بخش جراحی و تبلیغات بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان قدردانی کرد.

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،عمل،تعویض مفصل
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • مهدیار

    مادر من هم ازبیماران دکتر جهرمی بودند که به ایشان خیییلیی روحیه دادندو باروی باز از بیمارشون عیادت میکنند. ازشون کمال تشکر را دارم.ان شالله در کارشون موفق باشند و عاقبت به خیر شوند.