زیبایی‌های چشم‌نواز در «اودرج» رفسنجان/کهنسال‌ترین درخت پسته جهان+تصاویر

  • شناسه خبر: 39474
زیبایی‌های چشم‌نواز در «اودرج» رفسنجان/کهنسال‌ترین درخت پسته جهان+تصاویر

زیبایی‌های روستای تاریخی اودرج در فاصله دو روز گذشتن از بهار، جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کرد.

زیبایی‌های روستای تاریخی اودرج در فاصله دو روز گذشتن از بهار، جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کرد.

به گزارش “روراستی” روستایی در ۳۵ کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده و جزو ۱۷ روستای خوش آب و هوای کشور است که آثار و زیبایی‌هایش چشم‌نواز بوده و جاذبه‌هایی که دارد افراد زیادی از داخل و خارج از کشور را به خود جذب کرده است.

روستای تاریخی اودرج که از زمان پیدایش اولین سکونتگاه انسان ایجاد شده در دل کوه دستکندهایی دارد که انسان‌های نخستین آن را در جوار نهر آبی که از آنجا می‌گذشت ایجاد کردند و امروز تبدیل به جاذبه‌ای برای گردشگران به ویژه توریست‌های خارجی شده است.

اودرج نخست نامش هوردج بوده که هور به معنای خورشید و دج به معنای سختی زمین است و امروزه به نام اودرج معروف شده است.

زیبایی‌هایی که این روستای تاریخی دارد به قدری زیاد است که از قلم می‌افتد اما از مهمترین آن می‌توان به کهنسال‌ترین درخت پسته جهان در این روستا اشاره کرد که قدمت و مهدبودن پسته را در شهرستان رفسنجان موجب شده است.

غار آدوری این روستا با ارتقاع ۹۶ متر نیز از دیگر جاذبه‌های آن است که فسیل دایناسور در این غار نماد قدمت و تاریخچه پیدایش آن به شمار می‌رود و همین امر گردشگران را بیشتر مجذوب خود کرده است.

کهنسال‌ترین درخت پسته جهان

اما مسجد و دالان قدیمی که این روستا دارد جزو سه مسجد قدیمی شهرستان رفسنجان است و برج دیده‌بانی اودرج با معماری منحصر به‌فردی که داشته هنوز سالم مانده است.

 تجمع ماسه بادی به طول ۱۸۰ متر و عرض۸۰۰ متر در بین دوکوه لذت دیدن این روستا را دو چندان کرده و شهر زیرزمینی که حاصل دستان پیشینیان است دیدنش خالی از لطف نیست.

اما این روستا و قدمتی که دارد و تمام ظرفیت‌هایی که در خود جای داده در اولین روز از سال نو پذیرای گردشگران زیادی بوده است.

رضا حاج‌محمدی دهیار جوان اودرج در گفت‌وگو با خبرنگار ما از ورود بیش از۲۶۰ نفر گردشگر داخلی و سه نفر گردشگر خارجی در نخستین روز سال ۹۷ به اودرج خبر داد و اظهار داشت: دومین روز از سال هم بیش از ۴۳۰ نفر گردشگر وارد اودرج شدند و از دیدنی‌های این روستا لذت بردند.

دهیار اودرج به سایت گردشگری روستا که سال ۹۰ با کمک دهیاری و بنیاد مسکن ایجاد شده اشاره کرد و عنوان کرد: این سایت با ۷ میلیارد تومان ایجاد شده و تاکنون نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان آورده در آن هزینه شده است که استقبال زیادی از سوی مسافران و گردشگران در ایام نوروز و تابستان داشته است.

وی در ادامه به راه‌اندازی نمایشگاه تولیدات روستا در ایام تعطیلات نوروز اشاره کرد و آن را ظرفیتی برای کسب درآمد روستاییان دانست و گفت: در این نمایشگاه تولیدات روستاییان در زمینه مواد غذایی محلی به نمایش گذاشته شده است.

اما هنر قالیبافی در انگشتان مردان و زنان اودرج وجود دارد که به گفته حاج‌محمدی چون دارهای قالی ثابت است امکان به نمایش گذاشتن این هنر دیرینه در نمایشگاه وجود نداشت.

دهیار اودرج همچنین از تبرک روستا با وجود دو شهید یاد کرد که در واقع حضور این شهیدان رونق روستا را شکل داده و مایه برکت در اودرج شده‌اند.

انتهای پیام/بمی نژاد

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، اودرج، زیبایی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :