سالانه ۱۷۰۰۰۰ نفر در کشور مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند

  • شناسه خبر: 39818
سالانه ۱۷۰۰۰۰ نفر در کشور مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود ۱۷۰ هزار نفر از هموطنان در کشور مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند و واکسن هاری دریافت می‌کنند.

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود ۱۷۰ هزار نفر از هموطنان در کشور مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند و واکسن هاری دریافت می‌کنند.

به گزارش “روراستی” حسین عرفانی دوشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی کنترل بیماری‌های زئونوز«بیماری‌های مشترک انسان و حیوان» با حضور مراقبان سلامت مراکز جامع سلامت و کارشناسان بیماری‌ها در محل سالن شهید ذکریا اظهار داشت: آن‌چه موجب شد امروز در رفسنجان حضور داشته باشم متأسفانه مورد مرگ مرد ۵۸ ساله‌ای بود که به علت بیماری هاری به دنبال گزش سگ ولگرد رخ داده است.

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هاری یک بیماری کشنده است اما خوشبختانه دسترسی به واکسن و سروم این بیماری را داریم و اگر فرد بلافاصله بعد از گزش مراجعه کند و واکسن دریافت کند قطع به یقین می‌تواند در یپشگیری از بیماری مؤثر باشد.

وی افزود: امروزه بیماری هاری در سطح دنیا خیلی مورد توجه قرار گرفته، سازمان جهانی بهداشت هدفگذاری کرده که در سال ۲۰۳۰ میلادی موارد مرگ به علت هاری در انسان‌ها به علت گزش سگ را به صفر برساند.

وی بیان کرد: زمانی که تغییرات اکوسیستم خود در کشور به ویژه در جنوب‌شرقی کشور از جمله رفسنجان را می‌بنییم متأسفانه تعداد سگ‌های ولگرد در معابر واماکن عمومی بیش از گذشته است مسؤول کنترل و جمع‌آوری سگ‌ها در نقاط شهری با شهرداری‌ها و در روستاها با دهیاری‌هاست.

عرفانی خاطرنشان کرد: نظر ما این است که سگ‌ها را بر اساس اصول اخلاقی به روش‌های حیوان‌دوستانه جمع‌آوری کنند که به مردم آسیب نرسانند اما ممکن است امکانات ما در بعضی مناطق به حدی نباشد که کار به روش حیوان‌دوستانه انجام شود که در اینجا بین دو راهی انتخاب قرار می‌گیریم که بین سلامت انسان‌ها و برخورد با سگ‌های ولگرد کدام یک انتخاب کنیم.

وی توضیح داد: این مردی که به علت گزش سگ فوت کرده و خانواده‌ای را داغدار کرده ارزش آن از سگ‌های ولگرد بیشتر است زن و فرزند مردم باید با فراغ بال زندگی کنند، دانش‌آموزان ما باید با فراغ بال در مسیر مدرسه و خانه حرکت کنند، زنان باردار و..هم نیاز به امنیت خاطر دارند، شهروندی که مورد گزش قرار گرفته ستون خانواده‌ای بوده که مبتلا به این بیماری شده است.

این مسؤول در ادامه ابراز داشت: در برخورد با سگ‌ها به روش‌های اخلاقی، یکی از روش‌ها جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است که نتیجه گرفتیم بر اساس اصول و روش‌های درست و اخلاقی مدیریت و سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کرد.

عرفانی گفت: واکسیناسیون حیوانات راهکار دوم است که سگ‌های صاحبدار و سگ‌های گله که اولا مسؤولیت سگ با صاحب آن است دوما با مراجعه به دامپزشکی سگ خود را واکسینه کنند که اگر سگ با حیوانات هار ارتباطی داشت هاری را به صاحبانش منتقل نکند.

وی راهکار سوم را آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم مطرح کرد که بسیار حائز اهمیت است.

عرفانی عنوان کرد: در سال حدود ۱۷۰ هزار نفر از هموطنان در کشور مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند و واکسن دریافت می‌کنند، وزارت بهداشت با تعهدی که که دارد واکسن و سرم را به هر قیمت تهیه و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد اما زمانی که به این تعداد نگاه می‌کنیم رده سنی این ۱۷۰ هزار نفر از مدرسه و در نوجوانی بوده و در پسران بیشتر است که مورد گزش قرار می‌گیرند.

عرفانی تأکید کرد: باید به آن‌ها آموخت سگ‌ها راتحریک نکنند همچنین متأسفانه برخی افراد، سگ‌ها را در منزل خود نگه می‌دارند که علاوه بر هاری بیماری‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانند منتقل کنند.

وی بیان داشت: زمانی که سگ در شرع ما نجس شمرده شده حکمتی پشت آن بوده است همچنین همستر و گربه هم غیربهداشتی است بنابراین باید به سمت زندگی توأم با سلامت پیش برویم.

عرفانی اظهار کرد: کنترل بیماری‌های زئونوز نیاز به یک برنامه خوب دارد که باید حتما به صورت مشترک با وزارت‌خانه های کشور، بهداشت، آموزش و پرورش و کمک دهیاری‌ها شهرداری‌ها، بنیاد مسکن … انجام شود و هر یک می‌توانند در کنار هم نقش خوبی ایفا کنند.

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،سالانه،گرش
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :