ایران شناسی به معنای خودشناسی است/چاپ ۱۴ جلد کتاب از مصوبات علمی فرهنگستان

  • شناسه خبر: 40481
ایران شناسی به معنای خودشناسی است/چاپ ۱۴ جلد کتاب از مصوبات علمی فرهنگستان

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: برای ما ایرانیان ایران‌شناسی به معنای خودشناسی است.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: برای ما ایرانیان ایران‌شناسی به معنای خودشناسی است.

به گزارش”روراستی” علی اشرف‌صادقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و چهره ماندگار حوزه ادبیات در نخستین سمینار ملی ایران شناسی بیان داشت: ایران‌شناسی برای خارجی‌ها دارای مفهومی است در کشورهای پیشرفته جهان به ویژه در شهرهای فرهنگی مانند لندن، پاریس، برلند و… مراکز ایران‌شناسی داریم.

وی ادامه داد: آن‌جا مراکز دیگری مانند هندشناسی، چین‌شناسی و …وجود دارد که به عنوان تمدن‌های موزه‌ای مطرح است.

اشرف‌صادقی توضیح داد: برای ما ایرانیان ایران‌شناسی یعنی خودشناسی و باید تمام جنبه‌های زبان و فرهنگ و علم ما را در بر بگیرد.

وی بیان کرد: امیدواریم در دانشکده ایران‌شناسی رفسنجان از متخصصان مختلف علمی و فرهنگی کشور دعوت شود که دانشجو بپرورانند و آثار مکتوب به جای بگذارنند و نشریه و کتاب منتشر کنند و اینجا مرکز فرهنگی خوبی در خطه کرمان شود.

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با نگاهی به تاریخ استان کرمان تصریح کرد: در گذشته پادشاهان القابی داشتند و بهرام‌شاه در استان کرمان بهرام کرمانشاه لقب گرفت و بهرمانی که در رفسنجان داریم نامش از نام بهرامان گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در فرهنگستان زبان فارسی ما کوشش‌هایی می‌کنیم مانند این است که ۳۰ سرباز در مقابل یک لشکر جرار قرار گرفته باشند و بخواهند مقابله کنند ۶۰ گروه واژه‌گزینی داریم که اساتید دانشگاه در رشته‌های مختلف تشکیل می‌دهند.

اشرف‌صادقی ابراز داشت: زبانی زنده است که بتواند واژه بسازد و فعل صرف کند امروز واژه‌های فارسی زنده شده است فرهنگستان دوره اول خیلی خدمت کرد مرحوم محمدعلی فروغی دانشمند روشن‌بینی بود که می‌فهمید فارسی در حال زنگ‌زدن است و نمی‌تواند واژه بسازد.

وی گفت: ما گروه‌هایی در فرهنگستان داریم که واژه‌ها را برای ما می‌آورند و ما از نظر اشکالات مختلف بررسی می‌کنیم و پس از تصویب ابلاغ می‌کنیم، ۱۴ جلد کتاب از مصوبات علمی فرهنگستان چاپ کردیم و چون در بعضی رشته‌ها واژه‌ها زیاد شده این ۱۴ جلد مربوط به تمام رشته‌هاست.

این استاد زبان و ادب فارسی عنوان کرد: تعداد زیادی مجله داریم که واژه‌های هر رشته متفاوت را به عنوان هزارواژه چاپ کردیم.

وی اظهار داشت: امروز فعالیت‌های زیادی در فرهنگستان داریم که یکی واژه‌گزینی و یک گروه فرهنگ‌نویسی داریم که  اعضای شورای فرهنگستان از اساتید بزرگ بازنشسته رشته‌های مختلف هستند که تابع علم هستند و عده زیادی عضو هیأت‌علمی داریم.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، ایرانیان، خودشناسی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :