تأمین بخشی از خون مورد نیاز بیماران استان کرمان در رفسنجان

  • شناسه خبر: 41263
تأمین بخشی از خون مورد نیاز بیماران استان کرمان در رفسنجان

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان گفت: بخشی از خون مورد نیاز بیماران استان کرمان در رفسنجان تأمین می‌شود.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان گفت: بخشی از خون مورد نیاز بیماران استان کرمان در رفسنجان تأمین می‌شود.

به گزارش “روراستی” مهدی محمدحسینی رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان در مراسم گرامیداشت روز جهانی اهداکنندگان خون اظهار داشت: انتقال خون سالانه جان میلیون‌ها نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد و فرصت زندگی طولانی‌تر و با کیفیت بالاتری می‌دهد و در عمل جراحی به کمک بیمار می‌آید در خیلی از کشورهای دنیا هنور مرگ و میر مادران در اثر کبمود خون و فراورده‌های خونی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در رفسنجان اولین پایگاه انتقال خون در کشور هستیم که در حذف سیستم جایگزین پیشگام شدیم و اولین واحد سیار استان را راه‌اندازی کردیم و از ۳۰۰ واحد خون‌گیری ماهانه به بالغ بر یک هزار واحد خون در ماه رسیدیم و بخشی از فراورده‌های مورد نیاز استانرا  هم رفسنجان تأمین می‌کند.

مراکز انتقال خون ایران استانداردهای روز اروپا را دارند

محمدحسینی تصریح کرد: اهمیت کار اهداکنندگان این است که امید بیماران به آن‌هاست و ماهیت و فلسفه وجودی انتقال خون توسط اهداکنندگان ایجاد می‌شود، طی سال‌ها سعی کردیم روز به روز خودمان را به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر کنیم و مراکز انتقال خون ایران استانداردهای روز اروپا را دارا هستند و در خیلی موارد سرآمد هستیم.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد: تمام فرآورده‌هایی که از یک واحد خون گرفته می‌شود در رفسنجان تهیه می‌شود و تحت کنترل است و در مراکز درمانی پایش می‌شود و به شکل استاندارد به بیماران تزریق می‌شود.

وی ابراز داشت: سازمان انتقال خون ایران در ابعاد بین‌المللی با انجمن‌های زیادی همکاری دارد و یک دستگاه بین‌المللی در جهان شناخته شده است در کشورما ۹۷ درصد خون‌های اهدایی به فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران تبدیل می‌شود.

این مسؤول بیان کرد: از هر ۳ نفر در دنیا یک نفر نیاز به خون و فرآورده‌های خونی دارد و می‌طلبد همیشه اهدای خون داشته باشیم و در دنیا به سمت اهدای مستمر و داوطلبانه پیش می‌روند.

وی عنوان کرد: ذخایر و برنامه‌ریزی بر اساس اهداکنندگان مستمر است این افراد سلامت خون زیادی دارند و نسبت به تأمین خونی متعهدتر هستند.

همیشه ذخیره مصرف ۹ روز شهرستان را داریم

محمدحسینی در ادامه متوسط اهدای مستمر در ایران را حدود ۵۴ درصد عنوان کرد و گفت: در رفسنجان بالای ۶۰ درصد اهداکنندگان ما مستمر هستند و از میانگین کشور بالاتر هستیم.

وی اذعان داشت: همیشه ذخیره مطمئنی از مصرف شهرستان داریم و ذخیره‌مان را به اندازه ۹ روز مصرف شهرستان رساندیم.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان عنوان داشت: سالانه ۶۰۰ هزار مادر بر اثر بیماری‌های ناشی از بارداری به دلیل نرسیدن خون از بین می‌روند اما در کشور ما جای شکر دارد که این مشکلات را نداریم.

محمدحسینی بیان کرد: باید فرهنگ‌سازی شود بانوان هم به سمت اهدای خون بروند و باورهای غلطی که در این رابطه وجود دارد و مانع حضور بانوان برای اهدای خون شده باید حذف شود.

محمدحسینی اظهار کرد: سلامت اهداکننده شرط اول است و اهدای خون نباید برای گیرنده خون هم مضر باشد چون گیرنده خون را ما تعیین نمی‌کنیم.

*تأمین بخشی از خون مورد نیاز بیماران استان کرمان در رفسنجان

وی یادآور شد: سال گذشته در مرکز انتقال خون رفسنجان ۱۳ هزار و۴۶۱ مراجعه داشتیم که این میزان توسط ۹ هزار و ۳۶۳ نفر انجام شد و بعضی افراد بیش از یک بار مراجعه کردند از این تعداد مراجعه ۸۰ درصد یعنی  ۱۰ هزار و ۷۶۸ نفر مجاز به اهدای خون شدند و حدود۲۰ درصد به طور دائم یا به طور موقت از اهدای خون معاف شدند.

وی متذکر شد: مازاد نیاز شهرستان به شهرهای استان کرمان انتقال داده می‌شود، استان کرمان بیشترین بیماران تالاسمی در کشور را دارد که جای تأسف است و باید راهکاری برای این موضوع انجام داد.

برچسب ها:
خون رفسنجان کرمان نیاز استان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :