در جستجوی یک مدرسه خوب

  • شناسه خبر: 41632
در جستجوی یک مدرسه خوب

با آغاز ثبت‌نام مدارس انتخاب یک مدرسه خوب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین می‌شود واقعیت این است که تشخیص این نکته که چگونه می‌توان در این زمینه انتخاب قابل‌اعتنا و اعتمادی کرد با توجه به این نکته که در این سال‌ها مدارس غیردولتی رشد قابل‌توجه ای داشته‌اند و جذب دانش‌آموز ضامن بقای این مدارس است برای والدین دشوار و در مواردی سردرگمی را باعث شده است.

با آغاز ثبت‌نام مدارس انتخاب یک مدرسه خوب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین می‌شود واقعیت این است که تشخیص این نکته که چگونه می‌توان در این زمینه انتخاب قابل‌اعتنا و اعتمادی کرد با توجه به این نکته که در این سال‌ها مدارس غیردولتی رشد قابل‌توجه ای داشته‌اند و جذب دانش‌آموز ضامن بقای این مدارس است برای والدین دشوار و در مواردی سردرگمی را باعث شده است.

به گزارش “روراستی” با آغاز ثبت‌نام مدارس انتخاب یک مدرسه خوب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین می‌شود واقعیت این است که تشخیص این نکته که چگونه می‌توان در این زمینه انتخاب قابل‌اعتنا و اعتمادی کرد با توجه به این نکته که در این سال‌ها مدارس غیردولتی رشد قابل‌توجه ای داشته‌اند و جذب دانش‌آموز ضامن بقای این مدارس است برای والدین دشوار و در مواردی سردرگمی را باعث شده است.در این زمینه متأسفانه آفت‌هایی نیز به وجود آمده است به‌گونه‌ای که در مواردی نحوه برخورد با والدین و فراگیران شبیه به برخورد برخی بنگاه‌های معاملاتی در بازار آزادشده است و تبلیغات نادرست جای خود را به معرفی آگاهی‌دهنده داده است در این نوشتار تلاش می‌شود به صورتی اجمالی به برخی از موارد که شمارا با نحوه شناخت مدارس مناسب آشنا می‌کند اشاره‌کنیم.

مدرسه دولتی، غیردولتی یا هیات امنایی

واقعیت امر این است که هرچند رویکرد سیاست‌گذاری‌ها در نظام آموزش‌وپرورش ما به سمت فراگیر محوری رفته است امانگاه و رویکرد مدیران، دست‌اندرکاران و معلمان همچنان در کیفیت مدارس اثرگذار هستند شناخت از این رویکرد با ایجاد دیالوگ پرسش از رویکردها و برنامه‌ها میسر می‌شود و چندان به ظواهر مرتبط نیست. مدیرانی که حوصله پاسخگویی ندارند و یا مدیرانی که به فراگیران به چشم موجوداتی که باید در مدرسه مهار! شوند و یا مدیرانی که به دنبال سلب مسئولیت در همان ابتدا هستند نمی‌توانند مجموعه‌ای قابل‌اعتنا ایجاد کنند. پاسخ به‌طور روشن به سؤال مدرسه دولتی و یا غیردولتی این است که مدرسه دولتی و غیردولتی تفاوت چندانی ندارند و بسته به نگاهی است که در مدرسه حاکم است. در انتخاب این مدارس به فخرفروشی فکر نکنید بلکه به این نکته فکر کنید که آیا دانش آموزان به لحاظ فرهنگی به هم نزدیک هستند؟ آیا نگاه حاکم بر مدرسه می‌تواند آرامش و امنیت را برای دانش‌آموز شما به ارمغان بیاورد؟ باهم اندیشی با برخی از والدینی که دانش آموزان آن‌ها در این مدارس هستند تااندازه‌ای می‌توانید به این پرسش‌ها پاسخ دهید.

سرانه فضای آموزشی

سرانه فضای آموزشی عبارت است از اینکه به ازای هر دانش‌آموز چه میزان جا برای جولان دانش‌آموز در مدرسه وجود دارد؟ کلاس‌های کوچک و شلوغ، وجود پله‌های فراوان، حیاط‌های خطرآفرین و غیرخلاقانه، عدم وجود و یا رفع تکلیف فضاهای خاص چون آزمایشگاه و وسایل بازی و… همه نشانه این است که فضای آموزشی لازم، اکسیژن لازم در مدرسه وجود ندارد. در این زمینه خانه‌های کوچکی که اسم مدرسه به خود گرفته‌اند چندان در اولویت نیستند.

آشنایی از طرح‌ها و برنامه‌های سیستم نظام آموزشی

متأسفانه عدم آشنایی کافی خانواده‌ها از برخی از طرح‌های سیستم نظام آموزشی باعث شده است که برخی مدارس طرح‌های رایج در مدارس را به‌عنوان دستاورد خود معرفی کنند به‌طور مثال سال‌هاست که آموزش‌وپرورش بر استفاده از تکنولوژی آموزشی در مدارس تأکید می‌کند. برخی از مدیران طوری از استفاده از برخی تکنولوژی‌ها چون کامپیوترها سخن می‌گویند که انگار تنها در آن مدرسه است که این موضوع کشف‌شده است. مثال دیگر طرح کیف در مدرسه در دوره ابتدایی است. سال‌هاست که آموزش‌وپرورش با تغییر محتوای کتب درسی و ایجاد کتاب کار در کنار کتاب اصلی بر این نکته تأکید دارد که با توجه به این مهم که هدف یادگیری است تثبیت یادگیری اگر با نظارت معلم باشد می‌تواند اثرگذارتر باشد درزمینهٔ تثبیت یادگیری موضوعات بسیاری وجود دارد و تحت تأثیر این حرف‌ها قرار نگیرید. مطالعه و پژوهش درباره تغییرات به وجود آمده در دوره‌های مختلف سیستم نظام آموزشی می‌تواند آگاهی‌دهنده باشد.

مدارس تک‌بعدی

انسان موجودی تک‌بعدی نیست و تنها در یک نظریه هوش هشت حوزه استعدادی شناخته‌شده است اعتدال و توجه به همه ابعاد رشدی دانش آموزان وظیفه مدارس است. مدرسه باید شکل کوچک‌شده جامعه باشد لذا به مدارسی اهمیت بدهید که برای همه ابعاد برنامه دارد و وقتی‌که در این زمینه سؤال می‌پرسید به‌طور روشن به ارائه برنامه بپردازد. مدرسه جای شستشوی مغزی نیست جایی برای آموزش اندیشیدن است بنابراین به مدارسی که به ابعاد مختلف رشدی فراگیران توجه می‌کنند اعتنای بیشتری کنید.

برنامه داشتن برای همه دانش آموزان

متأسفانه برخی از دست‌اندرکاران مدارس با تأکید بر این نکته که اینجا جای دانش آموزان خاص است تلاش دارند نوعی هویت بخشی کاذب را به والدین القاء کنند متأسفانه این روش به ایجاد تفکر طبقه اجتماعی برتر می‌انجامد و دقیقاً مغایر با اجتماعی شدن فراگیران است. تست هوش‌های من‌درآوردی، اداواطوارهای مقتدرانه و شرط و شروط‌های غیرقانونی را نپذیرید. مدرسه موفق مدرسه‌ای است که با احترام به تفاوت‌های فردی برای همه دانش آموزان با هر میزان بهره هوشی، مالی و … برنامه داشته باشد؛ و این دقیقاً نشانه ضعف است که مدرسه‌ای ضعف در ایجاد تغییر در فراگیران را با گزینش‌ های غیرقانونی جبران کند.

مسافت

هرچند وجود سرویس‌های مدارس در جامعه شهری امروز ایران مشکل مسافت را تقریباً مرتفع کرده است اما مسافت کمتر باعث خستگی کمتر و احساس امنیت در فراگیران می‌شود و اولویت با مدارسی است که به منزل فراگیران نزدیک‌تر هستند و هم فرهنگی بیشتری نیز وجود دارد.

مشورت

مشورت با اهالی و صاحب‌نظران درزمینهٔ انتخاب مدرسه برتر لازم اما کافی نیست در کنار مشورت با صاحب‌نظران دقت به موارد بالا نیز اثربخش است. مهم‌ترین کسی که باید مورد مشورت درزمینهٔ انتخاب مدرسه باشد خود دانش‌آموز است فراموش نکنید که خود دانش‌آموز باید احساس خوبی نسبت به مدرسه‌ای که می‌خواهد در آن حضور یابد داشته باشد و باید حتماً نظر او نیز پرسیده شود.

تبلیغات

تبلیغات لازمه جامعه مدرن است و فی‌نفسه امری نادرست نیست اما به تبلیغاتی اعتنا کنید که واقع‌بینانه و صادقانه انجام‌شده‌اند در این زمینه گاهی با مواردی روبرو می‌شویم که از اساس در ساختار نظام آموزشی فعلی ما شدنی نیستند.

مدارس خودبزرگ‌بین

برخی از مدارس به جهت تبلیغات و داشتن دانش‌آموز فراوان گاهی رفتار خودخواهانه‌ای در قبال والدین بروز می‌دهند. این مدارس را با انتخاب خود تقویت نکنید و سعی کنید به مدارسی توجه کنید که احترام سرلوحه آن‌هاست و شمارا مطالبه گر می‌خواهند. از اساس هرگونه التماس برای ثبت‌نام فرزند، مغایر کرامت انسانی است و در شان شما نیست.

مدارس خود کوچک بین

متأسفانه برخی از مدارس به‌ویژه مدارس نوپا به هر قیمتی می‌خواهند فراگیران را جذب کنند و از توجه افراطی و غیرمنطقی به دانش آموزان و والدین که گاهی شکل تملق به خود می‌گیرد ابایی ندارند با انتخاب این مدارس به رواج تملق کمک نکنید و به خاطر داشته باشید بخش مهمی از اجتماعی شدن و آموزش نظم در مدرسه باید اتفاق بیفتد مدارس بی‌قانون و سهل‌انگار نیز همان‌قدر می‌توانند خطرآفرین باشند که مدارس پادگانی!

وسواس به خرج ندهید

درباره انتخاب یک مدرسه خوب پارامترهای مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها در بالا اشاره شد اما در انتخاب وسواس به خرج ندهید هیچ مدرسه کاملی وجود ندارد و مدرسه رؤیایی که ضامن بهترین شدن فرزند شما باشد وجود ندارد. تفاوت‌های فردی و واقعیت فرزند خود را بپذیرید و یک مدرسه برنامه محور که دچار آفت‌هایی چون ظاهرسازی و روزمرگی نشده باشد انتخاب کنید.

ع. اکبر خدادادی –به نقل از دو هفته نامه سمن

برچسب ها:
جسجو دولتی رفسنجان مدرسه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :