پرواز عشایر سرچشمه رفسنجان با یک بال قشلاق

  • شناسه خبر: 41712
پرواز عشایر سرچشمه رفسنجان با یک بال قشلاق

نماینده عشایر منطقه سرچشمه رفسنجان گفت: مشکلات ما را خشکسالی بیشتر کرد، عشایر دو بال دارند یکی ییلاق و یکی قشلاق، قشلاق‌مان مانده اما ییلاق از دست رفته و داریم با یک بال پرواز می‌کنیم.

نماینده عشایر منطقه سرچشمه رفسنجان گفت: مشکلات ما را خشکسالی بیشتر کرد، عشایر دو بال دارند یکی ییلاق و یکی قشلاق، قشلاق‌مان مانده اما ییلاق از دست رفته و داریم با یک بال پرواز می‌کنیم.

به گزارش “روراستی” عشایر همواره از پشیتبانان در زمینه‌های مختلف بوده و هستند چه در تأمین موادی همچون مواد گوشتی و لبنیات و چه در دورانی که برای حفظ کشور جان خود را به خطر انداختند و با ایثارگری شهدای زیادی تقدیم اسلام کردند.

اما این قشر نیازهایی دارند که البته دولت‌ها هم برای حمایت از آن‌ها وظایفی متقابل دارند، عصر امروز جمعی از مسؤولان برای بررسی مشکلات عشایر منطقه چاه‌شور منطقه سرچشمه رفسنجان در جمع آن‌ها حاضر شدند.

حسین رضایی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان در ابتدای این دیدار اظهار داشت: حدود ۲۰۰ هزار رأس دام سبک در شهرستان داریم که ۱۰۰ هزار دام در مراتع سرچشمه چرا می‌کنند و از مراتع استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: از جمله مسائل و مشکلاتی که عشایر امسال دارند این است که بارندگی‌ها از فروردین به بعد صورت گرفت که مجبور شدند حدود ۳ هزار دام سبک به فروش برسانند همیشه تقریبا چهار، پنج ماه از این مراتع استفاده می‌کنند اما خشکسالی‌ها ادامه پیدا کرده و استفاده دام از این مراتع کمتر شده البته مراتع سرچشمه از دیگر مراتع شهرستان وضعیت بهتری دارد.

آب قنوات منطقه کم شده عشایر به آب نیاز دارند

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان عنوان کرد: ۱۳۷ قنات و چشمه در منطقه سرچشمه داریم که معمولا برای آب شرب و یا دام از این قنوات استفاده می‌کنند که با وجود خشکسالی آب این قنوات هم کم شده و برای آبرسانی در زمینه آب شرب و دام دچار مشکل هستیم.

وی با اشاره به اینکه تیغ‌زنی و مرمت راه‌ها انجام شده و لیستی از آبشخورها و قنوات تهیه کردیم و که احتیاج به بازسازی دارند، ادامه داد: به ویژه قنواتی که در اثر سیل دو سال گذشته تخریب شدند نیاز مبرم به بازسازی و تعمیر دارند.

رضایی تصریح کرد: تا پایان تیرماه تانکری در نظر گرفته شده که آبرسانی به منطقه انجام شود همچنین در بحث آموزشی در زمینه اصلاح نژاد دام و گیاهان دارویی به دامداران جای کار دارد که به عنوان پشتیبان انجام شود.

وی در پایان از آمادگی برای راه‌اندازی اداره امور عشایری شهرستان خبر داد که در این زمینه باید مکان آن معرفی و اختصاص داده شود.

با یک بال پرواز می‌کنیم

محمد رضایی نماینده عشایر منطقه سرچشمه در حاشیه این دیدار در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مشکلات ما را خشکسالی بیشتر کرد، عشایر دو بال دارند یکی ییلاق و یکی قشلاق، قشلاق‌مان مانده اما ییلاق از دست رفته و داریم با یک بال پرواز می‌کنیم.

وی ادامه داد: مسؤولان شرکت مس با وجود اینکه کارخانه‌ای راه افتاده و چندین هزار نفر خرج‌شان درمی‌آورند لازم است کمکی هم به عشایر کنند.

نماینده عشایر منطقه سرچشمه خاطرنشان کرد: درآمد قبلی عشایر اندازه درآمد زمان‌های قبل شرکت مس بوده اما با وجود مشکلات فراوان امروز عشایر مظلوم واقع شدند و هیچ وقت اعتراض نکردند از مسؤولان شهرستان و مس می‌خواهیم کمک کنند دست‌ عشایر را بگیرند بتوانند در این خشکسالی امرار معاش کنند.

وی اضافه کرد: امسال شرکت مس آب و هم علوفه به صورت یارانه برای عشایر فرستادند شهرستان هم آرد عشایر را ارسال کرد اما مشکل جو و انبار داریم که فعلا جهاد انباری در اختیارمان گذاشته است البته علوفه و آب کافی نیست و در مضیقه هستیم.

رضایی در ادامه اظهار کرد: مشکلی که داریم اشتغال جوانان عشایری منطقه است برخلاف اینکه فرزندان ما بومی منطقه هستند و همه مدرک دانشگاهی دارند اما بیکارند و باید کاری داشته باشند که بتوانند امرار معاش کنند.

رضایی متذکر شد: آبشخورهای منطقه فرسوده شده و نیاز به بهسازی دارند.

آلایندگی مس موجب شده دام از بین برود

یکی دیگر از عشایر هم اظهار داشت: ییلاق‌مان را از ما گرفتند و از بین رفت قشلاق هم با وجود مس از بین رفته و آلایندگی موجب شده دام از بین برود خودمان و فرزندانمان مریض شدیم افت آب قنوات هم مشکل دیگری است که گریبانگیر عشایر شده است.

وی مشکلات دیگر عشایر منطقه را دود، آلایندگی، آب، گرانی، علوفه، کمبود پول و بدون درآمد بودن را برشمرد و تصریح کرد: ما سه برادر هستیم بیشترین مزرعه و مرتع را پدر من در این منطقه داشته شرکت مس خودمان را به کار نگرفته که هیچ، فرزندان‌مان هم بیکارند و وعده آزمون و ..می‌دهند هیچ تسهیلاتی به ما ندادند و فقط به ما ضرر رساندند یک تانکر آب با هزار راس دام به جایی نمی‌رسد.

عشایر منطقه کم کم به حاشیه می‌روند

وی ابراز داشت: باید کمک کنند حوض آب ایجاد کنند آب به خوبی تأمین شود این کمک‌هایی که می‌کنند کمک نیستند و ما داریم کم کم به حاشیه می‌رویم.

یکی دیگر از عشایر از مشکلات فراوان و وعده‌های شرکت مس گفت و بیان داشت: یک فرزند بیمار سرطانی دارم و ۲۵۰ راس دام سبک دارم که به سختی آن‌ها را پرورش می‌دهیم مرتع خشک است دود کارخانه هم در خشک‌شدن آن تأثیر دارد.

به امید اینکه روزی عشایر غیور ما دیگر از این مشکلات که با وجود مجتمع عظیم مس در کنارشان است، نداشته باشند و لبخند رضایت بر چهره خود داشته باشند.

انتهای پیام/بمی نژاد

برچسب ها:
بال رفسنجان سرچشمه عشایر قشلاق
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :