روراستی گزارش می دهد

زخم بی‌مسؤولیتی بر پیکر حصار قدیمی شهر رفسنجان+ عکس

  • شناسه خبر: 42265
زخم بی‌مسؤولیتی بر پیکر حصار قدیمی شهر رفسنجان+ عکس

حصار قدیمی شهر رفسنجان به بهانه زیباسازی منظر شهری مورد بی‌مهری قرار گرفته و این روزها زخم‌های جدیدی بر پیکره این اثر تاریخی زیبا که بیش از یک قرن قدمت دارد دیده می‌شود.

حصار قدیمی شهر رفسنجان به بهانه زیباسازی منظر شهری مورد بی‌مهری قرار گرفته و این روزها زخم‌های جدیدی بر پیکره این اثر تاریخی زیبا که بیش از یک قرن قدمت دارد دیده می‌شود.

به گزارش “روراستی” این شهرستان آثار و بناهای تاریخی زیادی دارد که هویت مردمان این شهر هستند  از خانه حاج‌آقاعلی بزرگترین خانه خشتی جهان گرفته تا بادگیرهای فراوان و برج‌ها و درختان کهنسال بالای یک هزار سال عمر تا حصار قدیمی شهر. موزه‌های مردم‌شناسی و…

اما صحبت از حصار قدیمی شهر که می‌شود خاطرات تاریخی زیادی در اذهان تداعی می‌کند که باید این میراث‌ها حفظ و نسل به نسل منتقل شوند.

با عبور از کنار حصار قدیمی شهر شاهد بی‌مهری‌های فراوانی هستیم، چند سال قبل ساخت و ساز اطراف این حصار موجب شد خبرنگار ما با مسؤول وقت اداره میراث فرهنگی شهرستان تماس برقرار کند و علت آن را جویا شود که البته توضیحات وی قانع‌کننده نبود. پس از آن هم شاهد مرمت این حصار با بلوک سیمانی و سفالی بودیم که جای سؤال دارد.

اما این روزها زخم‌های جدیدی بر پیکره حصار قدیمی شهر رفسنجان که بیش از یک قرن قدمت دارد دیده می‌شود و از ریشه به آن صدمه رسیده است.

حسن حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان در این رابطه اظهار کرد: طی جلسه‌ای که برای زیباسازی منظر شهری در اطراف این حصار برگزار شد با کلیات طرح موافقت شده اما کج‌سلیقگی صورت گرفته قرار نبود به بنا آسیب وارد شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آسفالت محکم است و با دست نمی‌توان آن را کند، از ماشین‌آلات سنگین برای کندن آسفالت استفاده شده که موجب شده به بنا آسیب برسد.

اما زیباسازی منظر شهر چرا باید به قیمت تخریب یک بنای تاریخی زیبا که به تازگی مرمت شده است انجام شود مگر این بنا چقدر جان دارد که همیشه باید مورد تهاجم بی‌مسؤولیتی‌ها واقع و تهدید شود.

بادگیر معین هم که از بناهای قدیمی شهر رفسنجان است نیز در معرض تهدید است چرا که در فاصله کمتر از ۲ متری آن هم خاکبرداری شده و معلوم نیست در آینده چه بلایی سر این بنای زیبای تاریخی شهرمان خواهد آمد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
حصار رفسنجان زخم قدیمی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • رضا

    درود

    ناشناس

    سلام حالا که یک نفر پیدا شده شهر را اباد کنه شما هی ساز مخالف میزنید