رئیس سازمان صمت کرمان:

وجود بیش از ۵٫۸ میلیارد تن ذخایر معدنی در استان کرمان

  • شناسه خبر: 42338
وجود بیش از ۵٫۸ میلیارد تن ذخایر معدنی در استان کرمان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در استان بالای ۵٫۸ میلیارد تن ذخایر اثبات شده و شناخته شده داریم که ۴۴ درصد این ذخایر در حوزه مس و ۳۶ درصد در حوزه سنگ آهن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در استان بالای ۵٫۸ میلیارد تن ذخایر اثبات شده و شناخته شده داریم که ۴۴ درصد این ذخایر در حوزه مس و ۳۶ درصد در حوزه سنگ آهن است.

به گزارش “روراستی” مهدی حسینی‌نژاد عصر امروز در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه توانمندی‌ها و نیازمندی‌های مس در بستر اقتصاد مقاومتی در محل دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان با بیان اینکه این نمایشگاه ظرفیت بزرگ و موتور محرکه‌ای برای ایجاد اشتغال در حوزه صنعت است، اظهار داشت: یک روز یک نعمت بزرگ، امروز چالش چرا؟ چون نگاهی به آینده نکردیم و برای ایجاد کارخانجات و ارزش‌افزوده کاری نکردیم و اگر معادن را به همین شکل نگاه کنیم طبیعتا ۱۰ سال آینده همین چالش را برای معادن و محیط‌زیست، منابع‌طبیعی و ذخایر برداشت شده استان خواهیم داشت.

۵٫۸ میلیارد تن ذخایر شناخته و اثبات شده در استان داریم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان داشت: نعمتی که خدا به ما داده اگر قدرش را ندانیم به یک بحران تبدیل می‌شود اما اتفاقات خیلی خوبی که طی چند سال اخیر در استان کرمان اتفاق افتاده این ظرفیت خدادادی را به ظرفیت جدیدتری تبدیل کرده است.

وی افزود: در استان بالای ۵٫۸ میلیارد تن ذخایر اثبات شده و شناخته شده داریم که ۴۴ درصد این ذخایر در حوزه مس و ۳۶ درصد در حوزه سنگ آهن است و اگر این ذخایر را همین‌گونه برداشت می‌کردیم به بحرانی تبدیل می‌شد اما  در تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده در چند سال اخیر بالای ۳۶ هزار میلیارد تومان پروژه‌های تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده در استان کرمان اتفاق افتاده که ظرفیت جدیدی ایجاد کرده است.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه در حوزه سنگ آهن پایان سال ۹۹ با تولید ۱۰ میلیون تن شمش فولاد به عنوان قطب فولادی کشور شناخته خواهیم شد، ادامه داد: کناستره، گندله، آهن اسفنجی و صنایع پایین‌دستی را در استان دنبال کردیم و بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: در حوزه مس هم همینگونه در حوزه کرومیت ۶۰ سال به صورت خام استخراج و به صورت خام صادر می‌کردیم اما در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان یکی از بزرگترین کارخانه‌های فروکروم در خاورمیانه را افتتاح کردیم که نیاز آن کرومیت است.

در حوزه مس بالای ۶۰۰ میلیارد تومان قطعات مصرفی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: در مس اتفاقات خیلی بزرگ و خوبی در تکمیل زنجیره‌اش افتاده است یک بازاری برای تمام صنایع کوچک و متوسط در استان ایجاد شده که ظرفیت عظیمی برای راه‌اندازی واحدهای کوچک و متوسط است و اگر خوب مدیریت کنیم این پیوند را احیا کنیم به راحتی رونق در واحدهای کوچک و متوسط ایجاد می‌شود.

حسینی‌نژاد در ادامه با بیان این مطلب که اقلام مصرفی که نیازهای شرکت ملی مس و همین‌طور گل‌گهر را که گرفتیم به طور خاص در گل‌گهر ماهانه ۸۰ میلیارد تومان نیاز مصرفی دارند اگر به آن توجه شود بازار بزگی در استان خودمان ایجاد خواهد شد، اضافه کرد: در حوزه مس بالای ۶۰۰ میلیارد تومان قطعات مصرفی است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات به واحدها در قالب رونق تصریح کرد: اگر بتوانیم از منابع مالی واحدهای بزرگ استان استفاده کنیم بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان برای سه شرکت بزرگ است که اگر در بانک‌های استان داشته باشیم بحث تسهیلاتی که با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می‌شود به راحتی قابل کم کردن نرخ تسهیلات توسط سیستم بانکی در استان کرمان خواهیم بود که به عنوان یک سیاست این مهم را دنبال می‌کنیم.

۴۳ درصد واحدهای تولیدی با بحث بهره‌وری مشکل دارند

حسینی‌نژاد ابراز داشت: در آخرین جلسه شورای معادن بالای یک هزار میلیارد تومان توانستیم با کمک شرکت‌ها به بانک‌های استان بیاوریم و برنامه داریم تا پایان سال، ۳۰ درصد منابع مالی را داشته باشیم که بتوانیم به واحدهای کوچک کمک کنیم.

وی تأکید کرد: اگر به ظرفیت استان توجه کنیم بسیاری از مشکلات که در سطح ملی با آن مواجه هستیم به راحتی قابل حل است.

این مسؤول اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ما در استان داریم عدم همکاری و تعامل با هم است ما در استان تشکل‌های صنعتی، انجمن‌ها و … داریم اما ارتباط بین آن‌ها را اگر رصد کنیم متوجه ضعف می‌شویم و دانشگاه‌های استان یک ظرفیت بسیار بزرگی هستند که در قالب شورای معادن دیده شده که از آن استفاده کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: بهره‌وری را در سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ رصد کردیم که ۶۳ درصد واحدهای ما مشکل بازار داشتند و ۴۳ درصد با بحث بهره‌وری مشکل دارند در حالی که بازارهای بزرگ ، دانشگاه‌ها و نیروهای انسانی توانمند را داریم اما این مشکلات هم در کنارش هست.

وی تأکید کرد: سعی کردیم در ماده ۴۳ ارتباط  دانشگاه و صنعت را گسترش دهیم، تفاهم‌نامه‌ای با همه دانشگاه‌ها با اولویت دانشگاه‌های استان امضا کنیم پروژه‌هایی در قالب ماده ۴۳ و ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید در استان با کمک دانشگاه‌ها ایجاد کردیم و تلاش می‌کنیم با سرعت بیشتری پیش برویم و مشکلات را برطرف کنیم.

حسینی‌نژاد گفت: عملیاتی شدن این مسیرها نیازمند یک همت است و از ظرفیتی که امروز ایجاد شده باید استفاده شود مس اعلام آمادگی کرده و باید این فرصت را مغتنم شمرد.

وی متذکر شد: این نمایشگاه‌ها در حوزه مس، گل‌گهر، خودروسازی، لاستیک و… باید ورود کنند و درحوزه معادن کوچک هم باید ورود کرده تا کمک و خدمت شود.

برچسب ها:
دزدی مس سرچشمه، افغانیهای مسلح، کم کاری نیروی انتظامی ذخایر معدنی رفسنجان کرمان مس
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :