روراستی گزارش می دهد:

آیین جوش‌زنی هرمزدآباد رفسنجان با بیش از ۱۵۰ سال قدمت

  • شناسه خبر: 42560
آیین جوش‌زنی هرمزدآباد رفسنجان با بیش از ۱۵۰ سال قدمت

پس از ثبت ملی آیین جوش‌زنی روستای هرمزدآباد در شهرستان رفسنجان مسجد تاریخی روستا هم ثبت ملی شد و عزاداری امام حسین(ع) با این آیین در روستا به ۲ قرن نزدیک می‌شود.

پس از ثبت ملی آیین جوش‌زنی روستای هرمزدآباد در شهرستان رفسنجان مسجد تاریخی روستا هم ثبت ملی شد و عزاداری امام حسین(ع) با این آیین در روستا به ۲ قرن نزدیک می‌شود.

به گزارش “روراستی” در ماه عزای امام حسین(ع) هستیم و در هر گوشه از شهر که نگاه می‌کنیم همه‌جا سیاه‌پوش شده و همه در جنب‌وجوش هستند تا ماه عزای سرور و سالار شهیدان را به نحو احسن برگزار کنند.

مساجد و حسینیه‌ها، تکایا و حتی خانه‌هایی که طبق سنت دیرینه‌ آباء و اجدادشان دهه اول محرم برای امام حسین(ع) و یارانش اقامه عزا می‌کنند آماده برپایی عزاداری هستند از گوشه و کنار ایران اسلامی هم میهمانانی به عنوان مداح و سخنران برای نقاط مختلف شهرستان دعوت شده تا از این فرصت محرم و عاشورا استفاده کافی برده شود و معلومات دینی و مذهبی نسل‌ها افزایش یابد.

در این بین هر محله و روستا هم سنت‌های دیرینه خود را در این ماه اجرا می‌کند و تقریبا آیین و سنن زیادی در این شهرستان برای ماه محرم وجود دارد که از گوشه و کنار شهرستان برای شرکت در این آیین‌ها حضور می‌یابند.

آیین جوش‌زنی یکی از قدیمی‌ترین آیین‌هایی است که قدمت آن به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد و محل اجرای آن روستای هرمزدآباد رفسنجان در جوار امام‌زاده سیدغریب(ع) است که مورد استقبال بسیاری از اهالی روستا، مردم رفسنجان و حتی افرادی خارج از شهرستان قرار گرفته است و این آیین دو سال است که ثبت ملی شده و وارد سومین سال ثبت خود می‌شود.

سبک‌های عزاداری شمال استان کرمان شهرهایی مثل رفسنجان، شهربابک و انار

حسن حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این زمینه اظهار کرد: جوش‌زنی یکی از آیین‌های مرتبط با بحث عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) در قرن‌های گذشته است که سبک‌های عزاداری شمال استان کرمان شهرهایی مثل رفسنجان، شهربابک و انار بوده است.

وی ادامه داد: سینه‌زنی و زنجیرزنی امروزی سبک جدیدتری است که بعدها وارد شده است.

حسینی با توضیح آیین جوش‌زنی اظهار داشت: برای جوش‌زنی یک عده دور هم حلقه می‌زدند سران و بزرگترها سر صف بودند و بقیه افراد در صف‌های بعدی و هر کدام به کمر خود شال می‌بستند و نفر عقب دستش به شال نفر جلویی می‌گرفت و چبسیده به هم حرکت می‌کردند و یک دستشان روی سینه همزمان پای خود را روی زمین می‌کوبیدند و دست‌شان را روی سینه می‌زدند.

وی بیان داشت: همچنین اذکار و نوحه‌هایی با سبک حماسی خاصی خوانده می‌شد یا مرسوم بود با هم می‌خواندند یا یک نفر می‌خوانده مابقی تکرار می‌کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان افزود: جوش‌زنی همان غم و غصه و جوش و شور عزای امام حسین(ع) است که این سبک را به نام جوش‌زنی معروف کرده است.

اجرای چاوش‌خوانی و پامنبری قبل از جوش‌زنی

وی همچنین اضافه کرد: قبل از اینکه جوش‌زنی شروع شود چاوش‌خوانی و پامنبری اجرا می‌شد که جزء مجموعه جوش‌زنی به حساب می‌آید و سال گذشته در برج میلاد تهران این آیین اجرا شد و مورد استقبال بازدیدکنندگانی که از سراسر ایران حضور داشتند، قرار گرفت.

حسینی عنوان کرد: جوش‌زنی در هرمزدآباد بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد که مسجد معروف به « مسجد پایین ده» همان مسجد تاریخی روستای هرمزدآباد مربوط به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی و الان مسجد صاحب‌الزمان(عج) نام گرفته محل برگزاری آیین جوش‌زنی بوده است.

وی متذکر شد: مسجد تاریخی هرمزدآباد اخیرا ثبت ملی شده است و امسال هم قرار است آیین جوش‌زنی در مسجد تاریخی اجرا شود.

انتهای پیام/بمی نژاد

برچسب ها:
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :