رئیس جهاد کشاورزی شمال کرمان مطرح کرد:

عدم ابلاغ مصوبه امهال بدهی کشاورزان به بانک‌ها/نامه وزیر به رئیس کل بانک مرکزی

  • شناسه خبر: 42584
عدم ابلاغ مصوبه امهال بدهی کشاورزان به بانک‌ها/نامه وزیر به رئیس کل بانک مرکزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه مصوبه امهال بدهی کشاورزان به بانک‌ها هنوز توسط بانک مرکزی ابلاغ نشده است، گفت: باید هر چه زودتر این ابلاغ صورت گیرد و کشاورزان و بانک‌ها از این سردرگمی نجات پیدا کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه مصوبه امهال بدهی کشاورزان به بانک‌ها هنوز توسط بانک مرکزی ابلاغ نشده است، گفت: باید هر چه زودتر این ابلاغ صورت گیرد و کشاورزان و بانک‌ها از این سردرگمی نجات پیدا کنند.

به گزارش “روراستی” سعیدی صبح امروز در دومین همایش ملی پسته ایران در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان اظهار داشت: استان کرمان یک چهارم باغات کشور را داراست و مقام اول سطح زیر کشت پسته، مقام اول سطح زیر کشت خرما، مقام اول سطح زیر کشت گردو و مقام دوم سطح زیر کشت گل محمدی را در کشور دارد.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت پسته در استان کرمان به دلیل محدودیت منابع آبی و تغییرات اقلیمی و اینکه گذشته بیش از منابع آبی که در دست داشتیم را توسعه دادیم و امروز مجبور هستیم کاهش دهیم، افزود: تغییرات اقلیمی از معضلاتی است که در استان کرمان داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان تصریح کرد: افزایش دما، کاهش بارندگی و نوسانات زیاد دمایی روی عملکرد پسته تأثیر گذاشته و در امر تولید پسته دچار مشکل شدیم همچنین ای‌سی‌های بالای آب تا ۳۰ هزار هم داریم که از معضلات دیگر است.

وی ادامه داد: در حال حاضرعمده باغات با متوسط ۵ هزار متر مکعب آبیاری می‌شود در صورتی که ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار متر مکعب نیاز آبی باغات است متوسط عملکرد ما حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است که بسیار پایین است اما کشاورز نمونه ۱۳ تن در هکتار پسته خشک برداشت می‌کند.

سعیدی اظهار کرد: خرده مالکیت کشاورزی در استان مشکل دیگری است که با آن مواجه هستیم متوسط مالکیت حدود دو هکتار است و این مشکل در مدیریت کل محصولات ما را دچار مشکل می‌کند که اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار و مبارزه با آفات از جمله مشکلات پیش روی خرده مالکی است.

وی یادآور شد: در بخش‌های زراعی در شهرستان ارزوئیه همین موضوع را دنبال می‌کنیم که بتوانیم مدیریت واحدی اعمال کنیم.

خسارت بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی به محصول پسته

سعیدی در ادامه با اشاره به خسارت امسال بر محصولات کشاورزی استان به ویژه پسته عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد پسته را به دلیل نوسانات دمایی از دست دادیم که رقمی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان می‌شود، بیش از ۷۰ هزار تن پسته پیش‌بینی می‌کردیم تقریبا بیش از ۹۰ درصد محصول از بین رفته است.

وی اظهار کرد: هم وزارت جهاد کشاورزی، هم مجلس، هم کمیسیون کشاورزی مجلس و بقیه نمایندگان استان و سایر نمایندگانی که در امر پسته در کشور ارتباط دارند کمک کردند این مشکل منعکس شد و منجر شد دولت مصوبه‌ای مبنی بر امهال بدهی کشاورزان به بانک‌ها بدهد.

سعیدی خاطرنشان کرد: این مصوبه ابلاغ شده اما هنوز بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ نکرده است شب گذشته حجتی نامه‌ای به ریاست بانک مرکزی نوشته که هر چه زودتر این ابلاغ صورت گیرد و هم کشاورزان هم بانک‌ها از این سردرگمی نجات پیدا کنند و به بخش کشاورزی کمک شود.

وی همچنین بیان داشت: اتفاق خوبی در شهرستان رفسنجان در امر آموزش و ترویج صورت گرفته همه شرکت‌ها و صادرکنندگان کمک کنند این کار رونق بگیرد آموزش و ترویج نقش بسزایی در امر تولید و بهره‌وری دارد.

این مسؤول در ادامه مباحث خود ابراز داشت: استان کرمان بیش از ۶٫۵ میلیون تن محصولات کشاورزی دارد که قطب مهم کشاورزی کشور است و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات کشاورزی این استان است.

برچسب ها:
ابلاغ استان کرمان امهال وام رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :