عضو هیأت مدیره شرکت ملی مس مطرح کرد:

راه اندازی کارخانه اسید سرچشمه و کاهش غلظت گاز و آلایندگی

  • شناسه خبر: 42587
راه اندازی کارخانه اسید سرچشمه و کاهش غلظت گاز و آلایندگی

عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: با راه‌اندازی کارخانه اسید سالانه بیش از ۱٫۵ میلیون تن برای استفاده در خاک باغات پسته تولید می‌شود و در سرچشمه از میزان غلظت گاز و آلایندگی به نحو مؤثری کاسته خواهد شد.

عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: با راه‌اندازی کارخانه اسید سالانه بیش از ۱٫۵ میلیون تن برای استفاده در خاک باغات پسته تولید می‌شود و در سرچشمه از میزان غلظت گاز و آلایندگی به نحو مؤثری کاسته خواهد شد.

به گزارش “روراستی” علی محمدی عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران در آیین اختتامیه دومین همایش ملی پسته در تالار خیام دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان با اشاره به بحث آلایندگی اظهار داشت: از گذشته این بحث را داشتیم که از سال گذشته اجرای طرح احداث کارخانه اسید را شروع کردیم و در دو ماه آینده تولید اسید آغاز می‌شود.

تولید ۱٫۵ میلیون تن اسید در سال برای استفاده باغات پسته

وی بیان داشت: با راه‌اندازی کارخانه اسید سالانه بیش از ۱٫۵ میلیون تن برای استفاده در خاک باغات پسته تولید می‌شود و در سرچشمه از میزان غلظت گاز و آلایندگی به نحو مؤثری کاسته خواهد شد.

عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: به دلیل شوری خاک و شوری آب در منطقه این اسید می‌تواند کمک‌کننده باشد همچنین از اسید تولیدی می‌توان در خاک‌های باغات پسته استفاده کرد و شوری خاک را کاهش داد.

وی با بیان اینکه اسید تولیدی در کارخانه تولید اسید سرچشمه می‌تواند به عنوان پایه کود برای درختان باشد، ادامه داد: هر کس برای تولید پلنت‌های کوچکِ کود سرمایه‌گذاری کند آمادگی داریم تا اسید در اختیارشان قرار دهیم تا مقداری از دغدغه های مردم به ویژه کشاورزان هم کاسته شود.

صرف هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی برای ذخیره آب و استفاده در صنعت مس

محمدی با اشاره به وضعیت بحرانی آب در استان کرمان و شهرستان رفسنجان ابراز داشت: در صنعت مس سعی کردیم در سال‌های اخیر از آب طوری استفاده کنیم که سفره‌های آب زیرزمینی را تا حد امکان نگه داریم و در این راستا ۵۰۰ میلیارد تومان برای ذخیره آب و استفاده آن در صنعت هزینه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های کرمان و یزد آغاز شده که با بهره‌برداری از این طرح می‌توان ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب را به این استان‌ها انتقال داد.

محمدی ادامه داد: ۸۰ درصد کار انجام شده و تا پایان سال ۹۸ آب را به منطقه سرچشمه خواهیم رساند آب مهم است اگر آب باشد پسته و صنعت مس را داریم، بنابراین با اجرای طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های یزد و کرمان، تاکنون تا سیرجان در قالب ۲۹۰ کیلومتر و هفت ایستگاه پمپاژ آب برای انتفال آب آماده شده است.

وی با بیان اینکه منطقه مرکزی ایران تشنه آب است انتقال آب بسیاری از معضلات را برطرف می‌کند، اظهار کرد: فرهنگ استفاده آب باید ترویج یابد.

عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: تعداد حلقه‌های چاه کشاورزی در این منطقه هم از حد مجار بیشتر است که باید با برنامه‌ریزی‌های لازم مشکلات آب را کم کنیم با وجود بحرانی بودن وضعیت آب از ۱۰ سال قبل از مسؤولان منطقه خواستیم از درآمد پسته در صنعت هزینه شود تا در مواقعی که محصول پسته کاهش یافت حداقل صنعت را داشته باشیم تا از ناحیه صنعت مردم ارتزاق کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه امسال تنها پنج درصد محصول پسته مانده و مابقی دچار خسارت شده باید از جایی خسارت وارده به پسته جبران شود، لازم است برای هر هکتار ۱۰ میلیون تومان دولت هزینه کند تا بخشی از مشکلات کشاورزان حل شود.

محمدی افزود: امیدواریم صنعتگران برای کاهش مشکلات منطقه توجه کنند، ما مجوزهایی دادیم که تا حد امکان در منطقه از صنعت مس استفاده شود به امید اینکه این مسأله جدی گرفته شود و وضعیت اقتصادی بد در کشور به ویژه در رفسنجان بهبود یابد.

برچسب ها:
آلایندگی رفسنجان سرچشمه کارخانه اسید
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :