جانشین فرمانده گردان 410 روایتگری می کند:

از سدشکنی در آب‌های اروند تا تشکیل تیپ ضربت برای مقابله با اشرار

  • شناسه خبر: 42924
از سدشکنی در آب‌های اروند تا تشکیل تیپ ضربت برای مقابله با اشرار

عباس عسکری از همرزمان شهدای غواص و جانشین فرمانده گردان ۴۱۰ غواص دوران دفاع مقدس می‌گوید: گردان ۴۱۰ تعداد ۹۰ شهید تقدیم اسلام کرد و بعد از اتمام جنگ تیپ ضربت تشکیل داد و در رابطه با درگیری‌هایی که با اشرار در سیستان و بلوچستان بود حضور داشتند.

عباس عسکری از همرزمان شهدای غواص و جانشین فرمانده گردان ۴۱۰ غواص دوران دفاع مقدس می‌گوید: گردان ۴۱۰ تعداد ۹۰ شهید تقدیم اسلام کرد و بعد از اتمام جنگ تیپ ضربت تشکیل داد و در رابطه با درگیری‌هایی که با اشرار در سیستان و بلوچستان بود حضور داشتند.

به گزارش “روراستی” کاروان شهدای غواص را هنوز در یادمان هست روزی که همه برای تعظیم در برابر آن همه ایثار و شهامت خانه و کاشانه خود را رها کرده بودند و به صف شدند تا از دور و نزدیک شهدای دست‌بسته را زیارت کنند.

روزهایی که شهرهای ایران بوی عطر لاله‌ها را بیش از پیش در خورد جای داده بود و تقریبا در رفسنجان روستاهای مسیر شهرستان انار تا رفسنجان از این کاروان بی‌نصیب نماندند.

شهیدی بعد از ۲۹ سال و شهدای دیگری کمتر و بیشتر از این عدد به خانه می‌آمدند و چشم‌انتظاران‌شان را از رنج دوری نجات می‌دادند.

اما شهدای غواص ما چه کردند که این همه مشهور شدند و تا زنده هستیم رشادت‌های آن‌ها و البته دیگر شهدای هشت سال جنگ را از خاطرمان بیرون نخواهیم برد.

با عباس عسکری یکی از همرزمان شهدای غواص که یادگار آن دوران است به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

والفجر ۸ از بهترین عملیات‌های آبی خاکی سپاه و ارتش بود

عباس عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: قبل از عملیات بدر شهید رضا عباس‌زاده فرمانده گردان ۴۱۰ بود که من در آن زمان در گردان حضور نداشتم.

وی که آخرین مسؤولیتش را در جنگ جانشینی فرمانده گردان ۴۱۰ غواص عنوان کرد، ادامه داد: بعد از عملیات بدر شهید امینی فرمانده گردان بود و آن زمان گردان را برای آموزش‌های غواصی آماده می‌کرد، وارد گردان شدیم داخل سدهای میناب، دز و بندرعباس آموزش‌ها انجام شد و این مسیرها را طی کردیم نهایتا قبل از عملیات داخل رودخانه‌های اهواز، بهمن‌شیر و اروند آموزش‌ها را تکمیل کردیم و تاریخ عملیات والفجر هشت فرا رسید.

این رزمنده دفاع مقدس توضیح داد: گردان ۴۱۰ به همراه همه لشکرهای سپاه که برای عملیات‌ها گردان آماده می‌کرد، یک گردان غواص آماده کرده بود و در عملیات شرکت کردیم، والفجر هشت علمیات خوبی بود از بهترین عملیات‌های آبی خاکی سپاه و ارتش بود که شهر فاو عراق به تصرف ایران درآمد اما در آن عملیات شهید امینی به همراه تعدادی از همرزمان شهید شدند.

وی بیان کرد: بعد از عملیات والفجر هشت سردار عابدینی فرمانده گردان شد، گردان را تحویل گرفت شهید علی عابدینی از روستای لاهیجان بود نزدیک یک سال داخل بهمن‌شیر و اروند به نیروهای جدید آموزش غواصی دادیم و آماده شدیم در عملیات بعدی شرکت کنیم، عملیات کربلای چهار عملیات بعدی بود که داخل اروند و از کنار خرمشهر وارد آب شدیم، قرار بود شهر بصره تصرف شود به علت اینکه عملیات لو رفته بود و دشمن متوجه شد که از کجا وارد عمل می‌شویم علمیات کربلای چهار موفق نبود.

کادر گردان ۴۱۰ رفسنجانی بودند

عسکری خاطرنشان کرد: کربلای پنج عملیات بعدی بود که از منطقه شلمچه آغاز می‌شد و عملیاتی آبی بود اما عمق آب کمتر بود و رودخانه اروند را در پیش نداشتیم، این علمیات خیلی عملیات خوبی بود طوری شد که صدام و همدستانش را به زانو درآورد پس از آن به پایان جنگ نزدیک می‌شدیم.

مسؤول سابق فرهنگی توپخانه رفسنجان تصریح کرد: گردان ۴۱۰ در خیلی از عملیات‌ها که خشکی بود هم پشتیبانی می‌کرد که سردار سلیمانی گردان را اعزام می‌کرد.

وی یادآور شد: عملیات‌هایی که معمولا وارد عمل می‌شدیم عملیات‌های آبی بود که آخرین عملیات بیت‌المقدس هفت بود که در منطقه شلمچه انجام شد و به پایان جنگ منجر شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس در ادامه بیان خاطراتش از گردان ۴۱۰ عنوان کرد: کادر گردان ۴۱۰ رفسنجانی بودند و با توجه به اینکه نیروهایش همه داوطلب بودند نیروهای بسیجی که می‌پذیرفتیم از همه شهرستان‌های استان کرمان حضور داشتند حتی از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان هم نیروهای داوطلب غواص بودند.

وی در ادامه اظهار کرد: بعد از اینکه جنگ تمام شد، بچه‌های گردان ۴۱۰ تیپ ضربت تشکیل دادند و در رابطه با درگیری‌هایی که با اشرار در سیستان و بلوچستان بود حضور داشتند و نهایتا بچه‌ها با سپاه ثارالله ادغام شدند.

عسکری با اشاره به برگزاری گردهمایی بچه‌های گردان ۴۱۰ تصریح کرد: هر ساله گردهمایی داریم برای اینکه بچه‌ها هم دیداری داشته باشند هم خاطرات زنده شود و این همایش هر سال در یکی از شهرستان‌های استان کرمان برگزار می‌شود که امسال ۱۲ مهر ماه در رفسنجان و دانشگاه ولیعصر(عج) برگزار می‌شود.

گردان ۴۱۰ غواص ۹۰ شهید تقدیم اسلام کرد

وی ابراز داشت: تفاوت گردهمایی امسال رزمندگان با سال‌های قبل این است که همزمان با دیدار، یادواره شهدای گردان هم برگزار می‌شود که یاد و خاطره شهدای گردان را هم گرامی بداریم.

جانشین فرمانده گردان ۴۱۰ همچنین عنوان کرد: گردان ۴۱۰ تعداد ۹۰ شهید تقدیم اسلام کرده است.

عسکری در پایان با اشاره به اینکه نهمین همایش رزمندگان گردان ۴۱۰ است که میزبان اصلی آن دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان است و دانشجویان هم شرکت دارند، متذکر شد: از همه برای شرکت در این همایش دعوت می‌شود.

برچسب ها:
اروند رفسنجان غواص گردان410
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :