رئیس میراث فرهنگی رفسنجان:

باید موزه ملی پسته و مس در رفسنجان تأسیس شود

  • شناسه خبر: 42932
باید موزه ملی پسته و مس در رفسنجان تأسیس شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان گفت: با توجه به اینکه رفسنجان قطب تولید پسته در کشور است و بزرگترین معادن روباز مس دنیا را دارد، باید موزه ملی پسته و موزه ملی مس در این شهرستان با حمایت مسؤولان تأسیس شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان گفت: با توجه به اینکه رفسنجان قطب تولید پسته در کشور است و از بزرگترین معادن روباز مس دنیا را دارد، باید موزه ملی پسته و موزه ملی مس در این شهرستان با حمایت مسؤولان تأسیس شود.

به گزارش “روراستی” این شهرستان داشته‌های فراوانی دارد که این سال‌ها از آن مغفول مانده‌ایم و تمام تمرکز مردم به سمت کاشت پسته و برداشت و البته خام‌فروشی پسته رفته و پولی وارد شهرستان شده، این پول هنگفت زیرساخت‌های شهرستان را طی سال‌های متمادی فراهم کرده و دولتی‌ها از این فرصت استفاده کردند و حق رفسنجان را در جای دیگری هزینه کردند.

اما امروز این شهرستان پسته‌اش کاهش یافته، وضعیت آب شهرستان بحرانی شده و اقتصاد تک‌محصولی‌اش وضعیت اقتصادی آن را دچار چالش‌های فراوان کرده الان زمان آن رسیده که دولتی‌ها این سال‌هایی که کشاوزان کمک‌حالشان بودند و از محل درآمد پسته‌هایشان کار خیر انجام دادند و زیرساخت فراهم کردند حتی در کشور کارهای بزرگ انجام دادند را جبران کنند و علاوه بر بخش کشاورزی رونقی در صنایع دیگر از جمله صنعت گردشگری ایجاد کنند و بحران‌ها و چالش‌های فراوانی که در این شهرستان وجود دارد را اندکی بکاهند.

حسن حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان پیرامون همین موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: کلیدواژه گردشگری را این سال‌ها مرتب می‌شنویم یکی از راه‌های نجات اقتصاد در شرایط فعلی گردشگری است و حاکمیت و دولت به این نتیجه رسیدند که گردشگری به عنوان ابزاری برای خروج از رکود اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.

*عدم حمایت از صنعت گردشگری در رفسنجان

وی با اشاره به اینکه رفسنجان هم چند سالی است که به سمت گردشگری رفته و این صنعت را به عنوان یکی از راه‌های خروج از رکود اقتصادی انتخاب کرده است، ادامه داد: اما آن‌طور که باید از آن حمایت نمی‌شود البته بخش خصوصی تا حدودی پای کار بوده و بخش دولتی هم کمی حمایت کرده ولی در مقایسه با برخی شهرستان‌های استان و شهرستان‌های هم‌تراز ما در کشور خیلی عقب هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم باید در کشور دیده شویم و در مجامع و رویدادهای بین‌المللی که در کشور روی می‌دهد حضوردااشته باشیم اما متأسفانه حمایت نمی‌شویم.

حسینی بیان کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان ظرفیت و امکانات محدود دارد از طرفی صنعت گردشگری هم در این شهرستان نهالی نورسته است از سال‌هایی که کشاورزی با بحران مواجه شده تصمیم گرفتیم با گردشگری برای مردم شهرستان سودآوری شود و در اقتصاد تأثیرگذار شویم.

وی گفت: ما در زمینه تاریخی و میراث فرهنگی هم آثار تاریخی و هم آثار طبیعی و جاذبه‌های فراوانی داریم در هر روستایی که هست بنای تاریخی داریم اما تا وقتی حرف باشد و کار نشود فایده ندارد، مسؤولان باید حمایت کنند چراکه در این حوزه حرف‌ها برای گفتن داریم.

این مسؤول ابراز داشت: چالش‌هایی که اداره میراث با آن درگیر است به طو مثال اگر شهری که یک پنجم ما هم پسته ندارد موزه ملی پسته تأسیس کرد یا در فلان نقطه از کشور موزه ملی مس تأسیس شد و یا بازار رفسنجان به‌خاطر حجم مداخلاتی که در آن انجام شده از لیست آثار ملی کشور خارج شد و یا خبرهایی از این دست رسید هشدار می‌دهم که مسؤولان اجرایی به این حوزه توجه بیشتری کنند ما نیاز داریم در زمینه‌های مختلف مورد حمایت قرار گیریم.

*باید با مجاری تقسیم گردشگر در کشور ارتباط بگیریم

حسینی اظهار کرد: یکی از راه‌ها این است در محافل گردشگری کشور در مجاری که گردشگر را تقسیم می‌کنند ارتباط بگیریم و این ارتباط نیاز به هزینه‌کرد دارد، همچنین معین‌های اقتصادی باید به کمک میراث بیایند تا آبرومندانه و در خور شهر رفسنجان که اسمی است که شهرت دنیایی دارد در نمایشگاه گردشگری بین‌المللی که به زودی دایر می‌شود، حضور داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در شهرستان رفسنجان حدود ۶۰۰ نفر هنرمند صنایع دستی داریم که کارهای خوبی انجام می‌دهند و شگفتی می‌آفرینند اما امسال در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی نتوانستیم شرکت کنیم.

حسینی تأکید کرد: نمی‌خواهیم از خودمان سلب‌مسؤولیت کنیم در حد توان تلاش می‌کنیم و تا جایی که بتوانیم کار پیش می‌بریم اما با این سرعت تا رسیدن به اهدافی که تعیین کردیم راه درازی خواهیم داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان اظهار کرد: رفسنجان را به عنوان قطب گردشگری تعریف کردیم که همه سلیقه‌ها را در حوزه گردشگری می‌توانیم اقناع کنیم از اصیل‌ترین اسب‌ها تا جاذبه‌های طبیعی شهرستان را داریم که ظرفیت بالایی هستند.

وی در ادامه بیان کرد: دو موزه حق مسلم رفسنجان است موزه ملی پسته و موزه ملی مس که باید مجموعه مدیریت شهرستان پای کار بیایند و این اتفاق بیفتد.

حسینی ابراز داشت: همه خواسته‌های ما در راستای اعتلا و تحقق صنعت گردشگری است و امیدواریم بتوانیم به آن‌چه هدف‌مان است برسیم.

وی یادآور شد: در حوزه بازار بزرگ رفسنجان مدیریت شهری اخیرا توجه ویژه‌ای داشته و بازار یکی از جاذبه‌های قوی شهرستان خواهد شد.

جذابیت باغات پسته رفسنجان برای گردشگران چینی

حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حضور ۳۵ نفر از گردشگران چینی و شگفت‌زدگی آن‌ها از محصول پسته در باغات کشکوئیه یاد کرد و بیان داشت: امسال محصول پسته کاهش چشمگیری داشته اما با هماهنگی که انجام دادیم گردشگران چینی که در قالب سه تور مجزا به رفسنجان سفر کرده بودند از این باغات بازدید کردند.

وی متذکر شد: خانه حاج‌آقاعلی قاسم‌آباد، یخدان عباس‌آباد حاجی و زورخانه عباس‌آباد از دیگر اماکنی بودند که مورد بازدید این گردشگران قرار گرفتند و کارگاه‌های گوهرتراشی و قالی‌بافی هم توسط گردشگران چینی بازدید شد و جذابیت ویژه‌ای برای آن‌ها داشت.

انتهای پیام/بمی‌نژاد

برچسب ها:
رفسنجان موز ملی پسته موزه مس میراث
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :