رئیس علوم پزشکی رفسنجان:

کم تحرکی و تغذیه ناسالم کلید بیماری هاست

  • شناسه خبر: 43181
کم تحرکی و تغذیه ناسالم کلید بیماری هاست

رئیس دانشگاه عوم‌پزشکی رفسنجان گفت: کلید بیماری‌ها در تغذیه ناسالم و عدم تحرک به ویژه در کارمندان است که زندگی ماشینی داشته و تحرک کمی دارند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: کلید بیماری‌ها در تغذیه ناسالم و عدم تحرک به ویژه در کارمندان است که زندگی ماشینی داشته و تحرک کمی دارند.

به گزارش “روراستی” علی اسماعیلی‌ندیمی امروز در حاشیه پیاده‌روی کارکنان علوم‌پزشکی به مناسبت روز جهانی غذا اظهار داشت: امروزه کلیدی‌ترین نقش در حفظ سلامت آدم‌ها رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی است که فعالیت فیزیکی امکاناتش فراهم است و بهترین آن پیاده‌روی است.

وی بیان داشت: پیاده‌وی از ورزش‌های مفید برای سیستم قلبی عروقی است از سهم بیماری‌ها در مرگ و میر نزدیک به ۴۰ درصد مربوط به بیماری‌های قلبی، عروقی و مغزی است بعد سرطان‌ها و حوادث ترافیکی و در مرحله بعدی بیماری‌های مزمن ریوی و… است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان بیان داشت: از سال ۵۷ تا سال ۹۷ موفق شدیم به مدت ۴۰ سال نزدیک به ۲۰ سال طول عمر جامعه ایرانی را افزایش دهیم و امروز میانگین طول عمر جامعه ایرانی به ۷۵ سال رسیده است.

وی ادامه داد: کلید بیماری‌ها در تغذیه ناسالم و عدم تحرک به ویژه در کارمندان است که زندگی ماشینی داشته و تحرک کمی دارند، دو عامل مهم خطرساز بیماری‌های قلبی عروقی که دیابت و پرفشاری خون ارتباط مستقیم با فعالیت فیزیکی آدم‌ها دارد.

اسماعیلی‌ندیمی با اشاره به این موضوع مهم که راهی وجود ندارد جز تحرک که چربی‌ها را از بین ببریم و معجون‌ها و… که از آن تبلیغ می‌شود جنبه علمی ندارد، اضافه کرد: اگرچه یک افزایشی در کمیت زندگی داشتیم اما کیفیت زندگی خوب نیست، ۲۵ درصد از جامعه ایرانی بالای ۳۵ سال دیابت دارند و جمعیت زیادی چاق هستند.

وی تصریح کرد: کیفیت زندگی در اختیار خود ماست که چگونه آن را افزایش دهیم تنوع غذا برای استفاده آدم‌هاست اما باید به اندازه مناسب استفاده کنیم یک آدم دیابتی هم باید به اندازه کافی استفاده کند توصیه‌های پزشکی نباید زندگی آدم‌ها را دچار مختل کند بلکه مجموعه‌ای از کارهایی که به زندگی سالم منجر می‌شود می‌تواند در کنترل بیماری‌ها مؤثر باشد.

ندیمی اظهار کرد: خانواده‌ها مراقب رژیم غذایی و ورزش فرزندان خود باشند و در کنار اقدامات و کارهایی که در مجموعه بهداشت و درمان انجام می‌شود انتقال اطلاعات صحیح به جامعه امر مهمی است که باید نسبت به آن اهتمام بورزیم.

وی در ادامه بیان کرد: یک خطر در جامعه ایرانی این است که به حرف‌هایی گوش می‌دهیم چون درک صحیح از بیماری که وجود دارد، نداریم بلکه اگر عوامل خطر کنترل شوند می‌توان جلوی بیماری‌ها راگرفت.

اسماعیلی‌ندیمی ابراز داشت: اصول زندگی سالم بر مبنای اصلاح الگوی مصرف و رژیم غذایی صحیح و فعالیت فیزیکی است بقیه مسائل در کنار آن دومینویی است که پرفشاری، دیابت و… را کنترل می‌کند.

وی با اشاره به سرطان‌ها افزود: بسیاری از سرطان‌ها با رژیم غذایی صحیح قابل کنترل است اخیرا بر اساس تحقیقات علمی ثابت شده فعالیت فیزیکی منظم از آلزامیر یا زوال عقل جلوگیری می‌کند و آن را به تأخیر می‌اندازد با افزایش سن شیوع زوال عقلی افزایش پیدا می‌کند زمانی که تحرک حتی مطالعه باشد تأثیر خوبی در تعویق زوال عقل دارد.

وی در ادامه به حوادث ترافیکی اشاره کرد که در مرحله بعدی عوامل مرگ و میر هستد و گفت: عواملی سبب می‌شود در یک حادثه حدود ۲۰ نفر را از دست می‌دهیم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: طب سنتی ایرانی اصول دارد هرکس دوره یک تا دو روزه دیده به مردم دارو می‌دهد و مردم هم دنبال آن می‌روند اما در علم چنین چیزی مقدور نیست و هیچ کدام از آن مبنای علمی و اسلامی ندارد.

برچسب ها:
بیماری تغذیه رفسنجان رفسنجان،روراستی،چاقی،بیماری ناسالم
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :