مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان عنوان کرد:

۳۵ هکتار سطح زیر کشت زعفران در رفسنجان/افزایش ۱۰ برابری سطح زیر کشت

  • شناسه خبر: 43818
۳۵ هکتار سطح زیر کشت زعفران در رفسنجان/افزایش ۱۰ برابری سطح زیر کشت

با وجود کم‌آبی، رفتن به سمت کشت‌های جایگزین از جمله زعفران توانسته رونق خوبی به اقتصاد مناطق شهرستان رفسنجان بدهد.

با وجود کم‌آبی، رفتن به سمت کشت‌های جایگزین از جمله زعفران توانسته رونق خوبی به اقتصاد مناطق شهرستان رفسنجان بدهد.

به گزارش “روراستی” روزگاری نام زعفران را که می‌شنیدیم فقط استان خراسان و به ویژه شهر مشهد در اذهان ما جلوه می‌کرد چون یکی از سوغات این منطقه بود و اما کمتر کسی فکر می‌کرد یک روز رفسنجان هم محل کشت زعفران آن هم با کیفیت و مرغوبیت همان زعفران‌هایی که در استان خراسان کشت می‌شود، باشد.

رضایی مدیر جهاد کشاورزی برای بازدید از مزرعه زعفران محمدی به روستای خنامان رفت و از روند برداشت این طلای سرخ ارزشمند جویا شد.

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در حاشیه بازدید از مزرعه زعفران محمدی اظهار داشت: در راستای افزایش سطح زیر کشت محصولات جایگزین و کم‌آب کشت زعفران در رفسنجان توسعه خوبی داشته است.

وی بیان داشت: در دو سال گذشته سطح زیر کشت زعفران از ۱۰ هکتار به ۳۵ هکتار رسیده و نزدیک به ۲۰ درصد سطح زیرکشت از سال قبل  بیشتر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان عنوان کرد: زعفران ۴ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در هکتار سالانه به آب نیاز دارد و به ازای هر  متر مکعب ۳ دلار ارزآوری دارد همچنین اشتغالزایی خوبی دارد به طوری که به ازای هر هکتار ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر کارگر برای برداشت گل استفاده می‌شود.

رضایی متذکر شد: این ظرفیت وجود دارد که سطح زیر کشت زعفران را حداقل ۱۰ برابر در شهرستان توسعه دهیم.

تمام اهالی روستا به کشت زعفران مشغول شدند

حسین محمدی کشاورز زعفران‌کار روستای خنامان هم  با معرفی اجمالی روستای خنامان اظهار کرد: این روستا در فاصله ۴۵ کیلومتری رفسنجان قرار گرفته و از سال ۹۱ اولین کشت زعفران در رفسنجان در خنامان در ۲ هکتار سطح زیرکشت انجام شد.

وی بیان کرد: در هر هکتار سالانه ۱۴ کیلوگرم زعفران درجه یک برداشت می‌کنیم  و کلیه اهالی روستا به کشت زعفران روی آوردند که از لحاظ اقتصادی برای اهالی روستا خیلی خوب بوده است.

محمدی با اشاره به اشتغالزایی که از زعفران‌کاری ایجاد می‌شود، عنوان کرد: در بازه زمانی ۲۰ روزه روزانه ۳۰ نفر به مدت یک ماه مشغول به کار می‌شوند.

وی با ابراز رضایتمندی از حمایت مسؤولان افزود: مسؤولان کوتاهی نکردند و همیشه در منطقه بازدید داشتند و حامی خوبی برای کشت زعفران و رونق گرفتن روستا بودند.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از نحوه سرمایه‌گذاری و میزان آن یاد کرد و توضیح داد: در هر هکتار حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه کردیم که در سال‌های آینده این هزینه را ۳ یا ۴ برابر با برداشت پیاز می‌توانیم جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا دو، سه سال آینده حدود ۵۰ تن پیاز زعفران می‌‌توانیم در شهرستان توزیع کنیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه آب کمی نیاز دارد هم از لحاظ اقتصادی هم اشتغالزایی راه خوبی است.

وی در پایان متذکر شد: طبق آزمایش کیفی که در قائنات روی زعفران ما انجام شد کیفیت محصول ما هم از لحاظ رنگ هم طعم زعفران خیلی بالا بوده و بازار فروش ما در سراسر استان است.

برچسب ها:
خنامان رفسنجان زعفران
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :