فرمانده سپاه قدس:

مسؤولان نظام نیازمند شناخت اندیشه‌های امام و رهبری هستند

  • شناسه خبر: 44057
مسؤولان نظام نیازمند شناخت اندیشه‌های امام و رهبری هستند

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: برای شناخت مسیر انقلاب نیازمند تبیین نقشه راه و شناخت اندیشه‌های امام و رهبری هستیم.

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: برای شناخت مسیر انقلاب نیازمند تبیین نقشه راه و شناخت اندیشه‌های امام و رهبری هستیم.

به گزارش “روراستی” سردار قاسم سلیمانی روز جهارشنبه در همایش ملی « نظام فکری آیت‌الله خامنه‌ای در گستره فرهنگ» در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: برگزاری این همایش بجا، مهم و ضروری برای جامعه امروز است و از برگزاری این همایش قدردانی می‌کنیم، حق هم است که دانشگاه تبیین کننده این افکار و نظریه‌های مهم و بلند باشد.

وی بیان کرد: اگر چه شاید این اقدام دیر انجام گرفت اما اکنون هم خوب و وقت ارزشمندی است که دانشگاه باهنر کرمان پیشگام این حرکت شده و توفیق مهمی برای استان کرمان و من به عنوان یک دانشجو است که افتخار حضور در کلاس‌هاس اساتید این دانشگاه را داشتم.

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: بحث نظریه‌ها و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب یک محدوده گسترده دارد اگرچه این همایش در محور فرهنگ و تربیت متمرکز شده اما هر موضوعی را که بخواهیم از نظریه‌ها و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری کنکاش کنیم کتاب قطوری خواهد شد.

سردار سلیمانی افزود: مقام معظم رهبری نظریه‌های متعددی در بخش‌ها و صنوف متعدد فرهنگی، اقتصادی اجتماعی، نظامی و امنیتی دارند و یکی از ویژگی‌های نظریه‌های رهبری این است انطباق استاد و شاگردی و نظریه‌های امام است، چون رهبری تربیت یافته ایشان هستند نظریاتشان هم بر نظریه‌های امام منطبق است.

وی ادامه داد: نظریات رهبری توحیدمحور است یعنی مبنا و سقف اساسی ایشان در نطریه‌ها توحید قرار دارد.

سردار سلیمانی با طرح این سؤال که چرا شناخت اندیشه‌های امام و رهبری برای جامعه ما به‌ویژه جامعه علمی ضرورت دارد؟ عنوان کرد: ما پیوسته در همه موضوعاتی که می‌خواهیم طراحی کنیم نیازمند منابع بالادستی هستیم.

وی اظهار کرد: منابع مادر ما قرآن و سنت است اما هر محققی نمی‌تواند از آنها برداشت صحیح را انجام دهد، بلکه یک متخصص لازم است لذا ما هم برای شناخت مسیر انقلاب خودمان و هم مسؤولان نظام برای تبیین نقشه راه نیازمند شناخت این عرصه‌ها و اندیشه‌ها هستند.

فرمانده نیروی قدس سپاه بیان کرد: لذا کار دانشگاه، یک کار تشریفاتی و خدمتی به رهبر نیست بلکه یک ضرورت برای خدمت به جامعه علمی و نسل امروز است، اگر این اندیشه‌ها به طور جدی تبیین نشده و مورد تحقیق و بررسی قرار نگیرد آن تهاجم فرهنگی که رهبری فرمودند، چه بر سر فرهنگ اسلامی می‌آورد و راه مقابله با این تهاجم تبیین دقیقه نظریه‌های مقام معظم رهبری است.

سردار سلیمانی گفت: در مورد نظریه‌های امام غفلت کردیم تنها بانی که به صورت جدی بر نظریه‌های امام تأکید می‌کند و تنها کسی که در هر سخن پند و موعظه و سیاست و سفارشی بر نظریه امام تأکید دارد مقام معظم رهبری هستند.

وی اضافه کرد: صحبت و بیانی را از رهبری پیدا نمی‌کنید که به سخنان امام استناد نداشته باشند اما در سطح دانشگاه و حوزه‌ها از نظریه‌های امام غفلت شده است.

سردار سلیمانی گفت: در نظریه امام و رهبری این دو رهبر والامقام و الهی، مدیریت و رهبری در هم تنیده هستند، ولایت برای مدیریت ایجاد شده است و ضرورت ولایت فقیه برای اعمال نظر ولایت در جامعه است و این دو مجموعه غیر تفکیک از هم هستند.

فرمانده نیروی قدس سپاه خاطرنشان کرد: درخواست دارم در این جلسات، دانشگاه را باز کنید و منحصر به تعدادی دانشجو و مقاله‌نوشته نباشد، اینکه تفکیک در نگاه‌های فرهنگی ایجاد کنیم حق به گوش نمی‌رسد همه دانشگاه و دانشجوها را با همه افکار در بحث بیاورید چون این بحث، منطق عظیمی دارد.

سردار سلیمانی افزود: در بحث معرفت دینی رهبری چند نکته مهم وجود دارد و ایشان بالاترین مانع و دشمن را در این موضوع خود معرفت می‌دانند و مهمترین عامل تهدیدکننده معرفت، معرفت کاذب و غلط است اگر معرفت به معنای حقیقی تبیین نشود اغفال عمومی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: از دیدگاه رهبری یکی از نشانه‌های معرفت غلط، همگرایی با مخالفان برای جلب رضایت آنهاست و همین جلب رضایت مخالفان باعث شد بسیاری از متفکران و روشن‌فکران از اسلام ناب دور شوند.

سردار سلیمانی عنوان کرد: غرب‌زدگی و جانب‌داری از یک فرهنگ مهم‌ترین مسئله آن تأثیر بر حقیقت معرفت دینی است و رهبری، عمل دینی بدون عمل را از آفت‌های معرفت دینی می‌دانند چون معرفت دینی مبنای آن عمل دینی است.

وی گفت: در آفت‌های معرفت دینی، تحجر است که خیلی امام با چوب بر سر آن زدند و در وصیت‌نامه خودشان مفصل به آن اشاره داشتند و در قشر متدین هم بیشتر ممکن است وجود داشته باشد تا قشر روشن‌فکر.

فرمانده نیروی قدس سپاه بیان داشت: رهبری می‌فرمایند: تحجر سبب فراموش کردن عقل و متوقف کردن فهم از دین می‌شود و مانعی برای تحقق اهداف اسلامی است که نتوانیم لوازم هر لحظه زندگی را بشناسیم و در وضعیت ایستا و بدون انعطاف پیش رویم.

سردار سلیمانی ادامه داد: یکی از تحجرات ما در دانشگاه، زمزمه‌های روشن‌فکری جدایی دین از سیاست است، زمانی وصیتنامه امام را جزو درس‌های داوطلبانه قرار داده بودند این اواخر هم لطف کردند دفاع مقدس را هم جزو درس‌های غیر ضروری اعلام کردند در حالی که در بحث نظریه‌های جامع‌شناسی، قوی‌ترین اساتید را قرار می‌دهیم اما وصیتنامه امام و وقتی به معارف دفاع مقدس می‌‌رسیم، دم دستی است.

وی التقاط و محدود کردن دین به امور شخصی از آفت‌های معرفت دینی دانست و گفت: معرفی اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی از ابتکارات امام در معرفت دینی بود و عناصر مهمی را در این زمینه بیان کردند.

سردار سلیمانی اظهار داشت: رهبری در تبیین اسلام ناب بر مبنای معرفت دینی عناصر مهمی را از جمله عقلانی بودن، علمی بودن، متکی به کتاب و سنت بودن مطرح می‌کنند.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب مشخصه اسلام آمریکایی را تحجر، التقاط تحریف، بدعت و خرافه‌گویی مطرح می‌کنند و معتقدند در حوزه اسلام ناب عناصر مهمی باید مورد تاکید باشند که جهاد و شهادت‌طلبی، معنویت، عقلانیت و عدالت‌‌خواهی از عناصر مهم هستند و دیدیم که در دوره‌های گذشته همین نکته‌ها کشور را بارور کرده و به عمق رسانده است.

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: از مشخصه‌های مهم اسلام ناب در نظریه رهبری ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی، دفاع از مظلومان، امیدبخشی، از بین بردن ترس و جهل از جامعه است.

سردار سلیمانی عنوان کرد: در این تبیین اصول و سیاست‌های کلان نظام، همه این عناصر در بند بند آن وجود دارد و مهم است که ما مدیران اعتقاد به اجرای آنها داشته باشیم.

وی گفت: رهبری، جامعه‌ای را مطلوب می‌دانند که هدف آن ملت زنده، بیدار، باهوش و عدالت‌خواه باشد.

سردار سلیمانی بیان کرد: در نظریه رهبر در اسلام ناب عزت، قدرت و ثروت را توأم با معنویت، درست می‌دانند، در آسیب‌شناسی جامعه‌ای که اسلام ناب بر آن حاکم است چند عنصر را مهم می‌دانند که شامل فعالیت‌های اجتماعی تحت حاکمیت فرهنگ طاغوت، خودفراموشی، دوری از انسانیت و فضیلت و طبقاتی شدن جامعه است.

وی به سفرهای استانی رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان هیچ استانی را کمتر از ۱۰ روز نرفتند و با تمام آحاد جامعه اعم از دانشجویان، جوانان، بانوان، خانواده شهدا، نخبگان، نظامی‌ها و همه صنوف مهم گفت‌وگو کردند.

سردار سلیمانی اظهار کرد: در مسئله معرفت دینی موضوع دیگری که رهبری تبیین کردند تربیت است که شامل تربیت‌پذیری انسان است که معتقدند تربیت‌پذیری در جوهره انسان وجود دارد و تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم می‌دانند و معتقدند در صورت فقدان این دو عنصر در انسان اگر علم حتی علم توحیدی باشد هیچ کمک بصیرتی به انسان نمی‌کند.

وی ادامه داد: سومین نکته در تربیت در نظریه رهبری، نیاز انسان به مربی است، مسئله اساسی و مهم و راهبردی که رهبری به آن اشاره دارند شناخت صحیح از اسلام را از اهداف تربیت می‌دانند و اخلاق را از نکات اساسی تربیت بیان می‌کنند.

سردار سلیمانی بیان کرد: سه رکن اساسی در تربیت، دانش و عمل، اخلاق است لذا رهبری درس خواندن را امری ضروری می‌دانند که باید از استاد به شاگرد منتقل شود اما کفایت آن را در اخلاق و تهذیب نفس می‌دانند.

وی گفت: فضیلت‌جویی و گرایش به ارزش‌ها و فضائل اخلاقی مانند صداقت، وفای به عهد نکات اساسی تربیت است و در امر تربیت کنترل از راه محبت حاصل می‌شود.

سردار سلیمانی با بیان اینکه رهبری خودسازی به معنای شناخت معارف و رسیدن به تقوا به معنای پیشگیری را از اهم مسائل مسائل تربیتی می‌دانند، بیان کرد: ایشان همچنین هشداردهی و غفلت‌زدایی را از وظایف اساتید و مربیان می‌دانند که در دانشگاه‌ها و مراکز پرورشی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تأکید رهبری در موعظه حسنه در امر تربیت گفت: رهبری می‌فرمایند: «اگر استاد و انسان مراقب کلام خود نباشد و موعظه حسنه را به کار نگیرد، نمی‌تواند منشأ تربیت صحیح شود».

برچسب ها:
اندیشه رفسنجان رهبری سردار سلیمانی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محمود

    درود بر سردار دلها حاج قاسم سلیمانی