با یک گروه خبری کشوری و محلی انجام شد

بازدید معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور از قرق منصورآباد رفسنجان+تصاویر

  • شناسه خبر: 44097
بازدید معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور از قرق منصورآباد رفسنجان+تصاویر

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور گفت: افزایش تعداد قرق‌های اختصاصی جزء برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور گفت: افزایش تعداد قرق‌های اختصاصی جزء برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست است.

به گزارش “روراستی” حمید ظهرآبی روز پنج شنبه طی بازدید از منطقه قرق منصورآباد رفسنجان اظهار داشت: یکی از مؤلفه‌های بسیار اساسی در مدیریت پایدار و حفاظت پایدار حیات‌وحش در دنیا موضوع مشارکت مردم در حفاظت و هم‌راستا کردن منافع جوامع بومی محلی با منافع حاصل از حفاظت از تنوع زیستی است.

وی بیان داشت: در کنواسیون تنوع زیستی روی موضوع حفاظت و بهره‌برداری پایدار و تأمین معیشت جوامع بومی محلی به عنوان مؤلفه‌های اثرگذار بحث شده و تعهداتی در این راستا انجام شده قرق‌های اختصاصی یکی از جنبه‌های مشارکت مردمی است و حفاظت‌گاه‌های مردمی فعالیت‌های خودجوشی دارند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور در توضیح قرق‌های اختصاصی به عده‌ای علاقمند به حیات‌وحش اشاره کرد که یک محدوده را تحت مدیریت و حفاظت قرار داده و به افزایش جمعیت حیات‌وحش کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: زمانی که جمعیت احیا شد و حیات‌وحش جمعیت خوبی پیدا کرد همکاری و نظارت محیط‌زیست با این گروه‌ها صورت گرفته و بخش کوچکی حدود چهار تا ۶ درصد از جمعیت را در ازای هزنیه‌هایی که انجام دادند مجاز به شکار خواهند بود.

ظهرآبی با اشاره به اینکه یکی از موفق‌ترین شیوه‌های حفاظت در سطح دنیا مشارکت بخش خصوصی و جوامع بومی محلی است، افزود: در منطقه منصورآباد حسن کار تعاونی‌بودن است افرادی که روزگاری شکارچیان غیرمجاز بودند در قالب یک مجموعه توانستند نزدیک به ۱۰ سال جمعیت حیات‌وحش را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند که این موضوع هم کمک به رونق اقتصاد جوامع دارد هم کسب و کارهایی حاشیه منطقه متکی بر بومگردی و طبیعت‌گردی و حیات‌وحش ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: قرق‌های اختصاصی علاوه بر نکات مثبتی که یاد شد در صرفه‌جویی سازمان هم اثر مثبت دارند و سیاست سازمان توسعه پایدار و جلب مشارکت مردم و هم راستا کردن تنوع زیستی با منافع جوامع بومی محلی است.

این مسؤول از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در راستای تقویت قرق‌های اختصاصی برای حفاظت از مسیرها و کریدرهای حیات‌وحش یاد کرد و گفت: برای تکمیل حلقه حفاظتی و ایجاد شبکه مناطق حفاظت‌شده قرق‌های اختصاصی را به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم.

ظهرآبی بیان کرد: تبدیل قرق‌بانان به ضابطان خاص دادگستری از برنامه‌های پیش روی ماست و افزایش تعداد قرق‌های اختصاصی جزء برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست است.

وی در پایان از تقویت تجهیزات و امکانات اداره محیط‌زیست رفسنجان خبر داد.

برچسب ها:
حیات وحش رفسنجان قرق منصورآباد
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :