معاون دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان کرد:

خطر ایدز برای تتو و خالکوبی با وسایل غیراستریل

  • شناسه خبر: 44110
خطر ایدز برای تتو و خالکوبی با وسایل غیراستریل

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با اشاره به موضوع تتوها و خالکوبی عنوان کرد: این موارد اگر به روش غیراستریل باشد می‌تواند موجب انتقال ویروس از فرد دارای اچ‌آی‌وی شود و همچنین در بحث حجامت هم اگر تیغ و وسیله حجامت مشترک باشد قابل انتقال خواهد بود.

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با اشاره به موضوع تتوها و خالکوبی عنوان کرد: این موارد اگر به روش غیراستریل باشد می‌تواند موجب انتقال ویروس از فرد دارای اچ‌آی‌وی شود و همچنین در بحث حجامت هم اگر تیغ و وسیله حجامت مشترک باشد قابل انتقال خواهد بود.

به گزارش “روراستی” احمد جمالی‌زاده روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ایدز با اشاره به اینکه اولین مورد اچ‌آی‌وی در کشورمان سال ۶۶ شناسایی شد و آن هم از طریق تزریق خون آلوده بود، اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر ۶۶ هزار نفر در ایران پیش‌بینی می‌شود که به این ویروس مبتلا هستند که ۴۰ هزار نفر شناسایی شده، تعدادی فوت شدند و تعدادی تحت درمان هستند.

وی بیان داشت: علی‌رغم اینکه ایدز یک بیماری عفونی است، یک بیماری رفتاری به شمار می‌رود که اگر کسی که در معرض خطر است رفتار خود را کنترل کند، می‌تواند پیشگیری کند و نگرانی نداشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان استفاده از تیغ مشترک، انتقال از مادر به جنین و از طریق جنسی را از جمله راه‌های انتقال ویروس اچ‌آی‌وی برشمرد و افزود: از چند سال گذشته هیچ انتقالی از طریق خون آلوده در جمهوری اسلامی ایران نداشتیم و تا چند سال گذشته بیشترین موارد آلودگی از طریق سرنگ مشترک معتادان تزریقی بوده است.

وی با بیان اینکه انتقال از طریقی جنسی رو به افزایش است و در دو، سه سال اخیر مبتلایان خانم رو به افزایش بوده است، خاطرنشان کرد: جامعه درگیر ویروس اچ‌آی‌وی عمده جوانان بین ۲۰ تا ۴۵ سال هستند که جای نگرانی و تأمل است.

جمالی‌زاده با اشاره به این مطلب که قبلا می‌گفتیم ایدز واکسن ندارد و درمان هم ندارد، اضافه کرد: اما الان می‌گوییم واکسن ندارد اما درمان دارد اگر فرد به موقع شناسایی شود و درمان را شروع کند حداقل می‌تواند کنترل کند و انتقال آن تقریبا به صفر برسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان تأکید کرد: همه افراد به ویژه کسانی که رفتارهای پرخطر دارند بهتر است که آزمایش اچ‌آی‌وی بدهند تا جامعه از این ویروس مصون بماند گاهی انتقال از طریق دستگاه‌های مطب‌های دندانپزشکی هم می‌تواند صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انگ‌هایی که گاهی جامعه به افراد مبتلا به ایدز می‌زنند که سبب طرد خانواده‌ها و مشکلات روحی و روانی برای متبلایان می‌‌شود اشاره کرد و گفت: گاهی ممکن است افراد از تحصیل دور شوند و سرخورده باشند.

جمالی‌زاده ابراز داشت: دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان هر ساله موارد جدید ابتلا به ایدز را شناسایی می‌کند که از سنین زیر پنج سال تا بالاتر هستند و عمده جوان هستند که تعدادی تحت درمان بوده و تعدادی فوت شده‌اند.

وی اظهار کرد: اگر فردی رفتار پرخطر داشت و در ۷۲ ساعت اول به مراکز مشاوره‌ای مراجعه کرد و درمان را آغاز کرد بیش از ۹۰ درصد می‌تواند از ابتلای بعدی به این بیماری جلوگیری کند.

جمالی زاده با اشاره به موضوع تتوها و خالکوبی عنوان کرد: این موارد اگر به روش غیراستریل باشد می‌تواند موجب انتقال ویروس از فرد دارای اچ‌آی‌وی شود و همچنین در بحث حجامت‌ها هم اگر تیغ و وسیله حجامت مشترک باشد قابل انتقال خواهد بود.

وی پاینبدی به اصول اخلاقی را متذکر شد که در پیشگیری از ایدز خیلی مرثر است و افزود: در روابط جنسی مشکوک باد از وسایل حفاظتی استفاده شود.

معاون بهداشتی  دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان دست دادن و زندگی در یک مکان را غیر قابل انتقال ویروس عنوان کرد و بیان داشت: از سال گذشته زنان باردار هم از نظر آلودگی اچ‌آی‌وی مورد آزمایش قرار می‌گیرند و این مهم در مراکز بهداشتی انجام می‌شود.

وی در ادامه از فعالیت مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مرکز بهداشت رفسنجان در خیابان امام(ره) خبر داد و افزود: پزشک و مشاوره در ساعات اداری حضور دارند و تلفن ۳۴۲۸۵۱۵۲ را برای پاسخگویی یادآور شد.

۶۰ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان پرونده دارند

جمالی‌زاده از شناسایی ۱۳۴ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان یاد کرد که حدود ۶۰ نفر در دانشگاه پرونده دارند و مابقی یک تعداد فوت کردند و تعدادی نامشخص هستند.

وی به برخی علائم ایدز اشاره کرد و بیان کرد: اچ‌آی‌وی یک سندروم است و علایم مشخص ندارد ویروس موجب نقص ایمنی بدن می‌شود و در مقابل میکروب‌ها و قارچ‌ها بدن غیرمقاوم می‌شود.

جمالی‌زاده خاطرنشان کرد: اچ‌آی‌وی می‌تواند عفونت‌های مختلف اعم از گوارشی، تنفسی، پوستی و قارچی و حتی بعضی سرطان‌ها را به وجود آورد.

برچسب ها:
ایدز تتو رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :