مدیرکل منابع طبیعی کرمان:

باید روند تخریب طبیعت در کرمان را متوقف کنیم

  • شناسه خبر: 44236
باید روند تخریب طبیعت در کرمان را متوقف کنیم

مدیرکل منابع‌ طبیعی استان کرمان گفت: متأسفانه خسارت بحران‌ها را دیر متوجه شده و اثرات تخریب طبیعت را پس از یک دوره طولانی می‌بینیم و باید با هم‌افزایی روند این تخریب را در استان متوقف کنیم.

مدیرکل منابع‌ طبیعی استان کرمان گفت: متأسفانه خسارت بحران‌ها را دیر متوجه شده و اثرات تخریب طبیعت را پس از یک دوره طولانی می‌بینیم و باید با هم‌افزایی روند این تخریب را در استان متوقف کنیم.

به گزارش “روراستی” مهدی رجبی امروز در حاشیه اولین آیین بزرگداشت روز جهانی خاک در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان اظهار داشت: با توجه به بحران‌های بزرگ منابع ‌طبیعی و محیط‌‌زیست در دنیا در کشورمان و همچنین در استان که تأثیرات منفی از این بحران‌ها دارد باید کاری کنیم که منابع‌طبیعی در حداقل زمان ممکن به ثبات نسبی برسد.

وی بیان داشت: برای این کار باید فعالیت خیلی بزرگی در عرصه‌های منابع‌طبیعی، مرتعی، جنگل و حوزه آبخیزداری انجام دهیم که انجام این همه کار در یک مدت معقول از عهده دولت به تنهایی برنمی‌آید و عوامل تخریب به سرعت کارشان را انجام می‌دهند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ادامه داد: بر همین مبنا از دو سال گذشته تصمیم گرفتیم با صاحبان صنایع و معادن بزرگ مذاکره کنیم و کارهای مختلفی که با حفظ منابع ‌طبیعی مرتبط می‌شوند انجام دهیم نتیجه این شد که تفاهم‌نامه‌هایی امضا و سطوح کار نسبتا بزرگی تعریف کنیم تا در یک دوره پنج تا هفت ساله با کمک مالی خود صنایع و نظارت ما پروژه‌ها اجرا شود.

وی عنوان کرد: در استان کرمان تا امروز حدود ۱۲ تفاهم‌نامه در شهرستان‌های رفسنجان، سیرجان، شهربابک، بردسیر، زرند و کرمان امضا کردیم ضمن اینکه سال گذشته ۲ هزار هکتار عملیات مستقیم روی زمین از جمله نهال‌کای و بذرکاری انجام دادیم و امسال ۳ هزار هکتار باید توسط شرکت‌ها به عنوان تعهد اجتماعی انجام شود.

رجبی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌های که با شرکت مس سرچشمه امضا کردیم و امروز گام اول آن اجرایی شده، مقرر است در یک دوره هفت ساله ۲۰ هزار هکتار عملیات‌های مختلف با هزینه شرکت در عرصه‌های منابع‌طبیعی انجام شود و امروز شروع کار با یک‌هزار و ۴۰۰ هکتار عملیات مبارزه با گیاه نیمه‌انگلی لورانتوس که درختان جنگلی ارژن را نابود می‌سازد اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: ۵۰۰ هکتار عملیات بذرکاری پیرامون مجتمع مس سرچشمه هم از امروز آغاز شده است و اگر قرار بود این عملیات با هزینه دولت انجام شود حدود یک میلیارد تومان هزینه داشت که مس این هزینه را پرداخت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ورود سازمان‌های مردم‌نهاد برای حفظ و احیای منابع ‌طبیعی یادآور شد: در منطقه پاریز یک ان‌جی‌او با نیروهای خودش حمایت مالی مس در این راستا گام برداشته و در رفسنجان هم دو سال پیش خیریه حفاظت از منابع ‌طبیعی تشکیل شده که خیران با کمک‌های خود به حفظ منابع‌طبیعی می‌پردازند.

رجبی خیریه رفسنجان را اولین در استان دانست و گفت: در کشور خیریه‌ای به این شکل سراغ ندارم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به این مشکلات زیست‌محیطی و منابع ‌طبیعی زودتر اقدام نکردید، توضیح داد: متأسفانه خسارت بحران‌ها را دیر متوجه می‌شویم و اثرات تخریب طبیعت را پس از یک دوره طولانی می‌بینیم با توجه به اینکه زمان زیادی از دست دادیم باید جبران و با هم‌افزایی روند این تخریب را متوقف کنیم.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در پایان متذکر شد: زمان اجرای مبارزه با آفت لورانتوس در این پروژه حدود دو ماه طول می‌کشد و حداقل یک ماه بذرکاری بادام کوهی در این منطقه ادامه خواهد داشت و تا اواسط بهمن‌ ماه پروژه به اتمام می‌رسد واز بارش‌هایی که در پیش است می‌توانیم برای بذر بادام کوهی بهره‌ ببریم.

برچسب ها:
تخریب رفسنجان سرچشمه منابع طبیعی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :