مدیر پروژه تولید فرش عتبات استان کرمان:

۹۰ بافنده در رفسنجان برای صحن حضرت زهرا قالی می‌بافند/تصاویر

  • شناسه خبر: 44801
۹۰ بافنده در رفسنجان برای صحن حضرت زهرا قالی می‌بافند/تصاویر

مدیر پروژه تولید فرش ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان کرمان گفت: در رفسنجان ۹۰ بافنده در تولید فرش های صحن حضرت(س) نقش آفرینی می کنند.

مدیر پروژه تولید فرش ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان کرمان گفت: در رفسنجان ۹۰ بافنده در تولید فرش های صحن حضرت(س) نقش آفرینی می کنند.

به گزارش “روراستی” همت‌آباد آگاه از روستاهای تابعه بخش مرکزی شهرستان رفسنجان است که مردمانی سخت‌کوش و هنرمند دارد، زنان روستا از کودکی پای دارهای قالی در کنار بزرگترها نشستند و هنر قالی‌بافی در این منطقه نسل‌ به نسل چرخیده و در خون مردمان روستاست، هنری که این روزها بیشتر خودش را نمایان کرده چراکه قرار است در صحن حضرت زهرا(س) خودنمایی کند و قدوم زائران را در نجف‌اشرف پذیرا باشد.

امروز تعدادی از خبرنگاران برای بازدید از کارگاه قالی‌بافی عتبات به این روستا سفر کردند و از نزدیک هنر دستان چیره زنان این روستا را به تماشا نشستند، در این کارگاه که پنج دار قالی وجود داشت از بانوی ۳۳ تا ۶۰ ساله قالی می‌بافتند و نقش می‌خواندند.

روشنی بانویی بود که از بچگی قالی‌بافی را در کنار خواهر بزرگترش یاد گرفته بود و با خواهرش پای یکی از دارها نشسته بود، او از احساس خوبش برای بافتن قالی برای صحن حضرت زهرا(س) گفت، او از هفت سالگی قالی‌بافی کرده و اکنون ۴۰ سال سابقه این هنر را در دستان خود دارد.

مریم فتاحی جوان‌ترین بانوی این کارگاه بود که او هم در مورد احساسش برای بافتن قالی‌های صحن حضرت زهرا(س) می‌گوید: احساسم قابل بیان نیست، این کار لیاقت می‌خواست و خدا را شکر می‌کنم که چنین لیاقتی پیدا کردم.

این بانوی جوان قالی‌بافی را در کنار مادرش آموخته بود و از دو سال پیش این هنر را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کند و دومین قالی است که در بافت آن برای صحن حضرت زهرا(س) نقش‌آفرینی می‌کند.

۲۹ کارگاه تولید فرش ویژه صحن حضرت زهرا(س)در رفسنجان

تویسرکانی مدیر پروژه تولید فرش ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان کرمان در این زمینه اظهار داشت: این کارگاه توانسته موجب رونق این روستا شود و علاوه بر آن برپایی چنین کارگاه‌های از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

وی بیان داشت: در استان کرمان برای صحن حضرت زهرا(س) ۷۵ دار قالی برپا شده که ۲۹ دار در هفت کارگاه در شهرستان رفسنجان دایر شده و ۹۰ بافنده در این کارگاه‌ها کار می‌کنند.

مدیر پروژه تولید فرش صحن حضرت زهرا(س) عنوان کرد: تاکنون ۹۰ تخته فرش در سه سال اخیر در رفسنجان تولید و به نجف اشرف فرستاده شده است.

وی ادامه داد: از جمله مناطقی که در شهرستان رفسنجان کارگاه تولید فرش در این زمینه در آن جا دایر است روستاهای همت‌آباد آگاه، هرمزآباد، بهجت‌آباد، رکن‌آباد، روامهران، شمس‌آباد و صفایئه را نام برد.

تویسرکانی تصریح کرد: از مهرماه ۹۴ تا امروز بالغ بر یک میلیارد تومان از محل بافت این تعداد قالی برای بافنده‌ها درآمد کسب شده است.

ابراهیم رضایی دهیار جوان این روستا هم که در محل حضور داشت، گفت: مکانی که این کارگاه قالی‌بافی در آن راه‌اندازی شده توسط خیر نیکوکار اهدا شده است.

اما آنچه در این بازدید مهمتر از همه مطالب مطرح شد آرزوی بانوانی بود که در بافت فرش‌های صحن حضرت فاطمه‌زهرا(س) نقش داشتند و آن هم زیارت عتبات عالیات بود که امیدواریم در این زمینه هم قدم‌های خیری برای این بانوان هنرمند برداشته شود.

برچسب ها:
رفسنجان صحن حضرت زهرا فرش همت آبادآگاه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :