معاون بهزیستی کرمان:

نرخ رشد جمعیت سالمندی در رفسنجان ۸٫۸ درصد است

  • شناسه خبر: 44819
نرخ رشد جمعیت سالمندی در رفسنجان ۸٫۸ درصد است

معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمان گفت: نرخ رشد جمعیت سالمندی در رفسنجان ۸٫۸ درصد است که نسبت به کشور پایین تر و از نرم استان بیشتر است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمان گفت: نرخ رشد جمعیت سالمندی در رفسنجان ۸٫۸ درصد است که نسبت به کشور پایین تر و از نرم استان بیشتر است.

به گزارش “روراستی” علیرضا اسدی امروز در جمع سالمندان رفسنجان با بیان اینکه شهرستان رفسنجان با جمعیت بالغ بر ۲۸۰ هزار نفری، ۲۵ هزار نفر سالمند دارد، اظهار داشت: نرخ رشد جمعیت سالمندی در رفسنجان ۸٫۸ درصد است که نسبت به کشور پایین تر و از نرم استان بیشتر است.

وی بیان داشت:  اگر اقدامات خاصی در رابطه با جلوگیری از افزایش نرخ جمعیت سالمندی نداشته باشیم تهدیدات امنیتی، اجتماعی و خدماتی ایجاد می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمان ادامه داد:  در برنامه ششم توسعه ۴۰ قانون برای سالمندان داریم که یکی از این بندها دولت باید به ۷۵ درصد و ۲۵ درصد سالمندان نیازمند خدمات دهد.

وی افزود: برای مباحث سلامتی سالمندان که پوکی استخوان یکی از معضلات سالمندان است، بایستی برای استحکام و توانمندی سالمندان تلاش کنیم. پوکی استخوان قاتل خاموش نام دارد به دلیل تغییرات فیزیولوژی بافت استخوان تراکمش کم می شود. باورهایی در بین ما وجود دارد و فکر می کنیم آقایان به این بیماری مبتلا نمی شوند و تا قبل از بروز شکستگی تشخیص داده نمی شود و این از باورهای غلط است.

اسدی خاطرنشان کرد: پوکی استخوان قابل درمان و هم قابل پیشگیری است برای پیشگیری ورزش مهم است و افراد دارای سنگ کلیه هم فکر نکنند که باعث افزایش سنگ ها در کلیه می شود.

وی در توضیح بیماری پوکی استخوان افزود: پوکی استخوان مواد آلی (پروتوئین) و معدنی (کلسیم) اگر اختلاط بین این دو ایجاد شود استحکام بین استخوان به هم می خورد و مختل می شود بعد از سکته قلبی، تصادفات و سکته مغزی شیوع و علت مرگش بیشتر است.

اسدی اظهار کرد: امید زندگی ۷۸ سال است ولی از پس از ۶۴ سالگی عده زیادی دچار یک بیماری می شوند دانشگاهها و بهزیستی ها . پیشرفت این بیماری هم بدون علامت است و هزینه های سنگینی از قبیل درمان و نگهداری متحمل می شویم. در کشورهای اروپایی هر ۳۰ ثانیه افراد بالای ۶۵ سال یک نفر دچار شکستگی می شود و کیفیت زندگی سالمند را مختل می سازد.

وی ابراز داشت: میزان شیوع و ایجاد مشکلات پوکی استخوان در خانمها برابری می کند با شیوع سرطان سینه در خانمها و در آقایان با سرطان پروستات برابری می کند.

این مسؤول در ادامه گفت: مرگ و میر سالیانه بالاتر از سرطانها ست از هر ۵ نفر مبتلا به شکستگی لگن متاسفانه یک نفر فوت می کند در سالمندان. شکستگی در خانمها بیشتر از آقایان است یکی از ۴ دشمن اصلی بشر است. جنس استخوان، نژاد موجب پوکی استخوان است.

وی عنوان کرد: ۹۵ درصد کلسیم بدنمان در استخوان است کار ذخیره سازی کلسیم را دارد. با ذخیره سازی ها تا ۳۵ و ۴۰ سالگی بهتر است این ذخایر را قبل از ۳۵ سالگی پر کنید و تغذیه خوب و ورزش موجب ذخیره است.

اسدی تصریح کرد:  روزانه یک گرم کلسیم نیاز است. یک لیوان ۲۵۰ سی سی شیر، ۲۵۰ میلی گرم کلسیم است و یک پیاله ماست هم ۴۰۰ میلی گرم کلسیم دارد و بقیه میزان کلسیم مورد نیاز از حبوبات و نان و …تأمین می شود.

وی تأکید کرد: ویتامین دی را هم از یاد نبرید و فعالیت بدنی برای همه افراد با هر بیماری واجب است.

برچسب ها:
رفسنجان سالمندان کرمان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :