رئیس علوم پزشکی رفسنجان:

دو سوم جمعیت رفسنجان چاقی یا اضافه وزن دارند

  • شناسه خبر: 44905
دو سوم جمعیت رفسنجان چاقی یا اضافه وزن دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان چاقی و اضافه وزن را کلید همه بیماری های قلبی و عروقی دانست و گفت: دو سوم جمعیت شهری ما چاق هستند یا افزایش وزن دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان چاقی و اضافه وزن را کلید همه بیماری های قلبی و عروقی دانست و گفت: دو سوم جمعیت شهری ما چاق هستند یا افزایش وزن دارند.
به گزرش “روراستی” علی اسماعیلی ندیمی در آیین تجلیل از داوطلبین سلامت در سالن آمفی تئاتر دانشکده پرستاری رفسنجان اظهار داشت: در امور مختلف از جمله بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و … داوطلبین هایی جهت اثر بخشی و ارتقاء سطح کیفیت در ان مجموعه وجود دارند.

وی بیان کرد: در کارهای تحقیقاتی و آموزشی داوطلبین نقش پیگیری برای اثر بخشی دارند؛ لذا در آمریکا برای کاهش بیماریهای قلبی و عروقی تحقیق بر روی داوطلبین صورت می گیرد که این داوطلبین بخشی از زندگی خود را صرف حوزه ارتقاء بهداشت جامعه می کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امروزه چهره بیماریها نسبت به سه دهه قبل از بیماریهای واگیر به غیر واگیر مانند فشارخون، دیابت، سرطانها، حوادث ترافیکی تغییر پیدا کرده است لذا برای شناسایی عوامل این بیماری ها در رفسنجان مرکزی به نام کوهورت از سه سال گذشته راه اندازی شده است.

اسماعیلی ندیمی ادامه داد: در این مرکز ده هزار نفر سنین بالای ۳۰ سال در پروسه قرار دارند که ۳ هزار نفر از آنها جوانان و مادران باردار هستند.

وی تصریح کرد: دغدغه ما در سه ده پیش درمان بیماری های عفونی و واگیر مانند سل، اسهال، طاعون، وبا و … بود و امروز سکته های مغزی، بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان و حوادث ترافیکی در حال شیوع است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از سرطانها قابل پیشگیری است و بسیاری از بیماری ها با پیشگیری قابل درمان است افزود: جامعه ما از چاقی، پرفشاری خون و دیابت رنج می برند که با یک برنامه ریزی ساده اعم از تغذیه سالم، پرهیز از غذاهای فست فودی و آماده، مصرف سبزیجات و لبنیات، انجام فعالیت های ورزشی به ویژه پیاده روی می توانند به سلامت زندگی شادابی را در طولانی مدت بگذرانند.

اسماعیلی ندیمی خاطرنشان کرد: شیوع بیماری های غیرواگیر رو به افزایش است و به سمت عواملی است که کنترل آنها به دست خانواده هاست.

وی با بیان اینکه درمان امری پر هزینه است و پیشگیری بهتر از درمان است گفت: اجتماعی شدن مسئله سلامت امری مهم در توسعه سلامت و کاهش بیماری ها است.

اسماعیلی ندیمی با اشاره به اینکه اکثر جوانان و افردا بیشتر وقت خود را با موبایل می گذرانند و کمتر با دیگران صحبت می کنند افزود: داوطلبین سلامت مسایل بهداشتی ساده را به مردم منتقل کنند و از بار افسردگی در جامعه بکاهند.

برچسب ها:
چاقی رفسنجان مردم
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :