رئیس سازمان غذا و دارو گفت: علی‌رغم تحریم‌ها از حدود ۱۰ هزار قلم دارو که در کشور موجود است، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ قلم در داخل کشور تولید می‌شود و اقلام خارجی دارو حدود سه درصد بازار ایران را تشکیل می‌دهد.

به گزارش “روراستی” مهدی پیرصالحی بعد از ظهر امروز در آیین افتتاحیه کارخانه رفسنجان دارو  اظهار داشت: طی چهل سال گذشته و با مخالفت دشمنان، تحریم‌ها و گرفتاری‌های مختلف که برای کشورمان ایجاد کردند تا ایران نتواند به اهداف خودش برسد، انقلاب‌مان را نگه داشتیم.

معاون وزیر بهداشت بیان داشت: ملت بزرگ ایران نشان داد که همیشه با همه گرفتاری‌ها می‌تواند خودش را از این گرداب‌ها نجات دهد، سخت‌ترین شرایط را در جنگ پشت سر گذاشتیم و در آن زمان بود که داروسازان و پزشکان ما نشان دادند که می‌توانند مسائل پزشکی و دارویی را اداره کنند.

وی ادامه داد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲ هزار و ۱۰۰ قلم دارو داشتیم که بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ قلم داروهای وارداتی، حدود ۴۰۰ قلم تحت لیسانس کشورهای اروپایی در کشور و حدود ۵۵۰ قلم دارو توسط شرکت‌های داروسازی در کشور تولید می‌شد.

پیرصالحی تصریح کرد: اکنون علی‌رغم تحریم‌ها از حدود ۱۰ هزار قلم دارو که در کشور موجود است، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ قلم در داخل کشور تولید می‌شود و ۲ هزار و ۵۰۰ قلم که از اقلام خارجی است حدود سه درصد بازار ایران را تشکیل می‌دهد و عمده تأمین داروی کشور توسط کارخانجات داخلی انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: بیش از ۱۱۰ کارخانه داروسازی داریم که تولیدات خود را به بازار کشور عرضه می‌کنند، حدود ۳۰ شرکت داروسازی داروهای خود را تولید می‌کنند که همه اقلام دارویی کشور را می‌توانند تأمین کنند و در هر شرایطی که باشد این کارخانه‌ها این اطمینان را می‌دهند که داروهای اساسی کشور را تأمین کنند.

وی با اشاره به اینکه تحریم می‌تواند اذیت کند و بعضی کمبودهای دارویی را ایجاد کند، اظهار کرد: اینگونه نیست که دشمن بتواند دست ما را به طور کامل ببندد، شرکت‌های داروسازی تمهیدات لازم را اندیشیدند و برای تأمین ماده اولیه‌های خود اقدام کردند و در همین شرایط سخت شاهد افتتاح کارخانه‌های دارویی جدید هستیم.

پیرصالحی ابراز داشت: در دهه‌ فجر کارخانه‌های داروسازی دیگری در کشور از جمله مشهد و همدان افتتاح شده و این نشان می‌دهد که تحریم‌ها نمی‌تواند مانع پیشرفت ما شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه دارو و تجهیزات در کشور راه‌اندازی شده عمده داروهای هایتک کشور را توانستند تأمین کنند، تأکید کرد: باید به سمت تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان برویم و شرکت‌های هایتک را تقویت کنیم.

این مسؤول با بیان اینکه در زمینه تأمین داروهای بایوتکنولوژی جزء کشورهای برتر منطقه هستیم و امیدواریم این شرکت که در رفسنجان افتتاح شده در همین‌جا متوقف نشود، تصریح کرد: ما به عنوان غذا و دارو کمک می‌کنیم تا شرکت‌ها با سرعت بیشتری پروانه دارویی خود را اخذ کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم در استان کرمان افتتاح کارخانه داروسازی در رفسنجان اولین نباشد و شاهد افتتاح کارخانجات دیگری در این استان که از استان‌های بزرگ کشور است، باشیم چون یکی از خلأهای ما در کرمان و خیلی از استان‌های دیگر نبود شرکت داروسازی بوده و امیدواریم کرمان به جرگه مناطق داروسازی کشور بپیوند و در توسعه این علم با توجه به اینکه دانشکده داروسازی در این استان مستقر است قطب داروسازی کشور شود.