دومین گردهمایی سالانه کارآفرینان رفسنجان/شرح و تصاویر

  • شناسه خبر: 45675
دومین گردهمایی سالانه کارآفرینان رفسنجان/شرح و تصاویر

دومین گردهمایی سالانه کارآفرینان رفسنجان برگزار شد.

دومین گردهمایی سالانه کارآفرینان رفسنجان برگزار شد.

به گزارش “روراستی” دومین گردهمایی سالانه کارآفرینان رفسنجان به همت انجمن توسعه فرهنگ کارآفرینی با حضور جمعی از کارآفرینان رفسنجان، کارآفرینان موفقی از کشور و مسؤولان استانی و شهرستان برگزار شد.

علی‌پور رئیس هیأت‌مدیره انجمن توسعه فرهنگ کارآفرینی رفسنجان با اشاره فعالیت پنج ساله انجمن و شروع آن با پنج عضو اظهار داشت: فعالیت انجمن در راستای ایجاد و انگیزه و فعالیت‌ها در حوزه کارآفرینی بوده و ایجاد بستر برای رشد کارآفرینان جزء اولویت‌های ماست.

وی بیان داشت: با این چشم‌انداز که فضا برای توسعه کارآفرینی باز شود حرکت می‌کنیم و تغییر نگرش از پسته به سمت صنعت با آموزش، ترویج و حمایت از صنعت با تسهیل‌گری در این رابطه از دیگر اهداف انجمن است.

بابک فارسی مدیرعامل این انجمن هم با ابراز خرسندی از اینکه به نقطه مطلوبی در مسیر اهداف خود با ۱۰۳ مجموعه کارآفرینی رسیده‌ایم، ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی نتیجه‌اش در درازمدت پدیدار می‌شود و باید صبر داشت.

وی از آموزش کارآفرینان بالغ بر ۱۴ هزار نفر ساعت یاد کرد که در پنج ماه اخیر بیش از چهار هزارنفر ساعت آن همراه با مجتمع مس رفسنجان صورت گرفته است.

رفسنجان بهشت معادن است

اما ایرانمنش یکی از اساتید دانشگاه و کارآفرین رفسنجانی که رئیس هیأت‌مدیره انجمن توسعه فرهنگ کارآفرینی است رفسنجان را شهرستان تک‌محصولی دانست که محصول پسته آن در اثر عوامل طبیعی کم شده است.

وی با طرح این سئوال که راه فرار از تک‌محصولی چیست، افزود: کار انجمن کارآفریی اشتغالزایی نیست بلکه توسعه فرهنگ اشتغالزایی است.

ایرانمنش خاطرنشان کرد:باید نیازها، فرصت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌ای در شهرستان را رصد کنیم و نسبت به کارآفرینی فرهنگ‌سازی کنیم.

وی بیان کرد: واژه فرهنگ کارآفرینی در بین دانش‌آموزان و دانشجویان شیوع پیدا کرده و جای امیدواری است.

این کارآفرین رفسنجانی اضافه کرد: رفسنجان بهشت معادن است که ظرفیت بالایی به شمار می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال آینده در برنامه‌های انجمن شناخت قوت‌ها، فرصت‌ها و توجه ویژه به مس در اولویت است، گفت: تقویت صنایع دستی در روستاها اهمیت زیادی دارد چراکه مدل دنیا تقویت صنایع کوچک است.

ایرانمنش با بیان اینکه یک زمانی مرگ برشاه، یک زمانی جنگ جنگ تا پیروزی و زمانی سازندگی و زمانی هم انرژی هسته‌ای در کشوراز مباحث مطرح بود، تأکید کرد: امروز فقط کار و کارآفرینی می‌تواند در جنگ اقتصادی که کم‌سابقه است ما را پیروز و سربلند بیرون بیاورد و باید با این ظرفیت‌ها و نیروی انسانی که داریم حرکت کنیم.

نقش اساسی زنان در تولید و فراوری پسته

سیدمحمود ابطحی از کشاورزان باسابقه و بازرگانان رفسنجان در حوزه پسته هم در این گردهمایی به نقش زنان در تولید پسته در پنج دهه پیش اشاره و آن را اساسی دانست و اظهار کرد: زنان در فراوری پسته تلاش زیادی می‌کردند چون آن زمان چرخ پسته پوست کنی نبود دستان زنان قدرتی به اندازه این چرخ‌ها داشت که کار آن را انجام می‌داد.

وی توضیح داد: اگر خانم‌ها به تولید پسته دوباره ورود کنند بهره‌وری بالا می‌رود چون زن بهتر از مرد می‌تواند با طبیعت ارتباط برقرار کند.

ابطحی با بیان اینکه امروز مشکل اصلی پسته در بهره‌وری است، ادامه داد: باید کاری کنیم که بهره‌وری در واحد سطح را بالا ببریم کشور رقیب ما هر لحظه می‌تواند قیمت را پایین بیاورد و ما را از بازار خارج کند.

با بهره‌وری بی‌رویه از زمین ثروت آیندگان را برداشت کردیم

وی با اشاره به سابقه طولانی رفسنجان در تولید پسته کشت پنبه در این شهرستان را که مرکز تولید پنبه استان بوده موجب رونق کشت پسته دانست و افزود: اینکه امروز تک‌محصولی شدیم چون به سمت صنعت نرفتیم مردم ما بسیار زحمت‌کش بودند و از ۱۶۰قناتی که داشتیم دو هزار کیلومتر کانال با بیلچه‌هایی به اندازه کف دست زمین را می‌کندند و آب استحصال می‌کردند.

این بازرگان ادامه داد: با بهره‌وری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی ثروت آیندگان را برداشت کردیم و منابع را مدیریت نکردیم.

وی اذعان کرد: در آینده قطعا نمی‌توانیم کشت پسته را توسعه دهیم.

حجت‌الاسلام هاشمیان رئیس شورای شهر رفسنجان اظهار داشت: باید خصلت کارآفرینی را در خود ایجاد کنیم تا انسان واقعی باشیم.

وی بیان داشت: در دانشگاه‌های ما علم را یاد می‌دهند اما فکر و اندیشه را خیر و مهمترین مشکل امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها کارآفرینی است و این نقطعه ضعف است.

محمدمهدی فدایی صنعتگر یزدی یکی از میهمانان این همایش بود که شفافیت، جوابگوبودن و حفظ زیبایی را عناصر معروفیت دانست و بیان کرد: باید بهترین محصول را برای اشرف مخلوقات تولید کرد.

وی تصریح کرد: ما بهترین منابع نفت، گاز، تیتانیوم و.. جهان را داریم و امید ۱۰۰ در صدی دارم که ایران به جایی می‌رسد که تمام کشورهای دنیا به جایگاه آن غبطه می‌خورند.

این صنعتگر تأکید کرد: کارآفرینان فرهنگ مشتری‌مداری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

برچسب ها:
انجمن رفسنجان کارآفرینان گردهمایی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :