نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه ۱۴ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی داریم و تعجب‌آور است که تورم سایر کالاهایی که می‌آید ۴۲ درصد و در بحث کالاهای اساسی ۴۸ درصد است.

به گزارش “روراستی” احمد انارکی‌محمدی ظهر امروز در جمع اعضای شورای اداری این شهرستان اظهار داشت: آنچه که امروز در حال اتفاق است مشکلات معیشت مردم است، ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم که در پرداخت آن عدالتی نیست.

وی بیان داشت: سالانه ۱۴ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی داریم و تعجب‌آور است تورم سایر کالاهایی که می‌آید ۴۲ درصد و در بحث کالاهای اساسی ۴۸ درصد است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کالاها بر می‌گردد به قاچاق معکوس و به بازار سیاه می‌رود، افزود: در کشور ۱۵ درصد گوشت قرمز وارد می‌کردیم و امروز چندین برابر واردات داریم و صف‌های طولانی گوشت را می‌بینیم.

وی بیان کرد: وقتی نمی‌توانیم کنترل کنیم و نظارت نیست مجبوریم فروشگاه‌های بزرگ را برای عرضه کالاهای اساسی فعال کنیم، واحدهای صنفی کنترل نمی‌شوند و اقتصادی که شفاف نیست و دور زده می‌شود را قطعا نمی‌توان کنترل کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که ارز با قیمت ۳ هزار و ۴۰۰ بود قاچاق  قاچاق وارد کشور می‌شد و سالانه ۱۲٫۶ میلیارد فقط قاچاق وارداتی داشتیم و الان برعکس شده و هرچه از ایران به خارج ببریم به نفع است، به علت مابه‌التفاوت قیمت‌های اعلام شده و قطعا وسط این رانت است و کسانی هستند که سودجویی‌های بزرگی از این محل انجام و کلان پول به جیب می‌زنند.

انارکی‌محمدی با اشاره به مشکل در بازار خودرو گفت: خودرو هنوز عرضه نشده مردم مجبورند و ثبت‌نام می‌کنند، هزار میلیون نقدینگی داریم و از این عدد روزانه یک‌هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور در حال افزایش است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: باید کمک کنیم التهابات بازار بخوابد و به مردم فشار نیاید و تا زمانی که سیستم نباشد و شفاف‌سازی نشود که بودجه‌ها چه گونه هزینه می‌شود این اوضاع خواهد بود.

وی افزود: امسال بدترین اتفاق در شهرستان این بود که ۹۵ درصد محصول پسته به طریق تغیرات اقلیمی از بین رفت، مدیران عالی اقتصادی دولت و … بازدید کردند و مصوبه امهال وام‌ها پیگیری شد.

انارکی‌محمدی با بیان اینکه رئیس بانکی که در اجرای مصوبه دولت کوتاهی می‌کند به خودش توهین می‌کند، عنوان کرد: ۷۱۱ هزار نفر در کشور به بانک کشاورزی بدهکار هستند که ۵۴۱ هزارنفر وام‌های زیر ۲۰ میلیون تومان کشاورزی امهال شده است.

وی با بیان اینکه کارخانه اسید سرچشمه به زودی افتتاح می‌شود، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده منبع با گنجایش ۱۱۴ هزار متر مکعب برای نگهداری اسید در منطقه ویژه ایجاد شده است.

وی متذکر شد: اولین شهر اینترنتی در منطقه ویژه اقتصادی احداث می‌شود و تفاهمنامه آن در حال انجام است.