رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان

پیش بینی برداشت ۲۹ هزار تن پسته در رفسنجان/۶۰۰۰ تن پسته نابود شد

  • شناسه خبر: 46455
پیش بینی برداشت ۲۹ هزار تن پسته در رفسنجان/۶۰۰۰ تن پسته نابود شد

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با اعلام خسارت ۶۰۰ میلیاردتومانی محصول پسته امسال گفت: پیش بینی می کنیم ۲۹ هزارتن پسته از باغات شهرستان برداشت کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با اعلام خسارت ۶۰۰ میلیاردتومانی محصول پسته امسال گفت: پیش بینی می کنیم ۲۹ هزارتن پسته از باغات شهرستان برداشت کنیم.
به گزارش ” روراستی ” حسین رضایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فروردین، ماه خیلی مهمی برای محصول پسته است و محصول سال آینده هم به همین ماه بستگی دارد سال گذشته گرمای فروردین موجب شد ارقام کله قوچی و فندقی جوانه گل تولید نکنند و دما ۱۹ درجه بود که امسال ۱۷/۸ بود.
وی بیان داشت: امسال نوسانات دما، بارندگی تلقیحی و طوفان با سرعت ۷۰ کیلومتر داشتیم که موجب شد ۶ هزارتن پسته خسارت ببیند.
رییس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه پیش بینی می کردیم ۳۵ هزارتن پسته داشته باشیم، ادامه داد: با این میزان خسارت ۲۹ هزار تن پسته پیش بینی می کنیم که ۱۰ برابر سال گذشته است.
وی با اشاره به اینکه امسال درختان دو هفته دیرتر از سال گذشته سبز شدند، افزود: بنابراین برداشت محصول هم دیرتر انجام می گیرد.
رضایی خاطرنشان کرد: سال گذشته برای ما سال استثنایی در کشاورزی بود و نباید با امسال مقایسه کنیم اما امسال ۴۵ درصد سال ۹۶ پسته داریم.
وی ضعیف ترین ارقام را کله قوچی و فندقی عنوان کرد و ایده آل ترین ارقام امسال را اکبری و چروک نام برد و گفت: رقم احمدآقایی وضعیت متوسطی دارد.
رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان تصریح کرد: در کل استان اولین گل دهی در منطقه نوق بوده و سپس کشکوئیه و حومه غربی، حومه شرقی و کبوترخان در مراحل بعدی هستند.
وی یادآور شد: چون گل دهی در کبوترخان دیرتر انجام می شود اتفاقات نیمه اول فروردین روی گل دهی محصول این منطقه خسارتی نداشت و کبوترخان کمترین و حومه بیشترین آسیب را با توجه به ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت را دارد.
رضایی همچنین اضافه کرد: رقم اکبری در حومه غربی و کشکوئیه و رقم احمدآقایی در رفسنجان و نوق وضعیت خیلی خوبی دارند.
وی به خسارات یادشده برای دیگر محصولات شهرستان اشاره و بیان کرد: ۸۰ میلیارد تومان به محصولات سردسیری از جمله بادام، زردآلو و گردو خسارات وارد کرد.
این مسئول با توصیه با باغداران مبنی بر مراقبت از باغات چراکه سال آینده محصول خوب است و افزود: تقویت بنیه درختان با کوددهی و محلول پاشی و سایر مراقبت ها اهمیت زیادی دارد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با ذکر این مطلب که گذشته یک سال در میان محصول داشتیم و الان سه، چهار سال یک بار سال پسته است، توضیح داد: الان تغذیه درختان به دلیل هزینه های بالا به درستی انجام نمی شود و حداقل هزینه در هر هکتار ۱۰ میلیون تومان است کشاورزی که خیلی خوب هزینه میکند ۲۰ میلیون تومان مخارج هر هکتارش است.
رضایی تأکید کرد: اگر پسته نباشد تمام مشاغل حتی صنعت تحت تأثیر قرار می گیرد ۲۹ هزار تن پسته ای که پیش بینی کردیم سه هزار میلیارد تومان به چرخه اقتصادی شهرستان وارد می کند‌.
وی در تکمیل توضیحاتش در خصوص زنجیره اقتصادی پسته در شهرستان افزود: مقدار کیسه پلاستیکی، حمل محصول، کارگران باغی و ترمنیال ها و…از محل تولید پسته اشتغال بالایی ایجاد می کند.
رضایی عنوان کرد: در شهرستان رفسنجان ۳۶ هزار بهره بردار پسته داریم و وظیفه داریم برای آن ها کاری انجام دهیم که محصول سرپا بماند و بر همین اساس جلسات توجیهی و آموزشی در ایام هفته برگزار می کنیم.
وی با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در رفسنجان اذعان کرد: در بدترین شرایط ۳۰ هزار هکتار باغات می مانند هیچ جای کشور مثل رفسنجان قابلیت تولید پسته را ندارد و بهترین محصول را باغداران ما دارند.
وی در ادامه اظهار کرد: تحریم ها برای ما فرصت بوده اکثر کودهایی که از خارج وارد می شد در استان تولید می شود و کیفیتشان خوب است.
رضایی میزان بارندگی در سال زراعی جاری را ۷۵ میلیمتر عنوان کرد و بیان داشت: سال گذشته دامداران برای خرید علوفه برای دریافت وام مراجعه می کردند اما امسال همه دام ها از مراتع استفاده می کنند.

برچسب ها:
باغات پسته جهاد کشاورزی خسارت رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :