در نشست خبری علوم پزشکی مطرح شد

فشار خون بالا قاتل خاموش/بدون علایم اما با صدها عوارض

  • شناسه خبر: 46503
فشار خون بالا قاتل خاموش/بدون علایم اما با صدها عوارض

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت آغاز می شود. به گزارش “روراستی” علی اسماعیلی‌ندیمی به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز جهانی فشار خون در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اظهار داشت: این طرح از فردا با هدف سنجش فشار خون افراد […]

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت آغاز می شود.

به گزارش “روراستی” علی اسماعیلی‌ندیمی به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز جهانی فشار خون در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اظهار داشت: این طرح از فردا با هدف سنجش فشار خون افراد بالای ۳۰ سال در کشور آغاز می‌شود.

وی بیان داشت: اگر جمعیت بالای ۲۰ سال در یک منطقه از لحاظ فشار خون مورد بررسی قرار گیرند ۲۰ تا ۲۲ درصد مبتلا به پرفشاری خون هستند و افراد بالای ۳۰ سال پیش‌بینی می‌شود حداقل ۲۵ درصد مبتلا به پرفشاری خون باشند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان تصریح کرد: هر چه سن بالاتر برود فشار خون افراد هم بالاتر می‌رود پرفشاری خون علامتی ندارد و عوارض بسیار مهم و جدی دارد که یکی از علل نارسایی مزمن کلیه است یک بیمار کلیوی در هفته سه بار باید دیالیز شود.

تغییر شیوه زندگی و مصرف دارو لازمه کنترل فشار خون

وی پرفشاری خون را از عوامل بروز سکته‌های مغزی، بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و ادامه داد: پرفشاری خون چون بی‌علامت است درمانش بسیار سخت است کنترل فشار خون مستلزم تغییرات در شیوه زندگی و مصرف داروست.

اسماعیلی‌ندیمی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد از افرادی که پرفشاری خون دارند نمی‌دانند، بنابراین این طرح ملی می‌تواند در شناسایی افراد کمک بالایی باشد و سبب شود بیماری خود را کنترل کنند هر چه در بخش بهداشت هزینه شود ۱۵ درصد در بخش درمان صرفه‌جویی شده است.

وی با اشاره به مصرف نمک از سوی افراد افزود: میزان نمک مورد نیاز بدن ما از طریق شیر، ماست و سایر لبنیات، حبوبات و میوه‌ها تأمین می‌شود آن‌چه جامعه به آن عادت کرده و باید ترک شود بردن نمکدان سر سفره است.

وی متذکر شد: نمک دریا نباید مصرف شود چون آلودگی دارد.

احمد جمالی‌زاده در تشریح طرح بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: از ۲۷ اردیبهشت طرح آغاز و مردم باید از ۱۷ خردادماه تا ۱۵ تیرماه به پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی مراجعه کنند و فشار خون خود را مورد سنجش قرار دهند و نتایج طرح در روز جهانی قلب که در مهرماه است به مردم ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: دو هدف اصلی در اجرای طرح وجود دارد که افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان کسانی که شناسایی شدند و بالابردن آگاهی مردم نسبت به اینکه فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند تا اگر مبتلا به پرفشاری خون هستند درمان و مراقبت را شروع کنند و نسبت به کنترل آن اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان از جمله کارهایی که در طرح قرار است صورت گیرد اندازه‌گیری فشار خون زنان باردار را مطرح کرد و افزود: افزایش آگاهی افراد ۳۰ سال و بالاتر از عوامل خطر این بیماری است.

باید نمک از سفره ها حذف شود

وی مصرف سیگار، الکل، نمک، کم‌تحرکی، چاقی و اختلالات چربی خون را از عوارض پرفشاری خون برشمرد.

جمالی‌زاده خدمات پیگیری و مراقبت افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند را رایگان دانست و مراجعه حضوری و خوداظهاری از طریق درگاه الکترونیکی را از راه‌هایی که مردم می‌توانند نسبت به سنجش فشار خون خود اقدام کنند ذکر کرد.

وی بیان کرد: امروزه شایع‌ترین علت شناخته‌شده مرگ و میرها فشار خون بالاست و مردم می‌توانند حین مراجعه به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی در طرح مذکور آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

جمالی‌زاده با درخواست از اهالی رسانه نسبت به همکاری در اجرای این طرح و آگاهی جامعه، تأکید کرد: مدیران و مسئولان دستگاه‌ها هم پای کار باشند و پرستاران و نیروهای بهداشتی درمانی که می‌توانند  در طرح ما را یاری کنند اعلام آمادگی کنند.

محمدرضا میرزابیگی معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با ذکر این موضوع که باید جامعه در ذهن خود بپروراند که شایع‌ترین علت مرگ و میرها فشار خون بالاست، اظهار کرد: ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ایران پرفشاری خون دارند.

وی تصریح کرد: پرفشاری خون قاتل خاموشی است که اگر زودهنگام تشخیص داده نشود می‌تواند عوارض مهمی از جمله قلبی عروقی، مغزی و بیماری مزمن کلیوی را به دنبال داشته باشد که درمان آن با هزنیه‌های بسیار بالا صورت می‌گیرد.

 

 

برچسب ها:
رفسنجان فشارخون بالا مرگ و میر
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :