بزرگترین خانه خشتی جهان که میراثی است از گذشتگان و در جهان سر زبان‌هاست، با سرنوشتی نامعلوم مواجه شده است.

به گزارش “روراستی” بزرگترین خانه خشتی جهان بیش از یک قرن عمر دارد و همه ساله از داخل و خارج بازدیدکنندگانی را به خود جذب می‌کند؛ خانه حاج‌آقا علی زمان رزم‌حسینی استاندار وقت بیشترین بازدید از سوی یک مقام عالی دولت در استان را به خود دید و کار مرمت و البته بیشتر بازسازی آن سرعت گرفت، اما شور و هیجانی که آن روزها در این خانه موج می‌زد تا مرمت شود را دیگر سراغ نداریم چراکه سرنوشتش مانند کودک یتیمی شده که به دنبال سرپرست می‌گردد.

قرار بود هتل سنتی چند ستاره‌ای باشد و مقصد گردشگران داخل و خارج و زحمات زیادی در این راستا صورت گرفت اما هزینه‌هایی هم در این راستا انجام شد و سرانجام مطالبات کارگران و پیمانکاران بر زمین ماند و صحبت‌هایی مبنی بر بردن اموال این خانه توسط طلبکاران هم شنیده شد اما اکنون این خانه متولی‌‌ای که بتواند در شأنش آن را اداره کند به خود نمی‌بیند.

بزگترین خانه خشتی جهان بهار امسال گردشگران زیادی را در خود جای داد و برنامه‌های زیادی در آن اجرا شد که موجب مجذوب‌شدن میهمانان داخلی و خارجی با کوله‌باری از خاطرات خوش شد.

ادامه کار خانه حاج‌آقاعلی را شهرداری می‌خواهد متقبل شود که هنوز به سرانجام نرسیده اما آن‌چه مهم است حفظ این میراثی است که از گذشتگان ما مانده و در جهان سر زبان‌هاست.

مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان در دیدار با رئیس و کارکنان اداره اوقاف شهرستان نیز به نکات حائزاهمیتی در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود مرمت این خانه کار واگذاری و بهره‌برداری از آن در هاله‌ای از ابهام است.

فرماندار رفسنجان یادآور شد: شهرداری حاضر است این بنا را خریداری کند اما هنوز گام مؤثر و عملی در این زمینه صورت نگرفته که امیدواریم این میراث کهن شهرستان تعیین‌تکلیف و به‌خوبی حفظ شود.

وی به پروژه تجاری پیامبر اعظم (ص) هم اشاره کرد و بیان داشت: این مجتمع بنا به دلایلی مشکل راه‌اندازی و بهره‌برداری دارد و با توجه به اینکه مجتمع آماده است و صرفا باید فضای دسترسی آن ایجاد شود و سهم اوقاف نیز درنظر گرفته شده اما متأسفانه توافقات قبل رعایت نشده و عملا پروژه معطل مانده است.

فصیحی‌هرندی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد املاک و مزارع این شهرستان وقف هستند با حرکت موقوفات در مسیر صحیح، اوقاف می‌تواند کارآمدترین دستگاه در بین دستگاه‌های اجرایی باشد و مدیریت خوب املاک وقفی موجب ترغیب مردم نسبت به امر وقف خواهد شد.

وی وقف در حوزه امنیت برای اولین بار در کشور را در این شهرستان ذکر کرد و آن را اقدام پسندیده‌ای دانست