معاون استاندارکرمان:

قیمت شکر در بازار رو به کاهش است/صمت بازار را نظارت کند

  • شناسه خبر: 47217
قیمت شکر در بازار رو به کاهش است/صمت بازار را نظارت کند

سرپرست معاون هماهنگی و امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: قیمت شکر در سطح بازار به سرعت رو به کاهش است و ذخیره هم به اندازه کافی هست.

سرپرست معاون هماهنگی و امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: قیمت شکر در سطح بازار به سرعت رو به کاهش است و ذخیره هم به اندازه کافی هست.

به گزارش “روراستی” محمدعلی دهقان امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار شهرستان اظهار داشت: پنج هزار و ۶۰۰ تن سهمیه شکر استان بوده که دریافت کردیم حدود ۸۰۰تن مربوط به اتحادیه است که امروز و فردا حمل و توزیع می‌شود نزدیک به سه هزار تن ذخایر استراتژیک در انبارهای استان داریم چنانچه کمبودی در شهرستان اشد گزارش کنید سهمیه شهرستان را ارسال می‌شود.

وی بیان داشت: قیمت شکر در سطح بازار به سرعت رو به کاهش است و ذخیره هم به اندازه کافی هست اما با توجه به مسائل اقتصادی اگر قرار باشد اجناسی به صورت سهمیه‌ای توزیع کنیم در شهر کرمان این فکر شده نزدیک به ۲۵ فروشگاه و مراکز زنجیره‌ای از طریق فرمانداری به صورت سیستم به هم متصل می‌شوند و عاملیت خرید و فروش کالاهای سهمیه‌ای هستند و به این سمت می‌رویم که کالاها عادلانه بین مردم توزیع شود در رفسنجان هم با همکاری اتاق اصناف این کار انجام شود و به صورت شبکه‌ای چند فروشگاه به هم وصل شوند و از این طریق کالا توزیع شود.

سرپرست معاونت هماهنگی و امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان خاطرنشان کرد:   گوشت روزهای آخر قیمت یارانه‌ای را طی می‌کند چون قیمت نیمایی شده که خیلی با قیمت بازار آزاد چندان تفاوتی ندارد در نتیجه زیاد مشتری ندارد برنج هم در استان موجود است که آماده توزیع است.

وی با اشاره به نهاده‌های مرغداری‌ها تصریح کرد: چون گوشت قرمز قیمت بالایی دارد بازار مرغ باید همیشه فعال باشد و نهاده‌ها باید با قیمت دولتی توزیع شود حضور صنعت، معدن و تجارت در بحث توزیع کالاها خیلی مهم است و این فعالیت همچنان ادامه داشته باشد و نظارت بر بازار وجود داشته باشد.

دهقان با اشاره به بحث پسته ابراز کرد: قیمت تمام شده مرتب رو به افزایش است مشکل آب هم در استان به ویژه در رفسنجان بزرگ است نزدیک  به۲۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت داریم که اگر با این وضع پیش برویم خطرناک خواهد بود بنابراین طرح مشوق‌هایی برای اینکه کشاورزان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و بخشی از مزرعه خود را به گلخانه تبدیل کنند داریم.

وی ادامه داد: سال گذشته در سطح استان یک هکتار کشت گندم ۵٫۵ میلیون تومان، یک هکتار پیاز ۱۵۰ میلیون تومان و یک هکتار پسته ۱۳۰ میلیون تومان فروش داشت اما یک هکتار گلخانه هیدروپونیک نزدیک به ۳٫۵ میلیارد تومان فروش سالانه دارد که چندین برابر پسته می‌تواند درآمد داشته باشد ضمن اینکه مصرف آب هم ۴ تا ۵ درصد مصرف آبی که برای پسته به صورت غرقآبی مصرف می‌شود و ۱۰ درصد به صورت قطره‌ای است.

دهقان با ذکر این مطلب که سرمایه‌گذاری اولیه برای این کشت‌ها مقداری سنگین است وهر هکتار گلخانه هیدورپوینک پنج تا ۶ میلیاردتومان هزینه دارد، توضیح داد: با وزارت نیرو صحبت کردیم با صرفه‌جویی کشاورزان در مصرف آب وام‌های ۱۵ ساله با یک درصد کارمزد در اختیار کشاورز قرار دهیم  رفسنجان و شمال استان از واجبات است که این طرح را اجرایی کنند اگر این طرح عملی شود تا ۱۰ برابر اشتغال فعلی در پسته بوده و در همه زمینه‌ها به صرفه است.

وی اظهار کرد: ۳۰ تا ۴درصد باغاتی که نگهداری‌شان مقرون به صرفه نیست به گلخانه‌های هیدوپورنیک تبدیل شود صندوق توسعه ملی نزدیک به ۵٫۵ میلیارد یورو در اختیار شمال استان قرار می‌دهد که می‌توانیم گشایش خوبی در شمال استان داشته باشیم.

دهقان اذعان کرد: مردم ما فکر می‌کنند جنوب استان گلخانه مقرون به صرفه است در صورتی که گلخانه در جیرفت ۴ تا ۵ ماه می‌تواند فعالیت کند اما در شمال هشت ماه گلخانه فعالیت می‌کند.

دهقان متذکر شد: امسال تمام تسهیلاتی که به بخش کشاورزی در استان اختصاص داده شده فقط برای گلخانه‌هاست و برای بقیه موارد چیزی از تبصره ۱۸ اختصاص داده نشده است.

برچسب ها:
بازار رفسنجان شکر صمت
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :