عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

“اینستکس” منافع ایران را تأمین نمی‌کند

  • شناسه خبر: 47689
“اینستکس” منافع ایران را تأمین نمی‌کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن اینکه معتقد است “اینستکس” منافع جمهوری اسلامی ایران را تأمین نمی‌کند، می‌گوید ایران می‌تواند از طریق سازوکار برجام و استفاده از حق طبیعی‌اش برای پیشبرد فناوری هسته‌ای، ابزاری قوی برای چانه‌زنی در اختیار داشته باشد.

به گزارش “روراستی” حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده اروپایی‌ها برای راه‌‌اندازی و عملیاتی کردن سازوکار مالی بین ایران و اتحادیه اروپا موسوم به “اینستکس”، گفت: یکی از مشکلات اساسی اینستکس این است که هنوز  اقدامات توسعه‌ای در ایران و نیز فروش نفت و از همه مهم‌تر، وارد شدن پول به “اینستکس” حل نشده است.
وی با تأکید بر اینکه اروپایی‌‌ها در اجرای تعهدات‌شان ذیل برجام و عملیاتی کردن “اینستکس” تعلل می‌کنند، اظهار داشت: شکل فعلی “اینستکس” و آنچه اروپایی‌ها دم از راه‌اندازی آن می‌زنند، منافع جمهوری اسلامی ایران را تأمین نمی‌کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح علل تأمین نشدن منافع جمهوری اسلامی ایران از طریق برجام، گفت: یکی از مطالبات ایران در چارچوب برجام و به‌تبع آن، “اینستکس”، فروش نفت در شرایط قبل از خروج آمریکا از برجام و نیز وارد شدن پول آن به داخل کشور است که متأسفانه “اینستکس” در شرایط فعلی این درخواست ایران را اجابت نمی‌کند.
فلاحت‌پیشه اضافه کرد: در شرایط فعلی،”اینستکس” به جریان سیاسی تبدیل شده که کشورهای مختلف از آن حمایت می‌کنند، البته این به‌تنهایی کمک می‌کند که اِجماع علیه ایران از لحاظ سیاسی شکل نگیرد.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که در قالب برجام و مفاد آن، این اجازه به جمهوری اسلامی ایران داده شده که بدون اینکه وارد فضای انتحاری و چالشی شود، حقوق هسته‌ای خودش را تأمین کند و فناوری هسته‌ای صلح‌آمیزش را پیش ببرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از طریق سازوکار برجام و استفاده از حق طبیعی‌اش برای پیشبرد فناوری هسته‌ای، ابزاری قوی برای چانه‌زنی در مجامع بین‌المللی در اختیار داشته باشد؛ البته پیش‌بینی بنده نیز این است که در نهایت چنین تصمیمی اتخاذ خواهد شد.
فلاحت‌پیشه در پایان با اشاره به پیش‌بینی‌اش از آینده برجام و روابط ایران با اروپایی‌ها، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنم کشور برنامه هسته‌ای خودش را کماکان پیش می‌برد که به‌عنوان یک مزیت قوی در چانه‌زنی بین‌المللی و پیشرفت فناوری هسته‌ای کشور و ادامه راه زحمات پیشینیان خواهد بود، اما در عین حال نیز روابط ما با اروپایی‌ها چالشی و انتقادی نخواهد شد.
منبع؛ تسنیم
برچسب ها:
ایران اینستکس برجام منافع ملی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :